Toyota Aygo X

Teszten a legkisebb SUV

2023.01.03.

A legkisebb európai Toyota felújítása pofás, trendi, izgalmas kisautót eredményezett. Technikát azonban nem tesznek alá, az Aygo X kinézetén kívül mindenben hagyományos, konzervatív. Aranyos, de hátul szűk és az ára sem a régi.

 

Hogy néz ki?

18 hüvelykes felnik 175/60-as méretű gumikkal, kéttónusú fényezés, gazdag felszereltség, laza szabadidő-autós jegyek és 72 lóerős motor: így készül a világvégére – azaz a kaotikus városi közlekedésre és az elszálló benzinárakra – a Toyota. A négyszemélyes (hátul nagyon szűk, szinte lehetetlen a be- és a kiszállás 85 kilogramm és 175 centiméter fölött) Toyota Aygo X városálló kisautó erős karakterrel.

IMG_1128(Edited)

A fejlett, teljesen LED fényszóró-technológia újdonságként mutatkozik be a Toyota legújabb A-szegmenshez tartozó modelljében. Kár, hogy az alapváltozatban feláras.

Az A-szegmensbe tartozó crossovert Európában tervezték (Franciaországban és Belgiumban) és itt is gyártják (Csehországban, Kolinban ahol korábban Citroen C1 és Peugeot 108 is készült). Tágasságát a GA-B platform adja, erre épül amúgy a 2021-es Év Autója díjas Yaris és a 2022-ben Magyar Év Autója elismeréssel jutalmazott Yaris Cross. Az újdonság érdekében módosították az alváz hátsó részét, amely így kisebb lett, miközben rövidebb első és hátsó túlnyúlást alkalmaztak. A kisautó alapfelszereltséggel mindössze 940 kiló, a tesztelt változat is csak kicsivel több 10 mázsánál.

aygo1

A Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt Toyota Aygo X 3,7 méteres hosszával 235 milliméterrel nyúlik tovább, mint elődje, a tengelytáv 9 centiméterrel nőtt. Az első túlnyúlás 72 milliméterrel rövidebb, mint a Yarisnál, ellenben a maximális kerékméret 18 hüvelykre nőtt.  Fordulókörének sugara 4,7 méteres, ami szűk városi utcákban is magabiztosnak teszi. A teljes karosszéria szélessége 125 milliméterrel nőtt az Aygo modellhez képest, így tehát 2740 milliméter. Ennek eredményeképp az első ülések 2 centivel távolabb kerültek egymástól, 45 milliméterrel növelve a vállak számára rendelkezésre álló helyet. A csomagtér 125 milliméterrel nagyobb mélységének köszönhetően 231 literes lett (egy nagyobb bevásárlás megtölti simán), ami több mint 60 literes növekedést jelent az elődhöz képest. A hátsó ülések ledöntésével 829 literes poggyásztérrel gazdálkodhatunk (a hokis cuccom a lehajtott ülésekre pont befért). A csomagtérajtóm egyetlen üveglapból készült.

Pagoda tetőkialakításnak hála a kompakt külső méretek mellett elöl kényelmes, hátul azonban nagyon szűkös utasteret ad. A jármű magassága 1510 milliméter, ami 5 centiméteres növekedést jelent. A szabad hasmagasság 11 milliméterrel nőtt az elődhöz képest, 146 milliméter. A kilátás hátrafelé továbbra is korlátozott, a vaskos C oszlop is útban van, jó ha van a kocsiban tolatókamera. Hátulra nehézkes a beszállás, a nyílás is keskeny, az ajtó nem nyílik megfelelő szögben. A komfortot rontja, hogy leengedni sem lehet a hátsó ablakokat, csak billenteni. Szükség esetén azonban nagyon hasznos, egy idős nénit sikerült bepasszírozni hátra egy rövidebb út erejéig, miközben elöl, teljesen hátratolt ülésben egy invalidust is szállítottam. A hátul ülők kényelmetlenségét fokozza, hogy az ablak nem húzható le, csak kipattintani lehet.

aygo_kormany

A vezetőfülke kialakítása a Yarisból lehet ismerős, külön klímakonzolt kapunk, az ergonómiára nem lehet panaszunk, bár az műszerfalat meghatározó elliptikus kialakítás nekem nem tetszett. Tesztautónkban a középső érintőképernyő 9 hüvelykes. Az első ülések jól tartanak, a kormányoszlop magassága állítható, mélysége nem, ennek ellenére megtaláltam a számomra kényelmes vezetési pozíciót.

Az Aygo X karakterisztikájához illő hangprofil létrehozása érdekében a Toyota és a JBL közösen fejlesztett ki a modellhez egy hangrendszert. Ez négy hangszóróból áll, amelyekhez egy 300 wattos erősítő és egy 200 milliméteres mélynyomó társul a csomagtartóban. A vezetékes és vezeték nélküli okostelefonos csatlakozás többnyire működött (az Apple CarPlay-t próbáltam).

Hogy megy?

Az egytonnás Aygo X hajtásáról egyliteres, 72 lóerős, háromhengeres 1KR-FE erőforrás gondoskodik, amely papíron 4,7 liter/100 kilométeres fogyasztást (CVT-vel 4,9 liter) és kilométerenként 107 gramm szén-dioxid-kibocsátást ígér. A hosszú, több mint 800 kilométeres teszten a manuális váltóval szerelt változat kereken öt litert fogyasztott 100 kilométerenként.

aygo_fogyasztas

A motor legnagyobb forgatónyomatéka halvány 93 Nm, az ötfokozatú kézi sebességváltóval (a városban zavaróan vinnyogó fokozatmentes váltó felára 600 ezer forint) a csúcssebessége 158 kilométer/óra (CVT-vel 150 kilométer/óra), álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 15,6 másodperc alatt gyorsít fel (CVT-vel 15,5 mp). Automatikus váltóval csak erős idegzetűek válasszák, nagy gázra hangos, cserében nem megy. Kézi váltóval sokkal harmonikusabb a vezetése, a hosszú áttételű fokozatoknak köszönhetően városban sem kell sokat váltogatni.

Az Aygo X alapvetően városi autó, de pályán is helytáll, csak ne merészkedjünk be vele a belő sávba.

aygo3

Milyen vezetni?

Futóműve elöl MacPherson rugóstagos, hátul csatolt lengőkaros, a kormánymű fogasléces (2,88-at fordul a kormánykerék a két végpont között). A kormányzás pontos ugyan, de ami az első tengely és az út viszonyában történik, az ott is marad. Semmit sem közvetít, steril, mint egy kiszuperált FSZB-ügynök. Tempós kanyarban erősen megdől, de mindvégig stabil marad, viselkedése kiszámítható. Városban viszont könnyedén lehet manőverezni, a legszűkebb utcákban is vígan elfér, fordulékony. Ha lenne benne egy izmosabb motor, nagyokat lehetne vele autózni, bár a jávorszarvasteszten elért eredménye azért óvatosságra int.

A spanyol km77.com által végzett vizsgálat szerint 77 kilométer/órás referenciasebességnél az Aygo X nem tudta teljesíteni a kitérő manővert. A leggyorsabb kísérlet anélkül, hogy az Aygo X bójának ütközött volna, 70 kilométer/óra volt. A lap szerint a takarékos Michelin e-Primacy gumikon futó Aygo X menetstabilizálója lassan reagált, így a manőver megkezdésekor nem csökkent a sebesség, ami alacsonyabb tapadást jelentett.

Nagy kerekeivel a kisebb gödrökön átlép, rugózása jól sikerült. Kormányzását túlszervózták, visszajelzése csekély.

aygo_csomag

Mennyibe kerül?

Az Aygo X biztonsági szempontból hatalmasat lépett előre, alapfelszereltség a Toyota Safety Sense rendszer. Monokuláris kameraszenzort és milliméterhullámú radart alkalmaz, míg a járműérzékelővel ellátott ütközést megelőző rendszer immár magasabb sebességtartományokban is működik. Az Aygo X modellben mutatkozott be az új gyalogos- és kerékpáros-felismerés, a kanyarban ütközést megelőző rendszer, az intelligens adaptív tempomat, a sávkövető asszisztens és a vészhelyzeti kormánysegéd.

5,57 millió forint a Toyota Aygo X indulóára (ezért 17 hüvelykes acélfelniket, halogén fényszórókat, LED nappali fényt, manuális légkondicionálót, 7 hüvelykes színes érintőképernyőt, telefontükrözést, két hangszórót, elektromosan állítható, fűthető külső tükröket, első elektromos ablakemelőket, és biztonsági csomagot kapunk), a CVT váltó felára 600 ezer forint (a legolcsóbb CVT-s modell alapára 6,37 millió forint, Comfort felszereltséggel). A csúcsmodellért akár 8,5 millió forintot is fizethetünk. A fejlett biztonsági csomag alapáras, ugyanazt tartalmazza, mint a nagyobb és drágább Yaris Cross.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....