járműgyártás
Gyártás a rennes-i Stellantis gyárban Fotó: Stellantis
A BCG vezetési tanácsadó cég szerint az európai autóipar valószínűleg elveszíti piaci részesedésének egy részét a kínai és az amerikai autógyártókkal szemben világszerte. Ha a világpiaci részesedés 2040-re 26-ról 24 százalékra csökken, akkor 300 ezer munkahely szűnik meg, a gazdasági kibocsátás pedig 37 milliárd euróval zsugorodik – írták az iparági szakértők tanulmányukban.
Az olcsón előállított, digitalizált és teljesen összekapcsolt e-autókkal rendelkező új versenytársak innovatív márkákként hódíthatnak teret, és csökkenthetik az európai autógyártók márkaértékét, amelyek szakképzett munkaerőhiánnyal és emelkedő energiaárakkal küszködnek. A fejlődés azon múlik, hogy a helyi autóipar meg tudja-e tartani technológiai vezető szerepét és továbbra is költséghatékonyan termel.
A legjobb és a legrosszabb forgatókönyv
Autógyártás Wolfsburban, a VW központjában. Fotó: VW
Az alapforgatókönyv mellett a BCG felvázolt egy legjobb és legrosszabb forgatókönyvet is. "Az új technológiák és a zöld energia óriási lehetőséget jelentenek az európai autóipar számára" - mondta Albert Waas iparági szakértő: "2040-re 800 000 új munkahely és 25 milliárd eurós további adóbevétel lehetséges." De "összességében a lefelé mutató kockázatok meghaladják a felfelé irányuló potenciált" - áll a tanulmányban. A legrosszabb esetben 2040-re felére csökkenhet az európai autógyártók piaci részesedése, az éves gazdasági kibocsátás pedig harmadával, 145 milliárd euróval csökkenhet. Ez 1,5 millió munkahely megszűnésével járna.