földgáz

Shell: hosszabb távon földgázra kell átállítani a kamionokat

2016.06.02.

Dízel üzemről hosszabb távon valamilyen alternatív, például cseppfolyós földgáz vagy elektromos üzemre kell átállítani a közúti teherszállító járműveket, mert a növekvő teherforgalom mellett másként nem lesz teljesíthető a német kormány károsanyagkibocsátás-csökkentő előirányzata - idézi a német Die Welt a Shell olajtársaság tanulmányát.

A Shell tanulmánya szerint a németországi teherforgalom a 2014-es 4,1 milliárd tonnáról 2040-re 4,8 milliárd tonnára emelkedik. Ennek legnagyobb részét, 69 százalékát közúton, a többit vasúton és vízi úton szállítják. A tehergépjármű állomány pedig a 2014-eshez képest 2040-re egyötödével, 3,5 millióra emelkedik.

Jelenleg egy kamion mintegy 35 liter dízel üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként, ami lényeges csökkenés a 60-as évekre jellemző 50-60 literes fogyasztáshoz képest, de a 90-es évek elején bevezetett Euro-normák óta már nem történt számottevő javulás.

A tehergépjárművek 90,9 százaléka volt dízelüzemű 2015 elején, 7,3 százalékuk benzin, 1,8 százalékuk pedig egyéb hajtású. Utóbbi csoporton belül 0,92 százalék volt a földgáz üzemű járművek aránya, 0,70 százalék az autógázzal hajtott, 0,2 százalék az elektromos járművek aránya, a többi pedig hibrid jármű volt.

A német kormánynak az a célja, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 70 százalékkal csökkenjen az 1990-eshez képest 2040-ig a közúti közlekedésben. A tehergépjármű-forgalom esetében azonban a Shell tanulmánya szerint a szén-dioxid-kibocsátást legfeljebb 20 százalékkal lehet csökkenteni. A tanulmány szerint a tehergépjárművek körében ezért terjedt el kevésbé az alternatív hajtáslánc, mint a személygépkocsiknál, mert a nagy járművek tömege és más a használatuk: egy nehéz tehergépjármű éves futásteljesítménye például átlagosan mintegy 130 ezer kilométer, az elektromos hajtás tehát a viszonylag kicsi hatótáv miatt szóba sem jöhet. Elektromos hajtással, praktikus okokból, csak a városi elosztó teherforgalmat lebonyolító kis furgonokat lehet majd ellátni.

A nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátását ezért cseppfolyósított földgáz (LNG) üzemanyagra való átállással lehet csökkenteni - állapítja meg a tanulmány. Ez azonban járművenként mintegy 30 ezer eurós többletköltséget jelent. Amennyiben azonban 2040-re 65 százalékra emelkedik az újonnan forgalomba helyezett kamionok között az LNG-hajtású járművek aránya, az hétmilliárd literrel kevesebb dízel üzemanyag felhasználását jelentené.

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.19
A minden várakozást felülmúló, forgalmas tavaszi szünet és a májusi hosszú hétvége után is pörögnek....
2025.05.19
Így kell visszahozni a köztudatba egy márkát, aminek a neve egykor összefolyt az autósport....
2025.05.19
Illegális autós rendezvényt ellenőriztek a rendőrök Győrben szombaton, amely során egyebek mellett....
2025.05.19
A hétszeres F1-világbajnok már nevet is adott a modellnek.  ..
2025.05.19
Számos európai országban a téli szezonban kötelező az alpesi szimbólummal (stilizált hegyvonulat....
2025.05.19
Halálra gázoltak egy, az M6-os autópálya mellett dolgozó embert hétfőn reggel - közölte az Fejér....
2025.05.19
Az AutoWallis csoport az első negyedévben több mint 20 százalékkal 107 milliárd forintra növelte....
2025.05.19
Az Európai Bizottság benyújtott egy javaslatot, amely előírja, hogy a tízéves és idősebb járműveket....
2025.05.19
A máltai légitársaság május végén megszünteti saját járatait, és a továbbiakban charterezésre adja....
2025.05.19
A két halálos áldozat mellett 22 ember sérült meg a New Yorkban balesetet szenvedett háromárbocos....