xenon

Téged is vakított már el új fényszóró? – 1. rész

2018.10.26.

Jól beállított fényszóró is tud vakítani új autók esetében. Halogén, xenon és LED fényszórótípus-áttekintés következik néhány érdekességgel.

A legolcsóbb és legelterjedtebb világítási megoldás, amikor halogén izzóról beszélünk az autóknál. Az első fényszóró sok esetben még projektort sem kap, vagyis romlik a fényterítési képesség általában, nem beszélve arról, hogy nem lesz kellően markáns a négykerekű „tekintete” sem.

Egy H7-es izzót alapul véve (12 V/55W) elmondható, hogy egyszerűsége és olcsósága mellett mindössze 2%-ban hasznosítja a felvett teljesítményt számunkra látható formában. Hatalmas a veszteség az infravörös tartományban, vagyis olyan fényt produkál a termikus kölcsönhatás révén például a volfrám szál, amelyet nemes egyszerűséggel nem tud érzékelni az emberi szem, mert az az infravörös tartományba esik.

A hőmérsékleti korlátok miatt nem hevíthető tetszőlegesen a wolfram szál, hogy még több fényt bocsásson ki. Alkalmazható viszont egy megoldás, amely talán először a házi tuning mesterek autóiban található meg főként. Kék szűrőt helyezve az izzóra kevésbé sárgás-vöröses színképet kapunk, a kék-fehér fog dominálni, tehát a színhőmérséklet közelebb fog állni a Napéhoz, vagyis kontrasztosabb képet és az emberi szemnek kedvezőbb feltételeket teremtünk.

Érdekes, nemde? Szándékosan rontjuk a fotonok hullámhosszát, szabályozzuk a kék szín tartományában, de így magasabb színhőmérsékletet kapunk, amely jobb a szemünknek. Az izzócsere egyszerű, s aztán xenon fényszóróhoz hasonló élménnyel gazdagodhatunk főleg esti vezetés során, és több ezer forintból már nagyságrenddel jobb látási viszonyok mellett autózhatunk. Ajánlok egy próbát mindenképpen! Az élettartam hasonló, mint egy sima izzóé, az ár magasabb, de a végeredmény sokkal jobb.

A halogén fényszórók élettartam-növelését úgy valósítják meg, hogy pl. rossz hővezetőképességű argonnal töltik meg az izzót, amely mérsékelni tudja a wolfram szálból magas hőmérsékleten kilépő atomok mennyiségét, ezáltal kevésbé engedi „elfogyni”, elvékonyodni azt. De a tekercselés is hatékonyság-növelő abban az esetben, ha nem olyan utakon közlekedünk, amely önmagában szétrázza és szétveri az izzókat…

Már a kezdetektől fogva kötelező volt mosóberendezéssel és automata szintezővel ellátni a xenon fényszórókat. Ha ez nincs meg, az bizony házilag tuningolt lámpa, amely miatt megbüntethetnek az utakon. Mert hogy sokkal jobb a képe a gázkisüléses lámpáknak, az erősebb fénynek viszont nem szabad a koszos búrán megtörni, szétszóródni és a szemünkbe rossz szögből, vakítva érkezni.

A xenon nemesgázgáz rossz hővezető képességgel bír, vagyis a hőveszteség terén van előrelépés. Emellett a bekapcsolástól számított fél percen belül eléri a névleges fényáramot a fehér spektrumban, amely a Napéhoz hasonló, ezért szereti a szemünk. Vagyis a sokunk által tapasztalt lámpakapcsolás-feléledés-jó fény sorrend ezért történik meg. Ívkisülés valósul meg olyan módon, hogy fématomok, majd a nemesgáz atomjaiból meghatározott mennyiség gerjesztő elektronokkal ütköznek, kerülnek magasabb energiaszintű állapotba, ahonnan fényemisszióval (foton) kerülnek vissza az alapállapotba.

Mindannyian éreztük már az egyenletesebb fényterítés hatását, a középső területhez hasonlóan bevilágított útszéleket és a kontrasztosabb képet. A kanyarkövető lámpák vagy az aktív kanyarfény még egy szintnyi előrelépés, elősegítve a biztonságosabb vezetést kanyargós utakon is. A xenon fényszórók hatékonyabbak, és élettartamuk 2-3 ezer óra körül mozog, amely 4-5-szörös körülbelül a halogén társaikéhoz képest.

Bi-Xenon rendszerek esetén a tompított fény és a reflektor egyazon fényforrásból táplálkozik, azonban a távolsági fényszóró sugarai előtt egy takaró elem van. Reflektorozáskor ez vándorol arrébb, utat engedve a konstans maximális sugárzásnak, amely így célba tud érni, nincsen lefojtva. Noha ez utóbbi megoldás több gyártónál is később terjedt el, a különálló xenon tompított és xenon reflektor kivitelezés drágább és bonyolultabb, mint ez az újabb, kifinomultabb megoldás.

A fényszórók témaköre különösen fontos így ősszel, amikor egyre gyakrabban találkozunk korlátozott látási viszonyokkal. Áttekintő cikkünk következő részében is igyekszünk általánosságban, „konyhanyelven” tárgyalni a témát, hogy az mindvégig érthető maradjon. Tehát a vakító LED-ek következnek hamarosan!

Fotó: http://priusblack.blogspot.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.23
A Bridgestone bejelentette legújabb, túramotor-kerékpárokra fejlesztett Battlax Adventure Trail....
2021.10.23
Megszűnt az útlezárás az M3-as autópálya Vásárosnamény felé vezető oldalán, Hatvannál, ahol halálos....
2021.10.23
Lipcse városa 2025-től csak elektromos autókat akar engedélyezni a személyszállításban. Ennek....
2021.10.23
Szolgálat közben balesetet szenvedett és életveszélyesen megsérült egy motoros rendőr Budapesten -....
2021.10.23
Nem sok autótípus mondhatja el magáról, hogy 50 milliónál is több példányt adtak el belőle, amióta....
2021.10.23
Mesterséges intelligencia segítségével, automatikusan tölti az elektromos járműveket a vállalat....
2021.10.23
Egy neves aukciós ház oldalára került fel a fekete kisteherautó, amely várhatóan 40-50 ezer dollár....
2021.10.23
Abszurd helyzetet eredményez, hogy viszonylag kevés új autó érkezik a piacra, ezért a kétéves....
2021.10.22
Személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset miatt teljes útlezárásra kell számítania a....
2021.10.22
Valtteri Bottas, a Mercedes pilótája volt a leggyorsabb pénteken az első szabadedzésen a Forma-1-es....