Formula Student
A szokásos nyüzsgéssel, élénk tereferével indult a show, a sztár a legújabb magyar formula versenyautó, és persze nem éppen mellékszereplői azok az egyetemisták, akik nem csak megálmodták, de meg is csinálták. Az előadás főszereplőjének neve Zoe, szülei a BME Formula Racing Team egytemistái.
Korszakos darabok az FRT sorozatból Fotó: Boros Jenő
Népes a család és hosszú a története, mert a budapesti egyetemisták honosítottak meg a műfajt Magyarországon. Igaz, kellet hozza némi tanszéki támogatás, amit Palkovics László biztosított egykor. A projekt kitalálói a Bári testvérek, Gergő és Dávid, akik már egyetemistaként az autósport oltárán áldozták fel szabadidejüket, ahogy utódaik is. Mert az autóépítéshez kevés a lelkesedés és a pénz, kell még hozzá rengeteg tudás és munka: a 2023-as autóban 40 ezer munkaórája van a 86 fős FRT csapatnak.
Az első magyar elektromos Formula autó Fotó: Boros Jenő
Az FRT első versenyautója, a benzinmotoros Jsutin 2008-ban készült, 2011-ben elektromosra váltottak: az FREC-001-es kódú gép 5,2 mp alatt gyorsult 75 km/h-ra, az Aranka becenevű Formula versenyautó tömege 425 kg volt.
Legújabb modelljük, a Zoe nevű és FRED-003 jelzésű egy pehely súlyú villámszörnyeteg: a 192 kg autó álló helyzetből 2,4 másodperc alatt gyorsul százra, oldalgyorsulása 2,5 G, leszorító ereje 109 km/h tempónál 1884 N.
A 2023-as magyar elektromos Formula autó Fotó: Boros Jenő
A srácok idén is tartották az időtervet, májusban volt shakedown és tesztidőszak, majd a júniusi nyilvános rollout, amit stílszerűen a BME területén rendeztek. Először a K épület aulájában leleplezték az autót, a FRED-00-as építésének koncepciója a hagyományoknak megfelelően 4WD, de új a kompakt hajtás, a fékaktuátor, a futómű geometria és továbbfejlesztett az első és hátsó szárny, újratervezett az oldalboksz, valamint a hűtés.
Az idei premie legendás helyszíne Fotó: Boros Jenő
Antal Zoltán csapatkapitány ismertette a 2023-as autót és a csapat programját. Idén az AVL ZalaZone tesztpályán, a Formula Stdent Easter felkészülési versenyen indul az FRT szezonja, majd az ausztriai Red Bull-ringen, aztán a mindig népes mezőnyű Formula Student East következik a Hungaroringen, zárásként pedig a Hockenheimringen a Formula Student Germany futam.
Utóbbin tavaly harmadik lett a magyar csapat, ami azért is elismerésre méltó, mert ebben már beszámították autonóm versenygépük eredményét is. Az idei cél az EV/DV megnyerése és dobogós helyezés a DV osztályban, vagyis a pilótás és az autonóm kategóriában is sikeres szereplés.
Antal Zoltán csapatkapitány és Bekes Nándor főmérnök Fotó: Boros Jenő
A legeredményesebb magyar versenycsapat a BME Formula Racing Team tavaly az FS Austria harmincas mezőnyében 9-ik, az FS East 33-as mezőnyében 4-ik, a DV(önvezető) 22-es mezőnyében 6-ik, az FS Germany 64 csapatos mezőnyében 3-ik lett.
A világranglistán szereplő 279 csapat között 16-ik, az európaiak mezőnyében 8-ik lett.
Az FRT idei autója a FRED-003-as egy költséghatékony „hibrid” modell, mert működik pilótával és önvezető módban is. A tervezés fő szempontja volt az autonóm rendszer további integrálása a járműbe, a megbízhatóság és az ergonómia, ami feltétele a pilóta maximális teljesítményéhez.
Az idei fejlesztés fontos része a diéta: az új koncepcióval és az alkatrészek optimalizálásával 192 kilósra sikerült fogyasztani FRED-003-as tömegét.
Plitóval és pilóta nékül is megy Fotó: Boros Jenő
Bekes Nándor főmérnök: Fő paraméterekhez meghatároztuk, hogy egységnyi változás mekkora várható nyereséget jelent pontokban. Ez alapján hasonlítunk össze különböző koncepciókat és értékelünk ki mindent. Minden évben fontos fejezete a fejlesztésnek a aerodinamika, a leszorítóerő jelentős megnövelése. Az autó százas tempónál megtermeli ugyanazt a leszorítóerőt mint amit a súlya ad, végsebességen pedig eléri annak 1,4-szeresét is. Újratervezték első szárnyat és sidebox-okat, továbbfejlesztették hátsó szárnyat, felkerült az autóra egy hátsó diffúzor, a korábban a pilóta mellett elhelyezkedő hőcserélők pedig átkerültek az autó hátuljára, így nem gátolják a légáramlást.
Az újratervezett hajtásban a felnibe tolták a villanymotorokat, így már ezek sem állnak a levegő útjába, ráadásul kompakt építésüknek köszönhetően ez két kilogrammos tömegcsökkentést jelentett.
Az idei autó fejlesztése közben már a 2024-es modellen is dolgozik a csapat, mert érkeznek a jobb energiasűrűségű cellák, melyek még nincsenek hivatalosan letesztelve az FS- sorozatban engedélyezett áramokkal.
Hűtésrendszeri változás a hőcserélő áthelyezése és két ventilátor felhelyezése, amivel javul az aerodinamika, a csőhosszak minimalizálásával pedig csökkent a tömeg.
A 2023-as FRT gép volánja Fotó: Boros Jenő
A megbízhatóság és stabilitás javítása mellett nagy hangsúlyt kapott az ergonómia: a kormányról a kormány mögé kerültek a műszerek, ezzel és az állítható pedálokkal is javítva a pilóták vezetési körülményeit.
Nagy kihívás az autonóm rendszer, mert az egy autóval két versenyben több kompromisszumot igényel. Ennek része a funkciók továbbfejlesztése, vagyis stabilabb irányító algoritmus, robusztus pályatervezés. Áramvonalas lett a kamera felfogatása, ami csökkenti a légellenállást, az aerodinamikai hatást a hátsó szárnyra. Az új lidar kompozit csövekkel történő felfogatása is hozott némi tömegcsökkentést, miközben merevebben tartja a szenzort.
Nyilvános rollout a BME területén Fotó: Boros Jenő
BME Formula Racing Team 2023-as versenynaptára
06.16. - 06.18.: FS Easter - felkészülési verseny, Zalazone
07.22. - 07.27.: FS Austria - első éles verseny, kizárólag pilótával a Red Bull Ring-en.
08.01. - 08.06.: FS East - Hungaroringen, pilótával és önvezető kategóriában is indul a csapat
08.14. - 08.20.: FS Germany - Hockenheimring, pilótával és önvezető kategóriában is indul a csapat
Miért FRED?
Az idei FRT autó neve Zoe, típusjelzése FRED-003, mely a Formula Racing Electric & Driverless szavakból állt össze, a 003-as jelzés pedig arra utal, hgy ez az FRT harmadik autója, ami két kategóriában indul, tehát vezetővel és autonóm üzemmódban.
2019-ben egy fel-le szerelhető önvezető csomagja volt, de ez megnehezítette a versenyzést, ezért visszaálltak a 2 autós versenyzéshez, majd 2022-ben egy autós koncepcióra váltottak, mert az önvezető csomag integrálva lett a rendszerbe, ezt koncepciót folytatják az idei versenyautónál is.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!