abroncsgarnitúra

A rosszabb abroncsot az első vagy hátsó tengelyre tegyük?

2022.10.08.

Ha van még raktárban téli gumi, idén - tekintettel az abroncs drágulására - kifejezetten jó helyzetben van. De helyes választ kell adnia egy fontos kérdésre: melyik tengelyen vannak a jobb gumik? A rossz válasz végzetes lehet – írja az osztrák Kronen Zeitung az Osztrák Autóklub nyomán.

Sok sofőr még mindig azt hiszi: a jobb gumik mindig a hajtott tengelyen vannak, ezért az elsőkerék-hajtású autók vezetői előszeretettel szerelik fel az erősebb gumipárt az első tengelyre, mert ott nagyobb a kopás és jobban kopnak a gumik. A hóban is könnyebb elindulni.

De ez a jó tapadás megtévesztő. Valójában ez egy rossz döntés. A jobb profilú abroncsok mindig a hátsó tengelyre tartoznak, függetlenül attól, hogy első-, hátsó- vagy összkerék-hajtásúak.

Az ok gyorsan elmagyarázható: a hátsó gumik felelősek az oldaltartásért. Ha gyengébbek, mint az első abroncsok, az autó hajlamos megcsúszni és "oldalra" húzni.

A jobb gumik mindig a hátsó tengelyen vannak. (Kép: ÖAMTC - Osztrák Autóklub)

Ráadásul az esetleges oldalütközés lényegesen veszélyesebb, mint a frontális ütközés: a jármű eleje jóval nagyobb erőket bír el, az utasok pedig a legjobban védettek. Az oldallégzsákok ellenére a súlyos sérülések kockázata oldalütközés esetén általában lényegesen magasabb.

Persze jó, ha egy havas hegyi hágón elsőkerékhajtással is fel lehet jutni, mert az erősebb gumik elöl vannak felszerelve. De ennek nincs haszna, ha az autó fékezés közben lefelé kanyarodva beleütközik a szembejövő forgalomba – írja a Kronen Zeitung.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.16
A lezserség tempója, vagy a könnyedség sebessége mottóját hirdeti az alig ismert Longbow márka,....
2025.03.16
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kölcsön kenyér visszajár. ..
2025.03.16
Néha a leggazdagabbak is bedőlnek a csalóknak, csak náluk az elvesztett összeg mértéke is sokkal....
2025.03.16
Jelentős kedvezménnyel vehetik meg a Borsod-Abaúj-Zemplénben élők jövőre a megyei autópályamatricát....
2025.03.16
A potenciálisan visszatérő legendás modell pedig továbbra sem lenne teljesen elektromos hajtású.  ..
2025.03.16
A GR Yaris prototípusba egy új kétliteres turbómotor került bőven 300 lóerő fölötti teljesítménnyel....
2025.03.16
A 633 millió eurós profitot egy olyan piaci környezetben termelte meg a vállalat, ami a jövőben még....
2025.03.16
Andrea Kimi Antonellinek törölték az ötmásodperces büntetését, így alig maradt le a dobogóról. ..
2025.03.16
Megnövelt akkumulátor- és motorteljesítményt, valamint a Lexus tradicionális értékeit még inkább....
2025.03.16
Az agresszív vezetés nemcsak növeli a balesetek kockázatát, hanem károsan befolyásolja a gyerekek....