BMW

Retró versenyautó-tanulmány a BMW-től

2015.08.14.

A kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance-on bemutatkozó BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ös versenysikereinek állít emléket.

A BMW kereken negyven évvel ezelőtt nyitotta meg első Európán kívüli hivatalos értékesítési leányvállalatát Észak-Amerikában. 1975 kivételesen különleges évszám a bajor gyártó történetében, hiszen a BMW Motorsport is ez évben mutatkozott be az egyesült államokbeli Nemzetközi Motorsport Szövetség (IMSA – International Motor Sports Association) legnagyobb versenysorozatában a BMW 3.0 CSL versenyautóval, amellyel debütálása után néhány héttel a BMW máris megszerezte első, történelmi győzelmét a sebringi 12-órás megmérettetésen.

Hogy létrehozzák a versenyautó és a pilóta közötti eddigi legszorosabb kapcsolatot, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány megalkotásakor a tervezőmérnökök a pilótát helyezték a munkafolyamat, és mint ilyen, a koncepció középpontjába. A lehető legtökéletesebb összhang megteremtése érdekében a tervezők első lépésként különválasztották egymástól a pilóta elhelyezkedését és a belső tér kialakítását. A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány belső terének kialakítása így a pilóta közvetlen környezetének megalkotásával kezdődött, amely mindenekelőtt a sisakot, a versenyoverállt és az ülést érintette.

A vadonatúj járműtervezési alapelvek egyes esetekben a hagyományos utastéri funkciók teljesen eltérő alternatíváját hozták magukkal. A pilóta legközvetlenebb külső felületeként a tervezők a sisak plexilemezét versenyhelyzettől függő megjelenítő és kivetítő funkcióval látták el, amelyen a pilóta közvetlenül a látómezejében látja az aktuális sebességet, sebességi fokozatot és a motor fordulatszámát, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány így minden korábbinál hatékonyabb módon informálja a pilótát. Az innovatív Head-Up kijelző, amelynek sorozatgyártott változata a BMW Group megannyi modellcsaládjának képviselőibe építve a hétköznapok során is bizonyítja létjogosultságát, úgy közli a vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információkat, hogy közben egyáltalán nem zavarja a pilótát. „Szem az úton, kéz a kormányon” az alap felállás – lehetővé téve, hogy a pilóta csak a vezetésre koncentráljon.

Ennek érdekében a versenyoveráll is az autó és a pilóta közötti tökéletes összhang jegyében készült el. Az overáll kézfej- és karrészeit világító szálakkal egészítették ki, amelyek – ha a vezető mindkét keze a kormányon van – pulzáló fényjelzésekkel informálják a pilótát, például az optimális sebességváltás idejéről. A fényjelzések a kormányoszlopról indulnak, átfutnak a pilóta overállján, majd a sisak plexilemezén végződnek.

A szénszálból készült kagylóüléseket a pilóta, illetve a navigátor/utas testfelépítése szerint formálták meg a készítők, az ülések így bármely vezetési szituációban maximális tartást biztosítanak. A kivételes eljárással megformált kagylóülésben ülve a pilóta valós idejű, interaktív kapcsolatba kerül a versenyautóval, érezve annak minden mozzanatát és reakcióját, ezáltal gyorsabb és pontosabb irányításra képes. Az ülések mögött egy hátrafelé emelkedő, szénszálból megformált szerkezeti elem található, amely fokozza a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány torziós merevségét. A fehér bélésű kagylóülések mintázata a pilóta versenyoverálljának rajzolatát idézi, a hatpontos biztonsági övek pedig a BMW Motorsport legendás színeit hirdetik.

Könnyűszerkezetes járműépítés technológiai finomhangolással

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány belső terében a vezető ülése körüli összes felületet a könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és a jármű versenyautós karaktere ihlette. A belső tér szokatlanul minimalista kialakításának alapját a tetőszerkezetbe és az oldalsó részekbe integrált egybefüggő bukócső adta. A kabin összes alkotórésze létfontosságú, kivétel nélkül mindegyik elem szerkezeti vagy vezetéssel kapcsolatos funkciót szolgál. Miközben a belső tér nagy része szénszálból készült, az első szélvédő és a kormányoszlop között egy nemes anyagokkal kezelt fa elem húzódik keresztben, egyfajta „műszerfalként”, tisztán szerkezeti elemként.

A kizárólag a leglényegesebb alkotóelemekre összpontosító könnyűszerkezetes járműépítés alapelve a kormányoszlopon is visszaköszön, amely a versenyautó és a pilóta közötti folyamatos, interaktív kapcsolati elemként a jármű működtetését szolgáló összes kapcsolónak és funkciónak otthont ad. Az egyetlen „kényelmi” funkció a kormányoszlop két oldalára helyezett szellőzőrostély, amely friss levegőt biztosít a pilóta számára. A vezetéssel kapcsolatos másodlagos információkat egy apró kijelző jeleníti meg a kormányoszlopon, így a köridőket, az abszolút futamidőt és igény szerint az autó versenypályán elfoglalt aktuális pozícióját is.

Az első ülések mögött, a kardánalagúton két sisak kapott helyet, amelyeket használaton kívül egy-egy övvel rögzítenek. A belső tér hátsó részének merevítései közül az eBoost rendszer energiatároló akkumulátorainak takaróelemei emelkednek ki.

Versenysport a legapróbb részletekben is: a karosszéria

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány külső kialakítása a versenysportok iránti elköteleződés kristálytiszta ábrázolása. A hosszan elnyújtott karosszériát jellegzetes légterelők, egy hatalmas hátsó légterelő szárny és erőtől duzzadó kerékjárati ívek övezik, amelyek az IMSA-versenyeken győzedelmeskedő eredeti BMW 3.0 CSL versenyautót idézik. A Hommage R tanulmány minden egyes részletét az 1975-ös elődről mintázták a tervezők, modern dizájnnyelvezeti megoldások és technológiai innovációk alkalmazásával. A tanulmány fényezése és mintái – a 25-ös rajtszámról nem is beszélve – kivétel nélkül a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ben elért rendkívüli sikersorozatának állítanak emléket.

Erő és sportosság: a front-rész

Az első lökhárító kialakítása és grafikai díszítése amellett, hogy nyomatékosítja a kerékjárati íveket, a tanulmány szélességét és erőteljes megjelenését hangsúlyozza. A front-rész középpontjában a jellegzetes, vese alakú BMW-hűtőrács megnövelt változata áll, amely az egykori BMW modellek függőleges kialakítású hűtőrácsaira utal. A karakteres, „négyszemű” fényszórók – a BMW legfrissebb, hatszög alakú fénydizájnjával – a modell front-részének sportos benyomását nyomatékosítják. A lézer fényszóró és a LED-technológia kettőse vékony fényszóró-kialakítást tesz lehetővé, a keskeny kontúrok pedig a márka modelljeit jellemző, szigorú „tekintetet” kölcsönöznek a tanulmánynak. A fényszórók belsejében stílusos kék „X” motívumok kötik össze az egyes világítás-funkciókat, miközben az „X” alak az egykori hosszú távú versenyeken alkalmazott fényszóró-maszkolásra utal.

A front-rész leglaposabb alkotóeleme a szénszálból készült, fekete alapon a BMW Motorsport színeit viselő első koptató, amely szinte súrolja az aszfaltot. A koptató a vese alakú hűtőráccsal együtt a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány motorterében dolgozó erőforrás teljesítményét hirdeti. Oldalról nézve a koptató és a hűtőrács kettőse a legendás „cápaorr” motívumot láttatja, amely már 1975-ben is elcsavarta a fejeket és gondoskodott róla, hogy a BMW modelljei minden szituációban könnyedén felismerhetőek legyenek.

Sportos sziluett, egy csipetnyi eleganciával: oldalnézetből

A hosszú tengelytáv és a stílusosan ívelt motorháztető elegánsan nyújtja el a Hommage R tanulmány sportos sziluettjét, amelyet az autó oldalán végighúzódó motívumok csak még tovább fokoznak. A tanulmány extravagáns kiegészítői a kéttónusú, matt arany és fekete színben pompázó, 21 col méretű könnyűfém keréktárcsák.

Erőtől duzzadó kiállás: a hátsó rész

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány hátsó részének izmos kialakítása a jubileumi modell legmasszívabb részlete. A hatalmas hátsó légterelő szárny és a szénszálból előállított dupla diffúzor egysége félreértelmezhetetlen utalás a versenysportos teljesítményre, miközben jelentősen csökkenti a modell légellenállási együtthatóját. A hátsó rész kétségkívül legjellegzetesebb eleme az egyedülálló fénydizájn, amely egy, a hátsó légterelő szárny élén végigfutó vékony LED-csíkkal köti össze a két fényszórót, egyszerre sportos és elegáns keretbe foglalva az autó farrészét.

Felülnézetből ugyancsak dinamikus látványt nyújt a BMW 3.0 CSL Hommage R koncepció. A motorháztető a hűtőrácstól az első fényszórók irányába széles „V” alakot formáz, amely az egykori BMW kupék karakteres kialakításának állít emléket. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.07
Hálás műfaj és jó üzlet, nem véletlen, hogy egyre gazdagabb a gazdagok kölykeinek szánt kínálat. ..
2024.06.07
Amikor egy autómárka arról dönt, hogy végigviszi-e potenciális modellje fejlesztését, gyártását és....
2024.06.07
Másféltucat új márkanevet védett le a Chery kínai vállalat Oroszországban. ..
2024.06.07
Húsz év után újraindult a közvetlen légiforgalom Románia és az Amerikai Egyesült Államok között -....
2024.06.07
Egy Minivel nyertek Monte-Carlo Rallyt, miközben Concorde-ok szelték az eget London és New York....
2024.06.07
Leginkább kidőlt fák eltávolításához kérnek segítséget - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.06.07
A tavalyihoz hasonlóan ismét a legjobbak között szerepel a győri Széchenyi István Egyetem a....
2024.06.07
A megengedett 50 helyett 109 kilométeres sebességgel száguldozott egy sofőr Salgótarjánban, akire a....
2024.06.07
Az előző hetekben lassan, de biztosan csökkentek az üzemanyagárak Szlovákiában, az elmúlt időben....
2024.06.07
Nézze meg a videót! ..