gumi

Szívás a műszerfali guminyomásjelzővel

2015.11.13.

Fontos része a biztonságos autózásnak és a környezetvédelemnek, de ez sincs ingyen, igaz, az új modelleken már szériafelszerelés, ám a beépített guminyomás-jelző a téli abroncsra váltáskor pluszköltséget jelent az autósoknak.

Forrás: Continental

Nem új rendelet, de talán sok autós a téli gumi vásárlásakor szembesül vele először hogy az Európai Uniós regulák és persze a közlekedésbiztonság miatt gyártani és üzemeltetni is drágább a TPMS-es autót, vagyis amit már műszerfali gumiabroncs nyomásjelzővel szállítanak, és ami utólag is felszerelhető.

Miért kell nagyobb?

Az egyre tágasabb és egyre nehezebb autókhoz erősebb motorok és ezek teljesítményéhez illő fékek kellenek, amikhez nagyobb átmérőjű kerekeket kell szerelni. Ez már önmagában drágábbá teszi az autóhasználatot, amit különösen az első téli abroncs vásárlásakor tapasztal meg a tulajdonos. Negyedszázada az autók többségét 13 collos átmérőjű kerekekkel szállították a gyártók, napjainkban mára kisebb kocsikon is 14, de többnyire 15 collos, vagy annál nagyobb méretűekkel szerelik.

Az Európai Unióban idén forgalomba helyezett új személyautókon már kötelező az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS), mely a műszerfalon kijelzőn is figyelmeztet, ha lapos a gumi. Ez a többletszolgáltatás nemcsak autóvásárláskor, de az abroncs cseréjekor és téli gumi beszerzésekor is nagyobb költséget jelent. További költségekkel is számolnia kell azoknak, akik új autójukra idén vesznek először téli abroncsot. Hogy miért? Mert az Európai Unióban már életbe lépett szabályozás az új autóknál tavaly novembertől egységesen kötelező tartozék a műszerfali abroncsnyomásjelző, mely takarékosabbá és biztonságosabbá, valamint kényelmesebbé teszi az autózást. Ez a kellemes része az információnak, a kellemetlennel akkor szembesül az autós, amikor felteszi új kocsijára az előző kocsiról megörökölt és azonos méretű keréktárcsára szerelt téli abroncsokat, ám a műszarfalon nem működik a gumiabroncsok nyomását jelzős-műszer, pontosabban hibára figyelmeztet a kontroll-lámpa.

TPMS, utólag

Van rá megoldás: utólag be kell szerelni a felnikbe a speciális TPM szelepet, melynek ára darabonként tíz-húszezer forint, vagyis négy abroncs esetén szereléssel és kalibrálással együtt ez a tétel elérheti a százezer forintot. Ha még új téli gumit is venni kell, akkor az további közel százezres tételt jelenhet.

Biztonságos és környezetbarát a műszerfali nyomásjelző, hiszen a lapos gumi jobban kopik, rontja a jármű irányíthatóságát és az autó is többet fogyaszt. Elvileg tankolásonként ajánlatos ellenőrizni a kerekeket, de ezt kevesen teszik meg, pedig a terhelésnek megfelelő guminyomással jelentősen csökkenthet a fogyasztás, arról már nem is beszélve, hogy ha nincs elég levegő az abroncsban, akkor gyorsabban és egyenlőtlenül kopik a gumi, sérül a futófelület, ráadásul veszélyesen romlik a jármű stabilitása.

A lassú defektet nehezebb észlelni, ebben segít a nyomás-felügyelő rendszer (TPMS) mely az abroncsba szerelt jeladó, vagy a blokkolásgátló fékrendszer vezérlő egységétől kapott jelek alapján a műszerfalon tájékoztatja a vezetőt az aktuális nyomásról, hiba esetén pedig figyelmeztet. A járműveknél alkalmazott direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett érzékelők adatait vezeték nélkül, rádióhullámok továbbítják. Az újabb modellek indirekt rendszerénél az adatokat az ABS szenzorai szolgáltatják, ennél viszont még az eltérő méretű nyári-téli gumicseréjénél ajánlatos szakműhelyben kalibráltatni.

Műszaki visszapillantó

A gumik állapotát műszerfalon is tájékoztató rendszert először 1986-ban a Porsche alkalmazott szériaautóban, aztán 1999-ben a Peugeot kínálta 607-es modelljéhez, napjainkban már minden autókhoz felár nélkül jár. Az észak-amerikai piacon 2008-ban lett kötelező. A TPMS ((Tire Pressure Monitoring System) beépítését z Európai Bizottság 661/2009 sz. határozata 2014 novemberétől tette kötelezővé a személyautóknak. Mivel a TPMS kötelező biztonsági rendszer, utólagos kiszerelés, vagy deaktiválása tilos és szankciókkal járhat. Magyarországon 2015. június elsejétől a műszaki vizsgán is ellenőrizik és csak hibátlanul működő TPMS-sel hosszabbítják meg a forgalmi engedély érvényességét.

A cikk eredetije a Népszabadság október 14-i számában jelent meg

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....