elektromobilitás

Szerbiában is gyártásba veszik az e-Pandát

2023.12.13.

A szerbiai Kragujevac városában is gyártják majd a Fiat Panda új elektromos változatát – jelentette be Alksandar Vucic szerb elnök, miután december elején megbeszéléseket folytatott Giorgia Meloni olasz kormányfővel a két ország államközi kapcsolatainak bővítéséről.

Szerző: Heimer György

A szerb államfő a gyártási rajtról nem ejtett szót. A Reuter hírügynökség csupán azt írja a találkozó alkalmával, hogy a jelenlegi Pandák a Nápoly melletti Fiat gyárban készülnek, s az új modell megjelenése a jövő év közepétől várható. A Fiatot is tömörítő Stellantis járműipari szövetség (amely 2021-ben a FiatChrysler és a Peugeot-Citroen, a PSA csoport fúziójából jött létre) 2022-ben a szerb kormánnyal aláírt egyezmény alapján 190 millió eurós beruházást hajt végre a kragujevaci autógyárban, s e költségekből 48 millió eurót Belgrád állja.

A B-szegmensbe tartozó Pandina 4 méter hosszú crossover, a Fiat úgynevezett Centoventi koncepciója szerint készül. A torinói autógyártó e moduláris dizájnfilozófiához nagy reményeket fűz, attól reméli, hogy a Pandina kulcsszerepet játszhat majd az elektromos városi miniautók globális versengésében. A Stellantis azt tervezi, hogy a Fiat e-autóját Kragujevácon kívül Brazíliában és Marokkóban is gyártásba veszik, a helyi piacok sajátos igényei szerint különféle kivitelben. A Pandina műszaki adatairól a mostani híradások csupán azt közölték, hogy a szerb gyártmányok készülnek majd hibrid és tisztán elektromos hajtással. Ez utóbbi esetben 200 kilométeres hatótávot írnak. Stellantis ugyanakkor kiemeli, hogy legfőképpen a jármű ára ígérkezik versenyképesnek. A hibrid 15 ezer, az elektromos változat pedig 20 ezer euró körüli vételáron startolhat majd. A Fiatot már hosszú évtizedekre visszamenő kooperációs kapcsolatok fűzik Szerbiához.

A már évekkel ezelőtt csődbe ment kragujevaci Zastava művekben még Tito idején, a kilencszázhetvenes években kezdték gyártani a Fiat 600-ast, legutóbb pedig a helyi utódgyárban az 500L típus készül. De nemcsak a Fiat, hanem a Renault is reaktiválja balkáni gyártókapcsolatait. Az új elektromos R5 modellt a szlovéniai Novo Mesto-i üzemben is gyártani fogják. Főképpen azért ott, hogy az olcsóbb bérű balkáni országba kihelyezett termeléssel felvegyék a versenyt a dömpingáron piacra lépő kínai riválisokkal.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....