vasút

Pótkerék kell a villanymozdonyoknak

2015.06.27.

Későn kapcsolt a MÁV: az öt éve beszerzett TRAXX villamos mozdonyaihoz a nemzeti vasút nem vett kereket. Márpedig a drága flotta 25 egysége közül hat annyira elhasználta a keréktárcsáit, hogy csak csökkentett sebességgel vontathat.

Óránként legfeljebb nyolcvan kilométeres sebességgel közlekedhetnek a MÁV-Start TRAXX mozdonyflottájának legtöbbet futott, üzemszerűen kétszer gyorsabb közlekedésre alkalmas egységei. A kerékkopás miatt elrendelt kényszerű sebességkorlátozás a villamos mozdonyok közül hatot érint. A társaság közlése szerint három mozdony már több mint egymillió kilométert tett meg, a sürgős javításra váró egységek átlagos futásteljesítménye pedig 850-900 ezer kilométer. A kerekek elhasználódására a vasút gépészei négy évig készülhettek. Mi több, pontosan tudták: a „kopások mértéke nemcsak a megtett futásteljesítménytől függ, hanem befolyásolja a pálya nyomvonala, de olykor előre nem látott események is”. Így például a balesetek vagy a „keréklaposodás miatti kerékesztergák”. A korlátozással a mozdonyok megfelelnek a közlekedésbiztonsági előírásoknak, csak lassúak. Cserébe a mozdonyok elektrodinamikus fékei kímélik a hagyományos fékberendezést. A féktárcsák cseréjével a vasútnak még jó ideig nem kell foglalkoznia.

A Kandó Kálmán emlékére felmatricázott és megkoszorúzott TRAXX a Keletiben. Kopó alaktrészek

A kerékcserével viszont igen, csak éppen nincs kerék, de a beszerzése már folyamatban van. A vasúttársaság közlése szerint a munkatársak már intézkedtek, s a keréktárcsák cseréje az előrehaladott állapotban lévő közbeszerzés eredményes lezárása után a közeljövőben megkezdődhet. Az első már júliusban, noha ezt a munkát a mozdonygyártó végzi majd el saját gyáregységében. A többi mozdony javításával a MÁV-Start már maga küzdene meg. Méghozzá úgy, hogy a beavatkozáson legkésőbb jövőre a teljes TRAXX-flotta átessen.

A befejezés és vele a sebességkorlátozások feloldásának pontos időpontja azonban a magyarázatok szerint attól is függ, mikor állnak majd rendelkezésre a megfelelő keréktárcsák és a szükséges eszközök. Mert speciális szerszámok híján a munka nem végezhető el. Erre utal legalábbis, hogy a „TRAXX villamos mozdony keréktárcsa-javításához kéziszerszám beszerzése” tárgyú tenderét a nemzeti vasút idén áprilisban hirdette meg. A 21 millió forintra becsült költsége mellett a közbeszerzési értékhatár alattinak minősülő, így nyílt pályázati felhívással zajló beszerzés ráadásul kissé el is húzódik.

Az eredetileg május derekára tervezett eredményhirdetés elmaradt, mert a vasút öt szállítóval egyeztet. Vagyis spórolnának akár 2-4 millió forintot a szerszámokon, miközben százmilliókat buknak, mert a milliárdos mozdonyokat nem üzemszerűen használják. (NOL)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....