MÁV

Pályafenntartás: a kormány kulcsszerepet szán a vasútnak

2014.09.04.

- A kormány kulcsszerepet szán a vasútnak, Magyarország versenyképessége nem fokozható a vasút nélkül - jelentette ki a nemzeti fejlesztési miniszter szerdán Debrecenben a XVI. Pályafenntartási Konferencia nyitónapján.

A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) és a MÁV Zrt. közös szervezésében szerdán kezdődött háromnapos konferencián mintegy 300 szakember a korszerű vasúti infrastruktúra építésének és üzemeltetésének kérdéseit vitatja meg, ez alapfeltétele a vonatok gyors és menetrendszerű közlekedésének. Seszták Miklós közlése szerint a kormány 2010-ben elkötelezte magát a vasút újjászervezése mellett, s négy év alatt 760 milliárd forint forrást biztosított a MÁV Zrt. fejlesztésére.

Emlékeztetett arra, hogy 2010-ben csődközeli állapotban volt a MÁV 300 milliárd forintos adóssággal, ezt négy év alatt 220 milliárdra sikerült csökkenteni. A fejlesztési miniszter nagy kihívásnak nevezte a vasútikocsi-állomány korszerűsítését. Közölte: a MÁV 42, a GYSEV hat új villamos elővárosi motorvonatot helyezhet üzembe európai uniós forrásból, 700 vasúti kocsit pedig állami forrásból újítanak fel.


Hangsúlyozta: megújítják a nagy múltú hazai vasútikocsi-gyártást, ami az újraiparosítás fontos lépése lehet. A fejlesztéshez elengedhetetlen a jó minőségű infrastruktúra - jegyezte meg a miniszter, s felidézte, hogy a kormány a múlt héten fogadta el a 2030-ig szóló, de 2050-ig kitekintő Nemzeti közlekedési infrastruktúra-fejlesztési stratégiát.

Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese elmondta: a MÁV infrastruktúra-fejlesztési stratégiája, benne a pályaműködtetési elképzelésekkel, még ebben az évben elkészül. Közölte: az ingatlan-szervezetfejlesztés és vagyonrendezés érdekében a vasúttársaságnál egységes létesítményüzemeltető társaságot hoznak létre.

Megkezdődött a pályaműködtetéshez szükséges ingatlanok felmérése is, és kulcskérdés, hogy csak a működéshez feltétlenül szükséges ingatlanok maradjanak meg. A kiemelt projektek közül megemlítette a Budapestet délről elkerülő 113 kilométeres vasúti nyomvonalat, amelyet kínai hitelből valósítanak meg 360-400 milliárd forint költséggel.


A hitelt nem a MÁV, hanem az állam veszi fel, miután a pálya is az állam tulajdonába kerül. Az európai uniós szabványok szerint 160 kilométer óránkénti haladásra alkalmas két vágány épül, kevés állomással - tette hozzá. Szólt még a Budapest-Kelebia és a Budapest-Belgrád vonal tervéről, amelynek költségeire még csak belső kalkulációi vannak a MÁV-nak, és megemlítette: a Liszt Ferenc-repülőtér 2-es termináljához vezető pálya megépítéséről intenzív tárgyalások folynak kínai partnerekkel.

Kósa Lajos szerint az infrastrukturális fejlesztéseknél foglalkoztatási szempontokat is figyelembe kell venni. A Fidesz ügyvezető alelnöke, Debrecen polgármestere kiemelte: a vasúti pályaépítés, fenntartás, karbantartás, a folyamatos műszaki fejlesztés háttérbe szorítja az élőmunkát a technikával szemben. A probléma az, hogy éppen a nagy infrastrukturális fejlesztéseknél lehet nagyszámú, csekélyebb képességű munkaerőt foglalkoztatni, ami jelentősen hozzájárul a nemzeti foglalkoztatási mutatók alakulásához - jelezte Kósa Lajos.

Szerinte a magyar szakembereknek vonzó a legfejlettebb technológia, de figyelni kell arra, hogy a döntések ne vezessenek kényszerpályára. Amikor a pályázatokról döntenek, figyelembe kell venni, hogy az általános magyar gazdasági-műszaki színvonal mit tud tartósan üzemeltetni, s olyan megoldásokra van szükség, amelyek segítenek a foglalkoztatásban - mondta Kósa Lajos.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..