autópiac
A személyautó márkák versenyében már biztosan behozhatatlan a Suzuki (7218 autó, 2,44 százalékos növekedés 2018 első négy hónapjához képest), mögötte jelentősen lemaradva második az inkább kishaszonjárműben jeleskedő Ford (4626 autó, 1,96 százalékos javulás), harmadik pedig a lassuló ütemben fejlődő Skoda (3966 autó, -2,10 százalékos megtorpanás). Negyedik az Opel (3655 személyautó, 1,13 százalék plusz), az ötödik helyet pedig visszaszerezte a Volkswagen (3229 autó, 8,76 százalék növekedés a tavaly január-áprilisi adathoz képest).
Jól áll a piacon a Toyota mögött hetedik Dacia (2713 autó, 26,19 százalékos növekedés), a tizenegyedik Fiat (1657 autó, 52,58 százalék plusz), a tizennegyedik BMW (1277 autó, 38,20 százalékos javulás), a huszonegyedik Jeep (549 autó, 187,43 százalék plusz), a huszonnegyedik Mini (204 autó, 187,32 százalék plusz), a huszonhetedik Ssangyong (100 autó, 66,67 százalékos plusz), a huszonnyolcadik Alfa Romeo (96 autó, 50 százalékos emelkedés), a harmincnegyedik Smart (16 autó, 220 százalék többlet), a harmincötödik DS (15 autó, 150 százalékos emelkedés), a harminchatodik Tesla (11 autó, 83,33 százalék plusz), a harmincnyolcadik Maserati (6 autó, plusz 500 százalék) és a negyvenedik Ferrari (5 autó, 150 százalék plusz). Két másik luxusmárka is remekel: már két Aston Martin és két Bentley talált gazdára, ami 100-100 százalékos növekedést jelent. Gyenge bizonyítványt kapott eddig a vásárlóktól a Lada (-39,43 százalék, 169 autó), a Jaguar (-48 százalék, 39 autó), a Porsche (-35,42 százalék, 31 autó), az Infiniti (-41,67 százalék, 28 autó) és a Tesla (-33,33 százalék, 2 autó).
A magyar személyautó-piacon 2019-ben a szabadidő-autók a legnépszerűbbek (17 281 SUV), ezek tették ki az eladások 36,97 százalékát (bestseller a magyar gyártású Suzuki Vitara 3065 autóval). A népszerűségi listán ezután az alsó-középkategóriás járművek következnek, ezek tették ki az eladások 27,82 százalékát (bestseller a szintén magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross 2851 autóval), majd a kisautók 14,96 százalékos részesedéssel (bestseller az Opel Corsa 919 autóval). A legkelendőbb egyterű a Ford C-Max (255 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Volkswagen Passat (533 autó), a minik között a Fiat 500 (1101 autó) az első, a nagyautók között vezet a BMW 5/M5 (234 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Ford Mustang (69 autó), a luxusautók között pedig a BMW 7 (27 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Ford Transit (810 jármű), a kishaszonjárművek között a Dacia Dokker Van (540 jármű), a legmenőbb pickup a Ford Ranger (1135 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (737 jármű).
Alig telt el négy hónap nap, máris jó sok különlegesség kapott magyar rendszámot: egy Alfa Romeo 4C, egy Ferrari 812 Superfast, egy Ferrari GTC Lusso, egy BMW X7, egy Tesla Model X, egy Maserati Quattroporte, egy Jaguar F-Type, egy Lexus LC 500, két Aston Martin DBS, két Bentley Continental, két Jaguar I-Pace, három Tesla Model S, három Ferrari Portofino, négy Nissan GT-R, öt Maserati Levante, hét BMW X6 M, hét Tesla Model 3, hét Porsche 911, tizenöt Audi e-tron, 19 hatszáz lóerős BMW M5, 27 (!) Mercedes-Benz G63/G65 AMG, 35 (!) Mercedes-AMG GT, 39 (!) BMW X5 M.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (92,83 százalék piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (januárban, februárban, márciusban és áprilisban összesen 1882-őt, -20,2 százalékos visszaesés). Esett a buszértékesítés, 236 ilyen járművet – többségük hazai gyártmány - vettek 2019 első négy hónapjában Magyarországon (8,88 százalékos csökkenés). Márciusban száz darabos Setra és 50 darabos Mercedes flottát vásároltak.
Top 45 új autó Magyarországon 2019-ben (I-IV. hónap) (személyautó és kishaszonjármű)
1. Suzuki Vitara 3065 autó
2. Suzuki SX4 S-Cross 2851
3. Skoda Octavia 1524
4. Dacia Duster 1326
5. Opel Astra 1281 (J és K)
6. Fiat 500 1101
7. Ford Kuga 1039
8. Ford Focus 1030
9. Opel Corsa 919
10. Renault Clio 887
10. Ford Ranger 887
12. Suzuki Swift 855
13. Kia Ceed 832
14. Ford Transit 810
15. Ford Tourneo Custom 737
16. Toyota C-HR 697
17. Toyota Yaris/Yaris Hybrid 623
18. Volkswagen Golf 619
19. Skoda Rapid 566
20. Volkswagen Polo 550
21. Toyota Corolla 546
22. Dacia Dokker Van 540
23. Kia Sportage 539
24. Volkswagen Passat 533
25. Toyota Auris/Auris Hybrid 523
26. Nissan Qashqai 508
26. Opel Mokka X 508
28. Hyundai Kona 502
29. Fiat Ducato 491
30. Dacia Sandero 489
31. Renault Master 462
32. Dacia Logan 460
33. Hyundai i30 458
34. Renault Captur 444
35. Ford Transit Custom 410
36. Jeep Renegade 409
37. Toyota Hilux 407
38. Toyota RAV4 404
39. Skoda Super 390
40. Volkswagen Transporter 389
31. Ford Ecosport 383
42.. Volkswagen Transporter 372
43. Ford Mondeo 361
44. Volkswagen Tiguan 346
45. Hyundai Tucson 345
(forrás: Datahouse)
Milyen magyar járműveket vettünk eddig 2019-ben?
Az első évharmadban 46 746 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 7,03 százalékkal többet (3070 autó), mint 2018 első négy hónapjában. A forgalomba helyezett személyautók mintegy 13,2 százaléka magyarországi gyárban készült. Nézzük, melyek voltak hazai gyártmányok. A magyar Suzuki Vitara a magyar piac győztese, a kompakt szabadidő-autó még tartja a frontot házon belüli vetélytársával, az SX4 S-Cross-szal. Az idén forgalomba helyezett buszok ötöde magyar gyártmány.
Top 10 magyar jármű 2019 (I-IV. hónap)
1. Suzuki Vitara 3065 autó
2. Suzuki SX4 S-Cross 2851
3. Mercedes-Benz A-osztály/AMG 89
4. Kravtex Credo 02 Inovell 12 35 busz
5. Audi A3 Limousine 74
6. Mercedes-Benz CLA 57
7. Audi Q3 56
8. Currus Aries 01 18 busz
9. Audi A3 Cabriolet 4
9. Modulo M108D Nodulo M108M 1 busz
9. Kravtex Credo 02 Optinell 12 1 busz
(Forrás: Datahouse)
Biró Csongor