járműgyártás

Tartós vas, mulandó elektronika

2022.10.21.

Százéves autók is lehetnek tökéletesen üzemképesek, de mi lesz húsz év múlva a mai kocsik számítógépeivel, szórakoztató-tájékoztató rendszerével, nagy képernyőjével? Garantálja-e valaki hosszú távú használhatóságukat, a jármű egyen-élettartamát? Nem…

Ősautók fém, fa, bőr szerkezeti elemei, gondos ápolással, bármeddig megőrzik állapotukat, funkcionalitásukat, akárcsak egyiptomi királysírban talált, több ezer éves, egyszerű eszközök, például egy kés. Kurblival beröffenthetők, és már lehet is útnak indulni – persze a komfort és a biztonság akkori szintjén – gyakorlati közlekedésre persze alkalmatlanok. Teljes mértékben alkalmas viszont például egy rendesen karbantartott Lada, Skoda, Trabant, a hetvenes ével elejéről, van is rajongókörük, szép pénzekért cserélnek gazdát. Gyártásuk óta jelentősen megemelkedtek az igények: legyen a jármű wellnessszalon, koncertterem, személyi titkár, összeköttetés a nagyvilággal, segítse vezetőjét, vagy önvezetően vállalja át minden feladatát.

A jelen...

Akár szénhidrogén, akár elektromosság hajtja, van egy modern kocsiban közel száz kisebb-nagyobb villanymotor (klíma, ülés- és tükörállítás, központi zár, ablakemelő, tolótető), bonyolult rendszereit több összekapcsolt számítógép felügyeli, a mesterséges intelligencia autótípustól függő különböző szintjein. Az ember-gép interfész egyik legfontosabb eleme a digitális műszerfal és egy minél nagyobb, impozánsabb monitor, sőt a kettő egyesíthető is a belső tér teljes szélességére kiterjedő érintőképernyőn, amelyre lehívható a kocsi sokféle adata, és bökögetésével beállítható valamennyi funkciója. Közben az első ülések támlájába süllyesztett képernyőn filmet nézhetnek a hátsó utasok. Többet kapunk, mint amennyit a fantázia adott mitológiai isteneknek!

Ám míg az Olimposz lakóit örökéletűnek képzelték, autóink és kütyüink mesés képességei halandókat sem szolgálnak ki, rövidke létük jelentős részéig. Gondoljunk csak okostelefonunkra: sűrűn kell lecserélni, mert ha történetesen bírja is a strapát a hardver, gyakorta megbolondul, frissítésre szorul a szoftver, sőt bejöhetnek újabb alkalmazások, amelyek nagyobb számítási kapacitást igényelnek a meglevőnél. Tartja magát a nézet, hogy új modell piaci bevezetése után a távolból lerontják a régiek működési sebességét, erősítve a vágyat lecserélésére. Kinek van tízéves mobilja? Szinte senkinek!

...és a múlt.

És kinek van tízéves kocsija, integrált, nagyméretű, tájékoztató-szórakoztató érintőképernyővel? Senkinek, mert még nem telt el ennyi idő megjelenésük óta, tehát nincsenek tartós megbízhatósági tapasztalataink. Tudjuk viszont, hogy autónk fedélzeti rendszerei sokkal nehezebb körülményeknek vannak kitéve, mint zsebtelefonunk: sítúrán lehűlhetnek mínusz 25 fokig, nyaraláskor felszaladhat hőfokuk 65-re, és rázkódásokat kell elviselniük.

Míg villanyautók akkumulátorára nagyvonalú, nyolcéves garanciát is ad a gyártó (persze nem a teljes kapacitásra, csak mintegy 80 százalékára), a jármű többi részére csak jóval rövidebbet. Ha jobban bíznának termékükben, adhatnának többet is, de szemlátomást nem ez a helyzet. Akkor miben bízhat a vásárló? Abban, hogy állandó online kapcsolattal a vevőszolgálat drótján lóg a kocsija, akár úgy is küldhetnek rá automatikus szoftverfrissítést, hogy észre sem venni. Ezt teszi a Ford Focus új Power-Up vezeték nélküli szoftverfrissítése, rendszeresen fejleszti az autó fedélzeti rendszereit.

De meddig? Rákérdeztem a Ford és néhány más márka hazai képviseletének szakemberénél, s meglepett arcukról leolvastam, hogy alighanem elsőként firtattam ezt. Pedig ismert jelenség, hogy előbb-utóbb leáll egy szoftver frissítésével, javításával a gyártó, magára hagyva a tulajdonost. Mobiltelefonnal még nem tragédia, úgyis untuk már a készüléket, újra fájt a fogunk, itt az idő! Csakhogy egy autó százszor, több százszor többe kerül, és sokkal több múlik hibátlan működésén – konkréten az életünk!

Ki vesz majd meg tizenöt év múlva egy most vásárolt, elektronikával teletömött kocsit, azzal a balsejtelemmel, hogy nála üt majd be az összeomlás? Például bedöglik a sok hardver egyike, például egy szenzor, és mivel nem kap helyes jeleket tőle, letiltja a motorindítást a vezérlő számítógép. Kihez fordulhatna akkor a tulajdonos? A gyári szoftverek nem nyílt forráskódúak, külsős nem nyúlhat bele, esetleg még a hibaüzeneteket sem tudja lekérdezni. Autójával az egész élettartama alatt működőképes funkciókat is vett, képzeli, de biztos azért nem lehet benne.

Hasonlítsuk össze a látványos digitális műszerfalat, szórakoztató-tájékoztató képernyőt az otthoni televízióval. Attól sem vár el senki évtizedes szolgálatot, jóval előbb végzi lomtalanításban. Próbáljuk elképzelni, mennyibe kerülne alkatrészként a kocsi érintőképernyője, és mekkora munkadíjat számláz majd a márkaszerviz a kicseréléséért. Érdeklődik ez után bárki, az autókereskedő szalonjában ismerkedve a kiválasztott modellel? Pedig érdemes lenne tájékozódni az árakról, mert könnyen lehet gazdasági totálkár, ha egy jócskán lecsökkent piaci értékű használt autóban kell cserélni az ember-gép kommunikációs felületet, akár elavulás, akár véletlen mechanikus sérülés miatt.

Igényeink, elvárásaink megnövekedése és ezek kielégítése nemcsak komfortunkat, biztonságunkat és életérzésünket dobja fel, hanem kiszolgáltatottságunkat is, korántsem tartósságukról ismert elektronikai berendezéseknek. Autóválasztáskor, az extralista tételeinek bejelölésekor nem ártana ezen elgondolkozni…

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....