Shell Eco-marathon

Szuperhatékony autókkal indulnak a magyar diákcsapatok a Shell Eco-marathonon

2019.06.30.

A július elején, Londonban megrendezésre kerülő fogyasztásversenyre három magyar csapat is kvalifikálta magát.

Balról jobbra: Kecskemét, Győr és Szeged idei autója a keddi budapesti sajtóbemutatón

A nemzetközi Shell Eco-marathon verseny több mint 30 éve biztosít lehetőséget a közép- és felsőoktatásban résztvevő diákoknak, hogy saját tervezésű járműveikkel versenyezzenek a nyári döntőben egymás ellen. Nagy különbség azonban a hagyományos versenyekhez, vagy akár a szintén diákoknak szóló Formula Studenthez képest, hogy itt nem a leggyorsabbakat díjazzák, hanem azokat, akik a legkevesebb energiát használják fel. Lehet fosszilis energiahordozóval, hidrogénnel és árammal hajtott autókkal is indulni, a győztes az lesz, aki a legkisebb fogyasztással teszi meg az előírt távot, miközben a pályán sűrű forgalomban halad, vagyis lavíroz a többi versenyző között.

Sokféle autó versenyez egymással, de nem a gyorsaság a cél

A járművek felépítését tekintve két kategória létezik: városi (Urban Concept) és prototípus (Prototype). Előbbiek kicsit jobban hasonlítanak a hagyományos autókhoz - bár sokkal kisebbek azoknál -, utóbbiak viszont leginkább guruló koporsóra emlékeztetnek, amibe csak alacsony növésű sofőrök tudják bepréselni magukat. A légellenállás és a tömeg kulcsfontosságú, a kényelem az utolsó szempontok között van.

A július 1-5. között megrendezésre kerülő idei maratonon több mint 150 csapat vesz részt Európából és Afrikából 

Milyen fejlesztésekkel készültek az idei versenyre a magyar csapatok? 

A három magyar alakulat az indulás előtt, kedd délelőtt a Hősök terén mutatták meg járműveiket Makai Martina fenntartható fejlesztésekért felelős helyettes államtitkárnak, és a sajtó képviselőinek. A győri Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team egy teljesen új, csepp alakú városi autót épített, amely később az övezető technológiák beépítésére is alkalmas lesz. A győriekről külön cikk fog megjelenni az Autószektor.hu-n.

A kecskeméti KSZC Kandó Kálmán Szakgimnázium és Szakközépiskola a legtapasztaltabb magyar induló, hiszen az iskola már a 2011-es Shell Eco-marathonon is részt vett (honlap: http://kandoelectric.hu). Tavaly 36-ból a 13. helyen végeztek a 347 km/kWh-s eredményükkel, idén már a top10-be várják magukat, mert számításuk szerint már az 500 kilométeres álomhatárt is elérhetik a jól bevált, 2014 óta használt ezüstszínű autójukkal.

Maga a jármű üresen 56, vezetővel együtt 110 kilót nyom, a motorja 500 watt teljesítményre van beállítva (bár tudna 30 kW-ot is), a karosszériája szénszálas, és vákuumos technológiával készült. A kocsi végsebessége ezzel a teljesítménnyel 50 km/óra, de a versenyen ennek csak a felével fog menni. Tavaly összetörték az orrát, de alig sérült meg, kiderült, jól bírja a gyűrődést. Kincses Gábor és Török Balázs a két új pilóta, akik idén a kecskeméti gokartpályán is teszteltek.

A 2019-es versenyre való felkészülés során két területre koncentrált a Kandó Electric csapat Borsodi István felkészítő tanár segítségével: a motorfejlesztésre és a telemetriai rendszerre. Előbbi főleg a vezérlésre vonatkozik, az új egység 90 százalékos teljesítmény-kihasználást biztosít a korábbi 60 százalék helyett. Utóbbival adatokat tudnak gyűjteni a verseny közben, láthatják például a pályán kívül is az autó pillanatnyi sebességét, és fogyasztását, így folyamatosan optimalizálhatják a motor és a vezérlés teljesítményét. 

Az idei versenyre ismét új csapattagok csatlakoztak, mivel két tavalyi végzős diák már az egyetemi tanulmányait végzi. Emellett csere történt egy pilóta és egy felkészítő tanár személyében is, előbbit azért kellett leváltani, mert februárra egyszerűen kinőtte az autót. A felkészítő tanárok az utánpótlásra is gondolnak, és egy lelkes 9. évfolyamos fiatalt már tanítanak motorvezérlés-fejlesztésre.

A Szegedi Tudományegyetem csapata, a STECO (https://www.facebook.com/stecoteam) 2015-ben vett részt először a Shell Eco-marathonon, de akkor még elektromos probléma miatt fel kellett adniuk a versenyt. 2016-ban a teljesen újjáépített járművel azonban 167 km/kWh eredményt sikerült elérniük, amivel a 26. helyen végeztek. Ezután két évet kihagytak, mert a beépítésre váró fejlesztések még nem voltak készen. De idénre elkészültek a minden korábbinál jobb új autóval, amelynek versenyképességét mutatja, hogy a Le Mans-i kvalifikációs versenyt 246 km/kWh-os eredménnyel zárta.

Szenes Imre csapatfőnök elárulta, hogy a fejlesztés leglényegesebb része az volt, hogy kicserélték a motort (egyenáramúról váltóáramúra), emellett a vezérlő elektronikát is átalakították a jobb hatásfok érdekében. Az üvegszálas műanyagból, saját kézzel készített karosszéria tömegéből faragtak (most 43 kiló üresen az autó), és szellőzőnyílásokat helyeztek el az elején az új női pilóta, Kozák Emese jobb komfortérzetének érdekében. Azt viszont szem előtt kellett tartaniuk, hogy a légellenállást ezzel ne növeljék meg jelentősen.  Lecserélték a gumikat és a belső kijelzőt is, utóbbi már a motor hőmérsékletét is jelzi a pilótának, ami nagyon fontos adat a versenyen.

Nagy hangsúlyt fektetett a csapat a tesztelésre és a jármű finomhangolására. Fontos volt begyakorolni, hogy kanyarban ne nagyon adjanak gázt, csak akkor, amikor már egyenesen állnak az első kerekek, amitől kisebb a menetellenállás. Az emelkedőn való tesztelésre is figyeltek, hogy a lehető legkevesebb energiát veszítsék el a pálya ezen szakaszain.

A csapattagok tekintetében nagy változások nem voltak az elmúlt időszakban, idén azonban az idősebb, tapasztaltabb diákok több időt fordítottak az utánpótlás-nevelésre, hogy jövőre átadhassák a feladatokat a fiatalabb hallgatóknak.

A sajtótájékoztató után az autókat a csapatok hivatalos szállító kamionjára pakolták, hogy megkezdjék útjukat a verseny új helyszínére, a London külvárosában található Mercedes-Benz World pályára.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.06
Hétvégén nagyszabású rendőri ellenőrzés volt a magyar határral szomszédos Burgenland tartományban.....
2020.07.06
A 25 éves autóértékesítési tapasztalattal rendelkező Iniciál Csoporttal tavaly kötött együttműködés....
2020.07.06
Az Audi AG nem csak mobilitás partnere a bajor klubnak, hanem közel tíz százalékban tulajdonosa is....
2020.07.06
Az Orosz Posta több mint 1000 Lada Largus kisteherautót rendelt meg postaszolgáltatások számára –....
2020.07.05
Legalábbis a személyautók esetében, ugyanis a haszonjárműveik hidrogén fejlesztései továbbra is....
2020.07.05
Egy motoros előzés közben hajtott neki egy autónak a Tisza-hídon, Tiszaújváros és Polgár között, a....
2020.07.05
Heino Partanen Finnországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.05
Az újpesti rendőrök bejelentés alapján találták meg azt a kutyát, akit a gazdája egy 51 fokos....
2020.07.05
A pole pozícióból rajtoló Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője nyerte vasárnap a Forma-1-es....
2020.07.05
Mostantól már csak villanyautókat fog itt gyártani a Volkswagen. ..