veterán

A rabszállító Nysától a pápa Polski Fiatjáig

2014.04.30.

A 60-as, 70-es és 80-as évek autótípusai találkoztak egymással múlt hétvégén a csepeli Orion Parkban. A Retropartyzánok nevű kiállítás sztárja az a Polski Fiat 125p kabrió volt, amelyet a nemrég szentté avatott II. János Pál pápa használt 35 évvel ezelőtt.

A csepeli Orion Park csarnoka megtelt élettel
3000 négyzetméteren több mint 100 autót állítottak ki
Kattintson a képre, galéria nyílik!

Aki a múlt hétvégén Csepel felé vette az irányt azért, hogy eredeti állapotú, egykor hazánkban is gyakori autókban gyönyörködjön, aligha bánta meg a döntését, és nem csak azért, mert jegyet sem szedtek a bejáratnál. A Veterán Zsiguli Egyesület szervezésében ugyanis másodszor rendezték meg az ország talán leghangulatosabb, leginkább emberközeli és nézőbarát veterán kiállítását, a Retropartyzánokat. A rendezvénnyel az volt az egyesület célja, hogy a 60-as, 70-es és 80-as évek meghatározó autó- és motorkerékpár típusainak márkaklubjai korabeli plakátokkal, kiegészítőkkel, és installációkkal mutassák be hőn szeretett járműveiket. A kiállítók között a Veterán Zsiguli Egyesületen kívül ott volt a Zaporozsec Klub, a Moszkvics Klub, a Polski 125 Klub, de az MZ-, Volvo-, Saab- és Skoda-veterán barátok mellett képviseltette magát az eseményen a klasszikus olasz autók klubja is.


Egy szépen felújított és egy eredeti állapotó ukrán Zaporozsec

Vukmann Attila főszervező (és egyben a Veterán Zsiguli Egyesület elnöke) elárulta, hogy egy év alatt hatalmasat fejlődött a rendezvényük: „1700 helyett már 3000 m2-es belső kiállítótér állt az autók és a közönség rendelkezésére, emellett már a csarnok melletti külső parkolót is megtöltötték a – főleg szocialista gyártmányú – veterán járművek. A tavalyi 60-70 helyett idén már több mint 100 négykerekűt állítottunk ki, de ha kétkerekűeket is beleszámoljuk, akkor már valószínűleg 120-nál is több járműről lehet szó” – nyilatkozta. A Riga, Izs, és Pannónia motorkerékpárok mellett egyébként stílszerűen a Csepel kerékpárok is szép számban összegyűltek, sőt, akadt egy kempingezést bemutató installáció is a kor jellegzetes lakókocsijával és hordozható tv készülékével.


Kis fantáziával a 80-as évek Balaton-partjára képzelhettük magunkat

Valószínűleg ez az egyetlen autókiállítás az országban, ahol belépő nélkül lehet testközelből megnézni a nagyrészt veteránminősítéssel rendelkező, egykor a magyar utcakép szerves részének számító járműveket. Ráadásul a néha több millió forintot érő Ladák, Moszkvicsok, Zaporozsecek nem is voltak is körbe kerítve, és szinte mind mellett ott állt a segítőkész tulajdonos, aki kérésre elmesélte az adott autótípus és a konkrét példány történetét. Nem csoda, hogy tavalyhoz képest megnégyszereződött a látogatók száma, idén több mint ötezren látogattak el az Orion Parkba egy kis nosztalgiázásra.


Sorakoznak a Moszkvicsok

Akinek egy kis szerencséje volt, akár be is ülhetett a szocialista ipar járműveibe. Engem – mivel a 80-as években a családunk három Daciát használt egymás után – leginkább a makulátlan állapotú sárga 1300 TX vonzott a román márka kiállított autóiból, a beülés felért egy komplett időutazással. A jellegzetes alakú kilincsektől a filigrán indexkapcsolón keresztül az első utas elé tett, de a vezető felé fordított kiegészítő műszerekig mindenre emlékeztem, még a híresen kényelmes ülésekbe is ugyanazzal a jóleső érzéssel süppedtem bele, mint annak idején az autónyeremény betétkönyvvel elnyert családi autónk hátsó ülésére, gyerekfejjel.


Ez a két Dacia összeadva sem futott 100 ezer kilométert

Jó alkalmat teremtett arra is a rendezvény, hogy a márkaklubok megismerjék egymást, és a tagok tapasztalatokat cserélhessenek a sokszor nehéznek bizonyuló alkatrészbeszerzéstől a veteránminősítésig sokféle témában. „Az éves rendezvény egyfajta kiegészítője és megkoronázása a rendszeres egyesületi munkának, amelyben helyet kap publikációk kiadása éppúgy, mint az egyes autótípusok történetének ismeretterjesztő igényű feldolgozása weboldalukon” – nyilatkozta Meleg Norbert, a Veterán Zsiguli Egyesület titkára.


Idén ünnepli 40. születésnapját az 1300-as Zsiguli

Természetesen nem csak a megszállott klubtagokkal törődtek a szervezők, hanem arra is kiemelten ügyeltek, hogy a látogatók máshol nem tapasztalható élményekkel távozzanak. Egy egyszerű regisztrációt követően bárki bepattanhatott akár egy jobbkormányos, brit piacra gyártott Lada Riva vezetőülésébe, hogy saját kezűleg vezesse, de ki lehetett próbálni öt másik, balkormányos Ladát is. Vukmann szerint ez a program nagyon bevált, szinte megállás nélkül járták a környék utcáit az orosz autók. Nem nehéz megérteni, miért: aki az utóbbi egy-két évtizedben szerezte meg a jogosítványát, annak jó eséllyel ez volt az első alkalma arra, hogy vezethesse a Merkur-korszak legvonzóbb autóját, a Fiat-licenc alapján gyártott Zsigulit. A műbőr ülések, a hatalmas bakelit kormány, a dobálós, merev tengelyes futómű és a hosszú, de precízen mozgó váltókar mind hozzájárulnak a speciális zsigulis érzéshez, amit a Suzuki Swifteken és Skoda Fabiákon felnőtt nemzedék talán most tapasztalhatott meg először. De sokan próbálták ki utasként a nyolcszemélyes Roburt és az Ikarus utolsó orrmotoros típusát, a szépen felújított piros 31-est is.


Ebben az Ikarus 31-esben még a vezető mellett volt a motor, ami alig 95 lóerőt tudott

A legtöbben azonban egy ötméteres, tető nélküli lengyel autóba vágytak, amelyet Lengyelországból hozott ide a készséges tulajdonosa. Véletlen volt időzítés, de nagyon stimmelt: a Polski Klub szervezésében azt rendkívül ritka Polski Fiat 125p kabriót hozták el tréleren, amelyet a pont a kiállítás ideje alatt szentté avatott II. János Pál pápa használt 1979-ben, amikor Krakkóba látogatott. Csak 7-8 példány készült a nyújtott, hatajtós, nyolcszemélyes kabrióból, eredetileg varsói utazási irodák használták városnézések alkalmával. Amikor kiderült, hogy a lengyel származású pápa hazalátogat a szülőföldjére, akkor az esemény szervezői kibérelték az utazási cégtől a kiállításon bemutatott példányt. 


II. János Pál pápa is használta ezt a rendkívül ritka Polski Fiat 125 kabriót

Kalandos az autó története: a pápalátogatás után még sokáig használták idegenforgalmi célokra, mígnem eladták mostani tulajdonosának, aki kezdetben nem tudta, mekkora kincshez jutott hozzá. Otthoni gazdaságában használta az autót, kiszedte az üléseit és házilag ponyvatetőt fabrikált rá. Amikor viszont egy tv-adás ismétlését látva rájött, hogy az ő kabrió Polskija szállította II. János Pált, azonnal megkezdte az eredeti állapot visszaállítását, ami végül remekül sikerült.


Hat embernek kényelmes, de akár nyolcat is vihet

A Retropartyzánok programjában először kapott helyet egy kiállítás a szocializmus híres és hírhedt szolgálati járműveiről: háromféle rendőrautót (magyar, cseh, lengyel) egy kockás matricás 1200-es Főtaxit, két sárga angyalt, egy Nysa 522 mentőt, egy tűzoltó Zsukot, egy Volán Tefutól érkezett és egy BKV-s szervizautót, több AVH-s Volgát és a Malév luxusfelszereltségű, repülőülésekkel szerelt, klímás 200-as Ikarusát lehetett megnézni. Megdöbbentő volt látni a Márianosztráról elhozott rabszállítós Nysa 522-est is, amelyben egy komplett zárkát rendeztek be rácsos ajtóval. A kiállításon méltó módon, eredeti állapotúra felújított autókkal megünnepelték a Lada 1300-as 40. és a Skoda 1000 MB 50. "születésnapját" is.

Gulyás Péter

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....