hadiipar

Páncélozott magyar hadiipar

2024.03.23.

Az már biztos, hogy az elsők hadrendbe álltak, és az is, hogy készülnek további magyar gyártású harci járművek, fegyverek, haditechnikai eszközök.

A nagy múltú hazai hadiipar ismét nagyobb sebességre kapcsolt, a cél, hogy a magyar haderő fejlesztése mellett exportra is termeljen. A rendszerváltást előtt közel félszáz hadiipari cég működött Magyarországon, többségük megszűnt, vagy polgári megrendelésekre állt át.

A kormány célja a hadipari kapacitások magyarországi bővítése több területen is: lőszer, kézi lőfegyver. Újak létrehozásához már kevés a hazai forrás és technológia, így nagyobb fegyverrendszerek, harckocsik beszerzéséhez külföldi partnerek is kellenek, ezekkel pedig összeszerelésről, gyártásról bevásárolással is bevonnák a hazai védelmi ipart. Ezt példázza a Lynx-program, melynek keretében hosszabb távon az itthon gyártott (összeszerelt) terméket innovatív megoldással felszerelve továbbértékesíthető, ami jelentős exportbevételt eredményezhet.

A A KF41-es Hiúz/Lynx gyalogsági harcjárművet már Magyarországon gyártják, és a magyar tapasztalatokat felhasználva fejlesztik tovább. A Lynx lánctalpas gyalogsági harcjárművek zalaegerszegi gyárának próbaüzeme 2022 második felében volt, a tervek szerint évi 40-50 harcjármű készül, ezeket a ZalaZone szomszédos tesztpályán is próbálják.

Magyarországon jelenleg hat régióban hét kiemelt fejlesztés keretében kisebbségi tulajdonosként több vegyesvállalatban szerepel az idetelepülő cégekkel a magyar állam, a tulajdonosi jogköröket a Palkovics László vezette N7 Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Holding Zrt.-n keresztül gyakorolja.

A járműiparhoz hasonlóan ez az ágazat is leginkább német orientált, sőt, az tervezett bővítések többsége a német. A beruházásokban élen jár a német Rheinmetall, mely a magyar állammal közösen Rheinmetall Hungary Zrt. alá rendelve négy üzemet is épít: Kaposváron gumikerekes harcjárműveket készítő gyár épül 30-50 milliárd forintból. Itt török licenc alapján évente száz Gidrán MRAP (aknaálló, rajtaütésektől védett) járművet szerelhetnek majd össze a Honvédségnek.

A Rheinmetall Hungary harmadik üzemében légvédelmi radarokat gyártanak majd, de ennél is jelentősebb a T-72-eseket váltó Leopard harckocsik megjelenése.

A lőszerutánpótlást biztosítja a Rheinmetall Hungary várpalotai egysége, mely 2024-ben kétszáz új munkahelyet jelent, ami az itt létesülő Rheinmetall kutatás-fejlesztési részleggel bővülne.

Miközben a megrendelt 44-ből megérkeztek az első Leopard 2A7-esek, Magyarország beszáll a Rheinmetall következő generációs tankja, az immár XXI. századi Párduc/Panther KF fejlesztésébe.

Az új fejezetben új partnerek is szerepelnek: tavaly év végén harci járművek magyarországi gyártásáról írt alá egyetértési nyilatkozatot a Honvédelmi Minisztériumban Nurol Makina török hadiipari vállalat vezérigazgatója, Engin Ufuk Aykol, a Nurol Makina Hungary Kft. vezérigazgatója, Mehmet Atak, valamint az N7 Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Holding Zrt. vezérigazgatója, Palkovics László és a Rába Autóipari Holding Nyrt. vezérigazgatója, Hetzmann Béla szignálta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter jelenlétében.

A vegyesvállalat célja, hogy a Nurol Makina Gidrán páncélozott harcjárműveket gyártson a Magyar Honvédségnek. Az N7 holding Zrt. közreműködésével nem csupán gyártási, illetve összeszerelési, hanem kutatás-fejlesztési illetve innovációs tevékenységek is Magyarországon történnek.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: A magyar haderőt át kell fegyverezni, fel kell készíteni arra, hogy garantálni tudják a magyar emberek életének és vagyonának védelmét.

Utalt arra is, hogy a Gidrán harcjármű összeszerelésében már korábban is részt vett Magyarország: a Nurol Makina által gyártott alap gépjárműre Kaposváron integrálták a kiegészítő radar- és fegyverrendszereket, ez a tevékenység továbbra is ott marad.

A gépjárműveket a győri Rába vállalatnál gyártják, ami legalább új 200 új munkahelyet jelent.

A létrejött vegyesvállalatot Gidrán névre keresztelik, a gidrán egy ősi magyar lófajta, amit a huszárok jó küzdőképessége miatt használtak.

A Magyar Honvédség már korábban negyvenet rendelt, az első Gidránt 2020 decemberében érkezett. Az összkerékhajtású Ejder Yalçın páncélozott jármű első példányai még a török Nurol Makina cégnél készültek, de már felkészültek a magyarországi gyártásra, a Made in Hungary termék neve Gidrán.

A moduláris platformra épülő, különböző fegyverzettel, illetve védőrendszerekkel felszerelhető Gidrán V alakú fenéklemeze és speciális üléskialakítása a hatékony aknavédelem mellett jó helykihasználást eredményez, összesen 11 fő, illetve négy tonna teherbírású. Gázlómélysége 110 centiméter, és félméteres függőleges akadályon, több mint egy méter széles árkon is átmegy. Maximális kapaszkodó képessége 60 százalék, legnagyobb rézsűszöge elől és hátul is 30 százalék.

Fotók forrása: Magyar Honvédség, Rheinmetall

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.27
Verőce térségében találták meg hétfőn a település közelében több mint egy hete történt hajóbaleset....
2024.05.27
Egy olcsónak tűnő C-osztály valódi arca ..
2024.05.27
Emberek közé hajtott egy terepjáró szombaton délután Červená voda községben, a Sabinovi járásban,....
2024.05.27
A Hyundai és a hozzá minden szállal kötődő Kia töretlenül tartja az előkelő helyet a leggyakrabban....
2024.05.27
Május utolsó hétvégéjén, a japán motorsport legnagyobb jelentőségű versenyén debütált a megújult....
2024.05.27
A Volkswagen és a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) még négy évig folytatja sikeres együttműködését.....
2024.05.27
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.27
Életében először versenyzett esőben; újabb két dobogós helyezést szerzett az újoncok között;....
2024.05.27
Autós üldözésre és lövöldözésre került sor szombaton éjszaka Liptószentmiklós belvárosában, miután....
2024.05.27
Ankara előrehaladott tárgyalásokat folytat a kínai BYD és a Chery vállalattal elektromos járművek....