Schmitz CargoBull

"A piacon mi szabjuk meg az irányt, a többiek követnek bennünket" - Interjú Kolnhofer Bálinttal, a Schmitz Cargobull ügyvezetőjével 2. rész

2018.07.13.

„A Schmitz Cargobullnak 50 százalék körüli a részesedése a piacon. Ennek ellenére minden ügyfélért újra és újra meg kell küzdenünk” – mondta az autoszektor.hu-nak adott interjújában Kolnhofer Bálint. A 2013 óta ügyvezető menedzsernek alapvetőek az érdemei abban, hogy a bicskei bázisú cég új szolgáltatásaival a lehető legtöbbet kihozta a gépjárműpiaci konjunktúrából. Pedig annak idején bölcsésznek indult és tudományos pályára készült. Úgy véli, kitartatással, akarattal szinte mindent el lehet érni. Most éppen arra készül, hogy életében először végigfutja a maratoni távot. Maraton és Athén között.

•        A járműipar most szárnyal. Ez közvetlenül érezhető Önöknél?

•        Igen, abszolút érezhető. A pótkocsipiac 2011 óta folyamatosan emelkedőben van. Az elmúlt üzleti év kiugró volt, óriásit nőtt a piac. Mintegy 15 százalékos bővülést regisztráltunk. Ráadásul a teljes piaci bővülésnek jó része nálunk realizálódott, miközben versenytársainknál voltak kapacitásbeli problémák. Azt gondolom, ennek a konjunktúrának mi voltunk a nyertesei. A következő félévre azonban nem mernék jósolni.

•        Mi az oka az óvatosságának?

•        Többféle kihívással is szembesül a fuvarozási üzletág. Egyrészt a sofőrhiánnyal. Nincs elegendő ember, akit a volán mögé lehetne ültetni. Néhány hónapja még csak sejtettük, de most már érezhető, hogy ez gátja a bővülésnek. A fuvarozókat terhelő nemzetközi sarcok jelentik a másik nagy terhet. Csak egy példa: a hétvégén nem maradhat a sofőr a kamionban, hotelbe kell mennie. Ezek miatt volt, aki besokallt. Mások elmentek logisztikai irányba: inkább építenek, amivel nagyobb a haszon, többet lehet keresni. A költségek mennek föl, a megbízók meg nyomnák le az árakat. Ilyen helyzetben nyilvánvaló, hogy a fuvarozók visszavesznek az igényeikből, beérik kisebb profittal. Esetleg úgy gondolkodnak: most kivárok, nem bővítek.

•        Gondolom, menedzserként, ügyvezetőként ilyenkor elkezd járni az agya, hogyan lehet mégis pénzt csinálni. Merre érdemes elindulni, mit érdemes változtatni?

•        Hát sofőrt nem tudunk adni! Azt gondoljuk, a jövő talán abban rejlik, hogy nem feltétlenül vásárolni, meg lízingelni kell a pótkocsit, hanem bérelni. A házi finanszírozónkkal (Cargobull Finance)kidolgoztunk egy olyan szolgáltatást, amelynek lényege: mindent, amit a Schmitz tud, becsomagoltuk a bérleti díjba, nagyon kedvező, kiszámítható áron.  Ponyvás pótkocsinál ez azt jelenti, hogy 3 évig fizetnek havonta kb. 450-500 eurót, felszereltségtől függően. Ezért cserébe a fuvarozó komplett szolgáltatást kap: telematika, javítás, európai segély … - minden. A költség casco, műszaki vizsga - a Schmitzé. A vállalkozó dolga csak az, hogy a fuvarfeladatot ellássa.

•        Bevált az elgondolásuk?

•        Abszolút működik! Fél év alatt kb. 400 darabot adtunk el ebben a konstrukcióban. A kiszámíthatóság nagy előny. Sokak idegeire megy, hogy az egyik hónapban nulla a költsége, a másikban meg 3000 euró. A mi csomagunkban mindig 500. Ha mondjuk Franciaországban a kocsi péntek este 6-kor „lerobban” - mert Murphy törvénye szerint ezek a dolgok mindig péntek este történnek -, akkor nem kell rettegni attól, mi minden történhet hétfő reggelig.  Ráhívják a rendőrt, megbüntetik a sofőrt, nem fogadják el a hitelkártyát - és ezer más kellemetlenség jöhet. Ez főleg a kisebb cégeknél rendkívüli gond. Ehelyett felhívják a Schmitz segélyszolgálatot, a gyorsszervíz két órán belül javítja a hibát, és a fuvar megy tovább. A konstrukció nekünk is jó, mert egy folyamatosan szervizelt pótkocsiról van szó, ami három év múlva visszajön hozzánk, és utána az ügyfél vesz esetleg egy újat.

•        Mennyire függenek külső beszállítóktól?

•        Igyekszünk a függőséget minimalizálni. Mondok egy példát. Két éve a Hankook gumigyárral kötöttünk stratégiai szerződést, és kifejlesztettünk egy Cargobull-Hankook típusú gumiabroncsot. Ez azért ideális, mert erre biztosítani tudjuk a gumimenedzsment szerződést, ami szerepel a már említett bérleti csomagban. Ha valaki ezt a csomagot választja, akkor ezt a szuper jó gumit fogja kapni, ami már közelít a felső kategóriás gumikhoz. Ezzel megint csak abba az irányba tettünk egy lépést, hogy ne függjünk más beszállítóktól. A Schmitznek saját paneljei vannak, saját tengelye, gumija és hűtője.  Ez egy teljes kör.

•        Mit jelent a saját hűtő?

•         A hűtő pótkocsik esetében a Schmitz kb. 6 éve kihozott egy saját hűtő aggregátot, ami új fejlesztés, óriási dolog. A magyarországi értékesítést kb. 4 éve kezdtük meg. Egyrészt beléptünk a piacra, másrészt új technológiát hoztunk. A hűtőeladásaink ezek után úgy alakultak, hogy minden második hűtőkocsit már ezzel az aggregáttal adjuk el. Tehát sikeresnek bizonyult a bevezetés. Ez egy teljesen új technológia, amelyhez alacsonyabb karbantartási költség, üzemanyagfogasztás, proaktív segélyszolgálat és folyamatos fejlesztés társul.

•        Azt mondja, hogy viszonylagos szabadságot élveznek. Jól értem, hogy a tulajdonos elvárása pénzügyi jellegű: legyen meg a bevétel, a cég teljesítsen. De ha jó ötleteik vannak, azért csettint? 

•        Azt kell tudni a Schmitzről, hogy nagyon innovatív a felső vezetése. Nagyképűség nélkül mondhatom, a piacon mi szabjuk meg az irányt, a többiek pedig követnek minket. A Schmitz teljes felső vezetése és maga Andreas Schmitz is (az egyik tulajdonos) rendkívül nyitott, a céget teljes egészében áthatja az innovativitás. Ez megjelenik, abban is, hogy maga a felsővezető is állandó és folyamatos kapcsolatban áll a leányvállalatokkal, személyesen is jóban vagyunk.  Nem is a bevétel maximalizálását hangsúlyoznám ki fő célként, hanem azt, hogy megbízható, hosszútávú partnert lássanak bennünk az ügyfeleink, akire lehet számítani akkor is ha vásárlást tervez, de akkor is, ha bajba került. A megbízhatóság és az innovatív szemlélet a két kulcsszó.

•        Említette, hogy alapvetően három üzletáguk van. Gondolkodnak-e még továbbiakon, vagy egyelőre ezeket konszolidálják?

•        Ilyen szempontból kicsit konzervatív a cégünk. Az az elvünk, hogy ezt a hármat csináljuk jól, ezekben legyünk elsők. Persze ki lehetne találni még mást is: létesíthetnénk gyártóüzemet, saját szervizt, üzemeltethetnénk bérflottát. Ezeket a feladatokat egyelőre kiadjuk másoknak.        

•        Mennyi időt vesz el Öntől a vezetői munka? Hogy telik egy napja, egy hete?

•        A hétfő és a péntek azok a napok, amikor általában itt vagyok az irodában. Ilyenkor elemezzük a kollégákkal az előző hetet és megtervezzük a következő napokat, heteket. Fontos a kollégák folyamatos tájékoztatása, motiválása és természetesen a továbbképzése. A többi három nap jellemzően utazással, ügyféllátogatással telik.

•        Hova utazik ilyen sűrűn, és miért?

•        Az ügyvezetés mellett értékesítési vezető is vagyok. Igyekszem mindig részt venni a nagyobb flotta-átadásokon, illetve évente több alkalommal szervezünk ügyéltalálkozókat is mind magyar helyszíneken, mind a németországi gyárainkban.

•        Meglep. Az ember nem gondolná, hogy egy ügyvezető feladatai közé ez is beletartozhat.

•        Így van, általában nem. De náluk kissé sajátos a helyzet. Másutt az ügyvezető és az értékesítő között beékelődik egy értékesítési vezető. Nálunk történelmileg úgy alakult, hogy ez a pozíció egyben van. Szerintem ez jó, mert így megismerem a legkisebbek és a legnagyobbak problémáit is. Talán így jobban tudok döntéseket hozni. A belföldi utazások mellett havonta legalább egyszer Németországba is utazom. Itt a felsővezetéssel elemezzük ki az eredményeket és egyeztetjük a stratégiai kérdéseket. És én is járok tanfolyamokra, továbbképzésekre. Nemrég például Törökországban jártam, ahol az ottani gyárunkat néztem meg.    

•        Folyékonyan beszél, gyakorlottan fogalmaz. Feltételezem, hogy sokat kell kommunikálnia, érvelnie, hogy ilyen gyakorlata legyen.

•        Nem adottság, inkább beletanultam. El kell tudni adni a terméket, szolgáltatást. Ezt akkor tudom megtenni, ha be tudom bizonyítani, hogy az ügyfélnek ránk van szüksége.

•        Mit csinál szabadidejében? Vannak-e olyan hobbija, ami kikapcsolja.

•        Azért nem az a munkamániás vagyok, aki reggel 6-től este 10-ig az irodájában ül és ezt a kollégáktól sem várom el. Abszolút egyensúlyba szeretném tartani a családi és a szakmai éltemet. Két kis gyermekem van, az egyik 6, a másik 10 éves. Igyekszem esténként velük tölteni pár órát. Ez többnyire sikerül is. Persze, ha a gyerekek lefekszenek, akkor eltöltök néhány órát gondolkodással, a másnapra való felkészüléssel.  Ez örök sakkozás az idővel, de úgy gondolom, minden fontos dologra tudok időt szakítani, amit megkövetel a család és a gyerekek. Ami a hobbit illeti, az a sport! 

•        Szembeszökő, mennyire energikus alkat. Valamilyen különleges sportnak hódol?

•        Futás, biciklizés, úszás. Pár év múlva szerintem kész leszek a komplett triatlonra. Most készülök életem első teljes maratonjára. Görögországban rendezik november 11-én, Marathon és Athén között.  Eddig félmaratonokat futottam, 5-6-ot egy évben. Hetente háromszor kimegyek futni, általában kora reggel. Biciklizásre hétvégén van lehetőség, ilyenkor gyakran a családdal együtt megyünk ki a természetbe.

•        Alig több, mint húszan vannak.  Kollégái a fiatal generációhoz tartoznak vagy teljesen vegyes életkorú a csapata? Ön veszi-e fel személyesen az új munkatársait, vagy rábízza valakire?

•        Abszolút részt veszek minden új felvételben. Most áttértünk arra, hogy saját magunk keresünk új munkatársakat az állásportálokon keresztül. Fejvadász cégekkel is voltak sikereink, de kezdünk leszokni róluk. Amikor közvetlenül hirdetünk, jobban tudjuk kommunikálni az igényeinket, saját logóval is megjelenünk. Az első szűrést az a csoportvezető végzi, akihez majd tartozik az új kolléga, utána együtt válogatunk a második és a harmadik körben.

•        Érződik önöknél is az a munkaerőhiány, ami általánosságban jellemző? Ez nem okoz problémát?

•        Nem volt ezzel gondunk. Próbáljuk megadni azokat a juttatásokat, amelyek méltóak a piachoz és az itteni munkához. A fluktuáció minimális. Aki nálunk elkezdett dolgozni, az általában ragaszkodik a céghez. A Schmitz jól csengő név a szakmában. Három értékesítőnk már 13-14 éve nálunk dolgozik. A munkatársaink zöme 25 és 45 közötti, többségük környékbeli. Tatabánya, Székesfehérvár, a másik irányban Budapest a legtávolabbi település, ahonnan bejárnak dolgozni. Az értékesítők pedig sokszor ott laknak, ahol a területük található. Így vannak értékesítőink Pécsen, Debrecenben, Szegeden és Miskolcon.

•        Mondják, az ember életében vannak hétéves etapok, amikor egy-egy életszakasz rutinszerűvé válik, a munka mechanikussá. Gondolt-e váltásra? Mennyire kihívás az, amit csinál?

•        Abszolút jól érzem magam a Schmitznél. A harmadik üzletágunk, az alkatrész-értékesítés két éve indult. Olyan szolgáltatás, ami egyre nagyobb jelentőséget kap. Itt azért még rengeteg a teendőnk. Magyarországi raktárunkból szolgáljuk ki az összes környező európai országot. Ez azt jelenti, hogy ha mondjuk Romániában szüksége van egy Schmitz-partnernek valamilyen alkatrészre, akkor Romániából nem Németországba adják fel az alkatrészrendelést,  hanem a Pátyi raktárból egy nap alatt megkapja.

•        Garantáltan 24 óra?

•        Az esetek többségében igen. Ez persze függ attól is, milyen alkatrészről van szó.  Milyen nehéz, milyen hosszú. Ebben különbözünk az autóipartól, hogy nincs előre becsomagolva, mint egy lámpabúra. Van olyan alkatrész, ami 13 méter hosszú és 2 méter magas. De van olyan is, ami egy tenyéren elfér.  Nem minden futárszolgálat vállal mindent 24 órán belül. Lehet, hogy Horvátországba még elviszik az alkatrészt, de Bukarestbe már nem jut el egy nap alatt. Akkor ott két nap.  Jelenleg 5 országot szolgálunk ki, és még hátravan négynek a bekötése. Ráadásul nem EU-tagoké. Most vettünk fel egy kollégát, aki az ilyen típusú szolgáltatásokkal foglalkozó after-sales manager. Nagyon sok új dolog jön szembe, folyamatosan változik a piac. Úgyhogy sok új kihívás van még előttünk, előttem – de állunk elébe!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Súlyos büntetést kockáztat.   ..
2024.04.20
Öt henger, V-alakban. A valaha volt egyik legbizarrabb motor. ..
2024.04.20
Egy Daewoo Matizhoz kötöztek egy felismerhetetlen roncsot a 3-as főúton. ..
2024.04.20
A közlekedésbiztonsági feladatokban legügyesebb család idén is egy új Skodával mehet haza. ..
2024.04.20
10 éves Grand Cherokee 6 millióért, amire még locsolni kellene egy kis pénzt ..
2024.04.20
A központi járási ügyészség közvetítői eljárás céljából felfüggesztette az eljárást azzal a....
2024.04.20
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint márciusban 80 százalékkal nőtt az értékesítés 2023-....
2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....