Formula Student

Pilóta nélkül is nyerőgép a legújabb magyar Formula autó

2023.06.17.

A hagyományoknak megfelelően elektromos, 4WD és önvezetésre is képes a BME FRT 2023-as gépe.

A szokásos nyüzsgéssel, élénk tereferével indult a show, a sztár a legújabb magyar formula versenyautó, és persze nem éppen mellékszereplői azok az egyetemisták, akik nem csak megálmodták, de meg is csinálták. Az előadás főszereplőjének neve Zoe, szülei a BME Formula Racing Team egytemistái.

Korszakos darabok az FRT sorozatból    Fotó: Boros Jenő

Népes a család és hosszú a története, mert a budapesti egyetemisták honosítottak meg a műfajt Magyarországon. Igaz, kellet hozza némi tanszéki támogatás, amit Palkovics László biztosított egykor. A projekt kitalálói a Bári testvérek, Gergő és Dávid, akik már egyetemistaként az autósport oltárán áldozták fel szabadidejüket, ahogy utódaik is. Mert az autóépítéshez kevés a lelkesedés és a pénz, kell még hozzá rengeteg tudás és munka: a 2023-as autóban 40 ezer munkaórája van a 86 fős FRT csapatnak.

Az első magyar elektromos Formula autó  Fotó: Boros Jenő

Az FRT első versenyautója, a benzinmotoros Jsutin 2008-ban készült, 2011-ben elektromosra váltottak: az FREC-001-es kódú gép 5,2 mp alatt gyorsult 75 km/h-ra, az Aranka becenevű Formula versenyautó tömege 425 kg volt.

Legújabb modelljük, a Zoe nevű és FRED-003 jelzésű egy pehely súlyú villámszörnyeteg: a 192 kg autó álló helyzetből 2,4 másodperc alatt gyorsul százra, oldalgyorsulása 2,5 G, leszorító ereje 109 km/h tempónál 1884 N.

A 2023-as magyar elektromos Formula autó  Fotó: Boros Jenő

A srácok idén is tartották az időtervet, májusban volt shakedown és tesztidőszak, majd a júniusi nyilvános rollout, amit stílszerűen a BME területén rendeztek. Először a K épület aulájában leleplezték az autót, a FRED-00-as építésének koncepciója a hagyományoknak megfelelően 4WD, de új a kompakt hajtás, a fékaktuátor, a futómű geometria és továbbfejlesztett az első és hátsó szárny, újratervezett az oldalboksz, valamint a hűtés.

Az idei premie legendás helyszíne   Fotó: Boros Jenő

Antal Zoltán csapatkapitány ismertette a 2023-as autót és a csapat programját. Idén az AVL ZalaZone tesztpályán, a Formula Stdent Easter felkészülési versenyen indul az FRT szezonja, majd az ausztriai Red Bull-ringen, aztán a mindig népes mezőnyű Formula Student East következik a Hungaroringen, zárásként pedig a Hockenheimringen a Formula Student Germany futam.

Utóbbin tavaly harmadik lett a magyar csapat, ami azért is elismerésre méltó, mert ebben már beszámították autonóm versenygépük eredményét is. Az idei cél az EV/DV megnyerése és dobogós helyezés a DV osztályban, vagyis a pilótás és az autonóm kategóriában is sikeres szereplés.

Antal Zoltán csapatkapitány és Bekes Nándor főmérnök  Fotó: Boros Jenő

A legeredményesebb magyar versenycsapat a BME Formula Racing Team tavaly az FS Austria harmincas mezőnyében 9-ik, az FS East 33-as mezőnyében 4-ik, a DV(önvezető) 22-es mezőnyében 6-ik, az FS Germany 64 csapatos mezőnyében 3-ik lett.

A világranglistán szereplő 279 csapat között 16-ik, az európaiak mezőnyében 8-ik lett.

Az FRT idei autója a FRED-003-as egy költséghatékony „hibrid” modell, mert működik pilótával és önvezető módban is. A tervezés fő szempontja volt az autonóm rendszer további integrálása a járműbe, a megbízhatóság és az ergonómia, ami feltétele a pilóta maximális teljesítményéhez.

Az idei fejlesztés fontos része a diéta: az új koncepcióval és az alkatrészek optimalizálásával 192 kilósra sikerült fogyasztani FRED-003-as tömegét.

Plitóval és pilóta nékül is megy    Fotó: Boros Jenő

Bekes Nándor főmérnök: Fő paraméterekhez meghatároztuk, hogy egységnyi változás mekkora várható nyereséget jelent pontokban. Ez alapján hasonlítunk össze különböző koncepciókat és értékelünk ki mindent. Minden évben fontos fejezete a fejlesztésnek a aerodinamika, a leszorítóerő jelentős megnövelése. Az autó százas tempónál megtermeli ugyanazt a leszorítóerőt mint amit a súlya ad, végsebességen pedig eléri annak 1,4-szeresét is. Újratervezték első szárnyat és sidebox-okat, továbbfejlesztették hátsó szárnyat, felkerült az autóra egy hátsó diffúzor, a korábban a pilóta mellett elhelyezkedő hőcserélők pedig átkerültek az autó hátuljára, így nem gátolják a légáramlást.

Az újratervezett hajtásban a felnibe tolták a villanymotorokat, így már ezek sem állnak a levegő útjába, ráadásul kompakt építésüknek köszönhetően ez két kilogrammos tömegcsökkentést jelentett.

Az idei autó fejlesztése közben már a 2024-es modellen is dolgozik a csapat, mert érkeznek a jobb energiasűrűségű cellák, melyek még nincsenek hivatalosan letesztelve az FS- sorozatban engedélyezett áramokkal.

Hűtésrendszeri változás a hőcserélő áthelyezése és két ventilátor felhelyezése, amivel javul az aerodinamika, a csőhosszak minimalizálásával pedig csökkent a tömeg.

A 2023-as FRT gép volánja  Fotó: Boros Jenő

A megbízhatóság és stabilitás javítása mellett nagy hangsúlyt kapott az ergonómia: a kormányról a kormány mögé kerültek a műszerek, ezzel és az állítható pedálokkal is javítva a pilóták vezetési körülményeit.

Nagy kihívás az autonóm rendszer, mert az egy autóval két versenyben több kompromisszumot igényel. Ennek része a funkciók továbbfejlesztése, vagyis stabilabb irányító algoritmus, robusztus pályatervezés. Áramvonalas lett a kamera felfogatása, ami csökkenti a légellenállást, az aerodinamikai hatást a hátsó szárnyra. Az új lidar kompozit csövekkel történő felfogatása is hozott némi tömegcsökkentést, miközben merevebben tartja a szenzort.

Nyilvános rollout a BME területén      Fotó: Boros Jenő

BME Formula Racing Team 2023-as versenynaptára

06.16. - 06.18.: FS Easter - felkészülési verseny, Zalazone

07.22. - 07.27.: FS Austria - első éles verseny, kizárólag pilótával a Red Bull Ring-en.

08.01. - 08.06.: FS East - Hungaroringen, pilótával és önvezető kategóriában is indul a csapat

08.14. - 08.20.: FS Germany - Hockenheimring, pilótával és önvezető kategóriában is indul a csapat

Miért FRED?

Az idei FRT autó neve Zoe, típusjelzése FRED-003, mely a Formula Racing Electric & Driverless szavakból állt össze, a 003-as jelzés pedig arra utal, hgy ez az FRT harmadik autója, ami két kategóriában indul, tehát vezetővel és autonóm üzemmódban.

2019-ben egy fel-le szerelhető önvezető csomagja volt, de ez megnehezítette a versenyzést, ezért visszaálltak a 2 autós versenyzéshez, majd 2022-ben egy autós koncepcióra váltottak, mert az önvezető csomag integrálva lett a rendszerbe, ezt koncepciót folytatják az idei versenyautónál is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.08
A teljes keretösszeg háromnegyedére érkezett már be igény a vállalati e-autó programban - közölte a....
2025.02.08
Kishaszongépjárműben másfél évtizede piacvezető itthon a Ford, de személyautókból is széles a....
2025.02.08
A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett....
2025.02.08
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az autósok immár 15 európai ország autópályáin, összesen több....
2025.02.08
Zöldmezős beruházás keretében új akkumulátoros elektromos autókat gyártó Lexus-üzem létesül Kínában....
2025.02.08
Mivel kamera rögzítette a felháborító esetet, vélhetőleg a rendőrség reakciója most sem marad majd....
2025.02.08
A sorozat történetének első kínai versenyzőjét, Csou Kuan-jüt tartalékpilótának szerződtette a....
2025.02.08
A Datahouse adatai szerint 2024 első kilenc hónapjában 107 ezer 445 új személygépkocsit és....
2025.02.08
Az M0-s autót és a 11-es főút budakalászi turbó körforgalmánál rögzítettek érdekes jeleneteket a....
2025.02.08
Az erdélyi város vezetése első Park & Ride parkolóban a belvárosinál alacsonyabb....