Kia

Teszt: van még rendes autó 10 millió forint alatt

2022.08.30.

A Kia XCeed ugyanolyan kényelmes és technikás Kia, mint amire elsőre is számítani lehetett. A 1,5 literes benzinmotor ütős, takarékos és kifinomult. Az XCeed kiváló családi autó, amelyben rengeteg hely van és gazdag az alapfelszerelés, ráadásul olyan, mint egy szabadidő-autó. A divat pedig sokak számára elegendő érv.

 

Hogy néz ki?

Megemelt hasmagasságával és robusztusabbnak tűnő karosszériájával az Év Magyar Autója 2020-as verseny közöndégdíjasa a szabadidős dizájn trendekből próbál hasznot húzni. Nem alaptalanul. Sőt, megkockáztatom, hogy a Kia XCeed valóban vonzóbb, mint az ötajtós Ceed. Jók az arányai, egyáltalán nem mondanám crossovernek vagy szabadidő-autónak (pedig a márka crossover kupénak hirdeti), ma így néz ki egy dögös kompakt. Harmonikus, jó ránézni, a részleteket is odaadással dolgozták ki így sokáig tartós marad ez a dizájn és ez a felépítmény.

xceed3

Az XCeed nem egyszerűen az ötajtós Ceed terepes kinézetű változata. A koreaiak teljesen új karosszériát terveztek. Az első ajtó kivételével az XCeed minden eleme eltér a modellcsalád többi tagjáétól. Öt centiméterrel magasabb (hasmagassága 42 milliméterrel nőtt 184 milliméteresre és nagyobb, mint a Sportage esetében), 2,6 centivel szélesebb, 8,5 centivel hosszabb (4395 milliméter) és a 48 voltos rendszer nélkül szerelt változatokban a csomagtartó 31 literrel tágasabb, 426 literes. Tengelyek közötti távolsága 2650 milliméter.

xceed8

A jól felszerelt tesztautónk utastere elegáns, de egyszerű. A 10,25 hüvelyk képátlójú érintőképernyős információs és szórakoztató rendszer minden ma elvárható funkcióval rendelkezik, beleértve az Apple CarPlay-t és az Android Auto-t. A fedélzeti menü nem bonyolult, könnyen kezelhető és gyorsan reagál a bevitelre. Az önálló klíma kezelése külön jó pontot érdemel.

xceed12

A hátsó üléseken két felnőtt kényelmesen elfér, a fej- és lábtér megfelelően tágas, ráadásul a tárolóhelyek is praktikusan használhatók. A hátul ülők is kaptak egy-egy szellőzőrostélyt, a szélső helyeken ülésfűtést, és egy lehajtható könyöklőt.

A lágy hibrid hajtás egy keveset lecsippent a padló alatti tároló űrtartalmából, így a hivatalos csomagtartó térfogat 380 liter, ledöntött ülésekkel 1332 liter. A szabadidő-autós kialakítás miatt a rakodóperem magasabbra került, mint az ötajtós esetében, tehát nagyobbat kell emelni a cekkeren.

xceed4

Hogy megy?

A korábbi turbós egynégyest 2021-ben leváltó 1,5 T-GDi négyhengeres turbómotor 160 lóerő teljesítményt és 253 Nm nyomatékot ad. Magabiztos erejének köszönhetően az üresen 14,7 mázsás autó álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 9,2 másodperc alatt gyorsul fel, ami egy ilyen családi autó esetében megfelelő. A lendületes turbóerő azt jelenti, hogy az előzéshez nem kell visszaváltani egy fokozatot. Megteszi helyettünk az automata. Főleg sport módban, amikor igazán fickós az XCeed és még a morgó hangját kiereszti.

xceed11

Normál esetben (takarékos és normál üzemmódban) a motor csendes, járása egyenletes, különösen, amikor az autópályán suhanunk a kocsival. Mivel a maximális nyomaték már az 1500-as fordulatszámtól beköszön, nagyon nem kell pörgetnünk. A lágy hibrid rendszer nemcsak arra jó, hogy a fékezéskor keletkező energiát visszatáplálja egy külön lítiumionos akkumulátorba, hanem arra is, hogy a szíjhajtású önindító/generátor rásegítsen a benzinmotorra.

Az 500 ezer forint felárért társítható hétfokozatú dupla kuplungos, igen hosszúra áttételezett sebességváltó kissé lusta és butácska, de a hétköznapokban nem feltétlenül érezzük a hátrányait. Elindulási hajlama gyatra (már rég kellene mennünk, hisz jön szemből az autó, amikor észbe kap a váltó és végre egyest kapcsol), ugyanakkor a váltások elég kellemesek. Takarékos módban felengedett gázra lekapcsolt motorral vitorlázik, ahogy már állóra fékezés közben sem pöfög.

xceed1

Milyen vezetni?

A futómű elöl MacPherson, hátul oldalanként független, többlengőkaros, a rugózás feszes (gumiméret 235/45 R18, a tesztautón Continental abroncsok feszültek), de sosem kellemetlen. A felfüggesztésében vannak ám különlegességek, mint például a Renault Mégane R.S. sportautónál is alkalmazott hidraulikus, véghelyzeti ütközésgátlók. Ezeknek hála az úthibákra adott kemény reakciók nem csapódnak be az utastérbe, és hullámos országutakon sem érezzük kellemetlennek a rugózást. A kormányzás ugyanakkor nem nyújt elegendő visszajelzést az út állapotáról, de még nem annyira steril, hogy ne lehessen élvezni az XCeed vezetését.

xceed5_fogyasztas

A vezetői pozíció tökéletes, a kormány és az ülés is széles tartományban állítható. Motorhangja nem zavaró, a stop-start működése elfogadható. Az üzemmódokat (takarékos, normál, sport) az előválasztó kar melletti kapcsolóval lehet váltani, én leginkább a két szélsőség között váltogattam. A kevés fogyasztásra mentem rá, de ha előzni szerettem volna, a biztonság kedvéért sportba kapcsoltam. Ilyen magatartással a több mint 550 kilométeres teszt során 5,4 liter benzint fogyasztott az autó úgy, hogy klímáztam és sokat autóztam pályán is.

xceed2

Mennyibe kerül?

A sok jó tulajdonsága mellett a hétéves garancia is mellette szól, de ezt már megszokhattuk a Kiáknál. Vezetőtámogató rendszerek közül szinte minden megtalálható benne az adaptív sebességtartótól, a holt teret és a keresztirányú forgalmat figyelő rendszeren át a ráfutásos balesetektől megóvó és a parkolást felügyelő, illetve önállóan elvégző berendezésig. Ezek mellett van tolatókamera és radar is. A legolcsóbb Kia XCeed ára (a Kia konfigurátorában) 120 lóerős egyliteres, háromhengeres motorral 7,649 millió forint, a 160 lovas lágy hibrid benzines DCT váltóval, X-Gold felszereltséggel 9,549 millió forintért lehet a miénk.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....