Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Sorvezető villanyautó-vásárláshoz - ezek az előnyök és a hátrányok

2021.05.09.

Mi fán terem a villanyautó? Ismered az elektromos autók összes típusát? Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjairól szóló rovatunkban ezúttal megmutatjuk, mi a különbség a hibrid és a tisztán elektromos autó között, valamint hogy mik a villanyautók előnyei és hátrányai. 

Ha az halljuk, villanyautó, a legtöbben egy olyan autóra gondolunk, amelyik elektromos áram segítségével képes közlekedni. Igen ám, de pontosan hogyan használja az elektromos áramot? Hiszen az elektromos autóknak több fajtája létezik, a pontos kategória beazonosításához az még kevés, hogy villanyos. Lássuk, milyen fajtái vannak az elektromos autóknak!

Az elektromos autók fajtái

Hibrid autó: Egy ilyen kocsi továbbra is elsősorban benzinnel megy (robbanómotoros), de a meghajtást elektromotor is segíti. Az autó egy kis akkumulátorban tárolja azt az energiát, amit fékezéskor termel. Ezt az elektromos energiát gyorsításkor vagy haladás közben extraként fel tudja használni, így csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. A hibrid autók egy része tud tisztán elektromos üzemmódban is haladni, de legfeljebb néhány kilométert. Az akkumulátort kívülről nem lehet tölteni.

Konnektorról tölthető (plug-in) hibrid: Hasonló, mint a sima hibrid, viszont ezekben az autókban valamivel nagyobb az akkumulátor, és kívülről tölthetők, vagyis nyilvános töltőnél vagy otthon fel lehet tölteni. Tisztán elektromos üzemmódban viszont csak 20-50 kilométert képesek menni, az elsődleges erőforrás továbbra is a belső égésű motor. Rendszeres töltéssel ez az elektromos hatótáv akár már elegendő lehet egy visszafogott ingázáshoz.

A plug-in hibrideket kívülről is lehet tölteni

Növelt hatótávolságú hibrid: Egy ilyen autó már tisztán elektromos hajtással képes 80-150 kilométer megtételére. Viszont van benne egy kis méretű benzinmotor, amelyet áramtermelésre lehet használni. Ennek a teljesítménye elég lehet a normál üzemű közlekedésre, de arra is van példa, amikor csak vésztartalék jelleggel, alacsonyabb sebességgel lehet vele haladni a következő elektromos töltőig. Napi használatban simán alkalmas a tisztán elektromos üzemmódra, a benzinmotoros áramfejlesztő csak a hosszabb utakon segít. 

Tisztán elektromos autó: Tulajdonképpen ez az igazi elektromos autó, hiszen nincs benne robbanómotor, kizárólag elektromos motorokkal működik. Az energiát akkumulátorban viszi magával, és csak külső forrásból tölthető. Egy töltéssel körülbelül 100-250 kilométert lehet megtenni, de bizonyos modellek hatótávolsága elérheti a 400-500 kilométert is.

A villanyautó előnyei és hátrányai

Egy tisztán elektromos autó semmilyen káros anyagot nem bocsát ki ott, ahol használjuk. Vagyis leginkább abban segít, hogy csökkenjen a helyi légszennyezés az amúgy is szmogos városokban. Azt viszont ne felejtsük el, hogy amíg nem megújuló energiaforrásból (például napelemmel) állítják elő az autó feltöltéséhez szükséges elektromos áramot, hanem például földgázt égetnek el hozzá, akkor az autózáshoz felhasznált áram is károsanyag-kibocsátással jár. Csak nem ott, ahol autózunk. 

Az elektromos autó csendes, jobban gyorsul, nem kell sebességet váltani, az üzemanyagköltség pedig jóval alacsonyabb, mintha a benzinnel vagy gázolajjal autóznánk. Villanyautóval annyiba kerül 100 kilométert megtenni, mintha 2 liter üzemanyagot fogyasztana a kocsi. Így évente akár több százezer forintos megtakarítás is elérhető a hagyományos üzemanyaggal meghajtott autókhoz képest. Ráadásul a zöld rendszámmal ingyen lehet parkolni. 

Az ingyenes parkolás miatt sokakat vonz az elektromos autózás

Az elektromos autó karbantartása egyszerűbb és olcsóbb, hiszen hiányzik egy rakás bonyolult és könnyen meghibásodó alkatrész, de nincs olajcsere sem. Ugyanakkor egy villanyautó központi eleme az akkumulátor, ami nagyon sokba kerül, és az évek során veszít a kapacitásából, felújításra vagy cserére szorulhat, ami nem olcsó mulatság, a tönkrement akkumulátor ártalmatlanítása pedig környezetvédelmi szempontból jelent problémát.

A villanyautók elleni egyik érv, hogy jóval drágábbak, mint a hagyományos autók. Aki viszont megengedheti magának, fontos neki a környezetvédelem, valamint az elektromos autók nyújtotta előnyök, annak jó választás. A hatótávolság a mindennapokban nem jelenthet gondot, legfeljebb évente néhány hosszabb út során, de a villámtöltéssel menet közben is gyorsan feltölthető az akkumulátor, főleg, ahogy fejlődik az infrastruktúra. 

Hosszú utakon még gondot okozhat a hatótávolság

Egyelőre nehéz tisztán látni abban a kérdésben is, hogy az autó teljes élettartamát nézve tényleg annyira környezetbarát-e az elektromos autó egy hagyományoshoz képest. Ha összehasonlítjuk a gyártáshoz használt nyersanyagok kitermelésekor, az autóalkatrészek legyártásakor, az autógyártáskor, az autó használatakor és annak újrahasznosításakor keletkező szén-dioxid mennyiségét, egyes vizsgálatok szerint az elektromos, mások szerint a dízel a nyerő. 

Sokan vannak, de nem elegen

Magyarországon a zöld rendszámos autók száma néhány darab híján elérte a 30 ezret 2021 márciusára. A növekedés nagyon dinamikus, szinte hónapról hónapra rekordszámú zöld rendszámos autó kerül forgalomba. Az előző egy évben 11 ezer darabbal bővült a hazai állomány, ami igen jelentős. Ám az elektromos autók részesedése még így sem éri el az egy százalékot a csaknem négymilliós hazai személygépkocsi-állományból. 

A zöld rendszám persze nem csak a tisztán elektromos meghajtású járműveket jelenti, így lássuk kategóriákra bontva a magyarországi elektromos autók állományát:

  • Tisztán elektromos autó (5E): 13 895
  • Megnövelt hatótávolságú plug-in hibrid elektromos autó (5N): 9664
  • Plug-in hibrid elektromos autó (5P): 6389

A fenti táblázatból látható, hogy a tisztán elektromos autók a zöld rendszámos állománynak csak nagyjából a felét (46 százalékát) teszik ki. Érdekes adat még, hogy Budapesten majdnem annyi zöld rendszámos autó közlekedik az utakon (13 353), mint amennyi az ország többi részén összesen (16 595).

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....