zajmérés

Sebességmérés után jöhet a zajmérés?

2019.07.10.

Mostantól nem csak gyorshajtókra, de a megengedettnél zajosabb autókra is rárepülnek az Egyesült Királyság hatóságai. Hogy mindez hova vezet? Erre próbálunk rájönni cikkünkben.



Pár napja röppent fel a hír, hogy az Egyesült Királyság hatóságai egy új rendszer tesztelésébe kezdenek, ami a megengedettnél hangosabb autók és motorok kiszűrésére szolgálna. Mindezt egy fejlett hangérzékelő rendszer segítségével tennék, és amennyiben sikeres a tesztelési folyamat, az ország egész területén használatba vennék. A britek mindig is konzervatívabb hozzáállásukról voltak ismertek, így nem csoda, hogy nem csak a gyorshajtást, de a hangos autókat is kevésbé tolerálják, és kevesebb ideig tűrik, mint máshol. Azonban az egyelőre példa nélküli, hogy valaki országosan bevezetné a hangmérést.

Most mégis erre készül az Egyesült Királyság kormánya, hiszen annyi bejelentés érkezik hozzájuk a hangos járművek miatt, hogy szükségesnek tartották, hogy lépjenek az ügyben. Az új hangérzékelő berendezéseket maga a kormány szerezte be, és a hangmérés mellett rendszámfelismerővel is ellátták őket, hogy képes legyen azonnal elküldeni a releváns adatokat, amint azt érzékeli, hogy egy jármű túllépte a megengedett határértéket.

Első körben a rendszer egy kezdetleges változatát próbálgatják majd a szigetország több pontján, 7 hónapon keresztül. Chris Grayling, a közlekedésért felelős miniszter hozzátette, hogy igyekeznek a hangos kipufogókat a múlt szüleményévé varázsolni. „A hangszennyezés teljesen megkeresíti a brit polgárok életét, ráadásul meglehetősen negatív egészségügyi hatásai is vannak. Nos, ezért vagyunk elkötelezettek, hogy kiszűrjük azokat a hangos sofőröket, akik a közútjainkon randalíroznak.”

Ha azt hinnénk, hogy ez ellenállást váltott ki a motorosok részéről, tévedünk. Tony Campbell, a legnagyobb brit motoros egyesület elnöke is a kezdeményezés mögé állt és egyetért azzal, hogy elkapják az illegális kipufogókkal szerelt motorosokat. „Növeli a zajszennyezést és a környezetre is komoly hatással van egy ilyen illegális kipufogórendszer, ami nem kívánt figyelmet fordít a motoros közösségre, és egyáltalán nem mutat pozitív képet rólunk, illetve a motorozás örömeiről.”

A Sky News jelentése szerint minden 2016 után gyártott jármű hangértékét 74 decibelben maximalizálták, legalábbis az európai forgalomba helyezésűeket. Azonban a britek is tisztában vannak vele, hogy számtalan utángyártott kipufogórendszer és egyéb külső kiegészítő érhető autókhoz és motorokhoz egyaránt, amikkel a járművek a megengedettnél is hangosabbak lehetnek. Jogosan merülne fel a kérdés, hogy mi a helyzet a régebben gyártott autókkal, amik gyakran gyárilag hangosabbak ennél az értéknél, de a rendszer állítólag figyelembe veszi az autó méretosztályát, évjáratát és sebességét is, hogy hiteles értéket adhasson meg, és csak akkor jelezzen, ha valóban egy új gyártású autó lépi túl a zajszintet.

Ha valóban megvalósul a kezdeményezés és sikeresnek bizonyulnak a tesztek, az egész Egyesült Királyságban bevezethetik a hangmérést. Így mostantól egyre kevesebb értelme lesz sportos autót venni, amivel nem csak a sebességkorlátozásokat, de a zajszintet is fokozottan nehéz lesz betartani. Ráadásul, ha Angliában sikeres lesz a mérés, nem az a kérdés, hogy elterjed-e Európa többi részén a módszer, hanem az, hogy mikor. Persze, ahogy mostanában minden lépés, ez is a villanyautózásnak kedvez, ami hangmentes közlekedést biztosít.

A zajmérés legnagyobb vesztesei a független kipufogógyártók lehetnek, mint például az Akrapovic. Noha ők is gyártanak gyári kipufogórendszereket autókra (pl. Renault Clio RS Trophy), legnagyobb piacuk mégis a magánvásárlókból adódik, akik utólag szeretnék sportosabbá tenni autójuk hangzását, egy megbízható rendszerrel. Most ennek vége lehet, illetve idők kérdése, hogy ezt a zajértéket még lejjebb csökkentsék, és még több járművet érintsen a korlátozás. Hogy mindez hova vezet? Meglátjuk. Minden esetre az Egyesült Királyság vezér lehet ebben a kezdeményezésben.

Forrás: 
Sky News

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.03.28
A Toyota vezető tudósa és a Toyota Kutatóintézet (Toyota Research Institute – TRI) vezérigazgatója....
2023.03.28
Budapestig szántotta az aszfaltot két szentendrei rendőrautó, közrefogva egy civil járgányt. Nem....
2023.03.28
Kiszervezett kiszállítás, intelligens raktárak, autonóm áru- és alkatrész-fuvarozás: a raktározási....
2023.03.28
Ford Motor Company felkérte Lexie Alfordot, a legfiatalabb embert, aki már a Föld összes országában....
2023.03.28
Több mint ötszáz esetnél avatkoztak be a tűzoltók a hétfői vihar miatt - közölte az Országos....
2023.03.28
Az Útinform jelentése a közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló eseményekről. ..
2023.03.28
A villanyosítás sorra dönti le az autózás legstabilabb bástyáit is. A luxust egykor a V12....
2023.03.27
Ha visszatekintünk az autóipar kezdeti történetére, első blikkre a férfiak jutnak eszünkbe. Nem is....
2023.03.27
Elloptak egy régi CLS-t Budapesten. Amikor másnap megtalálták, már más rendszám volt rajta, benne....
2023.03.27
Jól indult sokaknak az év Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára.....