Formula Student

Skyfall a repülőtéren

2016.05.22.

Jegyzetelni alig volt esély, mert leszakadt az ég, de azért nem maradt nyomtalan az esemény.

Tököli repülőtér                                                                                      A szerző felvételei

Van a Formula Student sorozat versenyeknek egy olyan része, ahol az autók szigetelését vizsgálják, ilyenkor egyszerűen speciális zuhany alá állítják a gépet, és ha megfelelt, akkor mehet a további ellenőrzésekre. A gépátvételi esőteszt semmi ahhoz képest, amit a természet produkált amikor a Budaesti Műszaki Egytem csapata a tököli repülőtéren bemutatta legújabb villanyautóját. Ez nem volt meglepetés, hiszen az időjárási előrejelzések alapos égzengésről szóltak. Erről persze a program tervezésekor még nem lehetett tudni, ahogy az sem szerepelt a meghívón, amit a kétszáznál több megjelent vendég látott égen és földön.

A tizenegyedik premier

A BME Formula Racing Team immár tizenegyedik autójának premierjét tartotta. Ez is többet tud elődeinél. Három éve szakítottak a belsőégésűekkel, és a tavalyihoz hasonlóan a FREC-006-osnak is mind a négy kerekét villanymotor hajtja. A legújabb modell premierjére szóló meghívó még rolloutról, vagyis statikus bemutatóról szólt, ám a megjelentek kellemes meglepetésként érte, hogy száguldó autót láthatnak. És nem csak a támogatók, hanem a versenytársak is, akiket természetesen meghívott az FRT, így a bemutatón együtt álltak a sátortető alatt a győri Arrabona és SzEngine, valamint a kecskeméti KEFO, a szegedi Aquarius Racing Team és persze a BME Solar csapat tagjai is.

Skyfall

A reggeli napsütés még reménykeltőnek tűnt, aztán a délutáni záporok és közlekedési dugók bizony megnehezítették a rendezvény helyszínének kialakítását és Tököl megközelítését. Voltak, akik 250 kilométert autóztak, voltak akik csak harmincat, de mindenképpen elismerésre méltó, hogy tekintélyes és lelkes tömeg gyűlt össze a hosszú sátor alatt. A beígért vihar szerencsére elmaradt, de az égszakadás nagyjából pont akkor volt a legintenzívebb, amikor elkezdődött a rendezvény, melyen Kósa Roland, a gönyűi versenyekről ismert kommentátor beszélt. Külön sátorban parkolt az FREC-006-os, melyről rövid beszéd után lerántotta a leplet Boriszov Dániel csapatkapitány és Sipos Gábor csapatmenedzser.

Lepel után vizfüggöny

Miután lehullt a lepel, a fiúk ismertették a főbb paramétereket és menetrendet: a bokszként is szolgáló sátor alatt összehangolt csapatmunkával felkészítették az autót az elindulásra: a forgatókönyv szerint egy pályaismerkedős kör után ismét bokszkiállás következett, majd az alapos és gyors ellenőrzés után jöhettek a gyorsabb menetek. Szűcs Gergő pilóta a demonstrációs felvezetés után alaposan a gázra lépett, pontosabban arra a pedálra, amelyikkel a legtöbb energiát lehet eljuttatni az akkumulátor cellákból a villanymotorokhoz. Az iszonyatos esőt látva állítólag a fiúk nehezen beszélték le a pilótát a slick abroncsokról, de mint kiderült, ez inkább csak zrika volt, mint reális lehetőség. Az esőgumival viszont jól vizsgázott a pilóta és az autó, mely hátulról szinte láthatatlan volt a zuhogó esőben, meg a kocsi mögött felcsapódó vízfüggöny miatt.

Vizenjáró

Ami biztos, hogy jól sikerült a bemutató, és a tempóra sem lehetett panasz: a szűkre vett gyors kanyarokat látva egy korábbi csapattag csak annyit mondott, hogy nem sokat hagyott benne...Valóban, mert szinte milliméterekre közelítette meg a bójaként és védőfalként szolgáló abroncsokat. Gyorsulással sem volt gond, hiszen az már száraz teszteken kiderült, hogy álló helyzetből 3,4 másodperc alatt éri el a százas tempót, de ennél is fontosabb, hogy az abszolút vizes pályán, a szakadó esőben is hibátlanul működött a 224 kilogrammos tömegű gép, és szigetelése, ami egy villanyautónál kiemelten fontos. A rövid bemutató után az autó ismét begurult a boksznak is szolgáló sátortető alá, ahol az alapos ellenőrzés után megkönnyebbülten konstatálták, hogy hibátlan az FREC-006-os.

Ütemtervnek megfelelően

Komoly munka áll a produkció mögött, mert az ötven fős csapat szinte a klasszikus forgatókönyvnek megfelelően és időre építette meg villanyautóját. Az ütemterv szerint szeptember elején kezdtek a tervezésbe, január végén tartották a design freeeze-t, és április 14-i shakedown-on már gurult az autó. A képlet működött: 3 hónap tervezés, 3 hónap gyártás és 3 hónap tesztelés. A munkáról már korábban elismeréssel nyilatkozott az előző kapitány, aki egykor pilótaként is sikeres volt, és jelenleg a Red Bull Racingnél mérnök, de amikor hazalátogatott a tököli repülőtéren kipróbálta az előd FREC-005-öst.

Nagy utazások

Jónak bizonyultak az esős beállítások is, de azért van még mit finomítani, hiszen azt már korábban elmagyarázták a csapattagok, hogy a beállítási lehetőségek alapján milliárdnyi a kombinációs lehetőség, amit az adatokból leszűrt tapasztalatok alapján szűkítenek, ebből jön össze az ideális pilóta-autó csomag. Ráadásul a különböző versenyszámokon négy pilóta váltja egymást. Most a németországi futamra készülnek, majd 23 taggal elutaznak a Silverstone-ban megrendezésre kerülő Formula Student versenyre, és persze neveztek mindkét gönyűi futamra.

Háttér

Az első Formula Student versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, napjainkban ezer csapat működik és vesz részt a globális sorozatban. A szabályzat szerint olyan szériaérett prototípust kell készíteni, melynek használó nem professzionális pilóták. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású autót. A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók, akik ezért keresettek az ágazatban.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.18
A karácsonyi és az újévi időszakban a környéken élők nyugalma érdekében szünetel majd a Flórián....
2025.12.18
A Kia PV5 elnyerte a 2026-os International Van of the Year (IVOTY) díjat, amely a könnyű....
2025.12.18
2025 őszén színtiszta ujjgyakorlatként prezentálta négykerekű terepmotor-koncepcióját a Toyota.....
2025.12.18
A korábban a világ legszebb karácsonyi vásárává választott budapesti Vörösmarty téri ünnepi vásár....
2025.12.18
Az új alkalmazás célja, hogy a Volvo-tulajdonlás még egyszerűbbé, biztonságosabbá és élvezetesebbé....
2025.12.18
A Gödöllői Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki két autót is átvett szerelésre, ám a....
2025.12.18
Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, már élénk a forgalom, így a főváros felé tartók....
2025.12.18
Gorden Wagener saját kérésére 2026. január 31-én távozik a vállalattól. Utódja Bastian Baudy lesz,....
2025.12.18
A Budapesti Közlekedési Központ a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó....
2025.12.17
Vannak katasztrófahelyzetek, amelyekben veszélyes és felesleges embert bevetni, mert a mentés....