magyar autópiac
A személyautó márkák versenyében toronymagasan vezet a Suzuki (11 224 autó, 82,12 százalékos ugrás 2020-hoz képest), a japán márka piaci részesedése folyamatosan emelkedik, immár 14,89 százalék, mögötte második a Toyota (7426 személyautó, 6,7 százalékos növekedés), dobogón a Ford (6290 személyautó, 16,33 százalékos gyarapodás), negyedik a Kia (5538 személyautó, 62,93 százalékos plusz). Ötödik a Skoda (5150 személyautó, 12,4 százalék visszaesés), hatodik a Dacia (5072 személyautó, 12,45 százalék mínusz). Jól megy a magyar autópiacon a Fiatnak (4021 személyautó, 32,66 százalék plusz), a Mercedes-Benznek (3489 személyautó, 36,45 százalék növekedés), a Hyundai-nak (3343 autó, 33,83 százalék növekmény), a Jeepnek (2148 autó, 148,04 százalékos növekedés), a Mininek (302 autó, 74,57 százalék plusz), az Alfa Romeónak (302 autó, plusz 228,26 százalék), a Land Rovernek (238 autó, 201,27 százalék megugrás), a Jaguarnak (78 autó, 73,33 százalék plusz), a Cuprának (52 autó, 1633,33 százalékos emelkedés), a Ferrarinak (18 autó, 80 százalék plusz), a Lamborghininek (5 autó, 66,67 százalék javulás) és az Aston Martinnak (3 autó, 200 százalékos ugrás). Új márkaként debütált az Alpine, egy sportautóját már regisztrálták is Budapesten.
Fokozatosan javul az Opel (-40,57 százalék, 1737 eladott személyautó), rontott a Renault (-60,62 százalék, 1336 személyautó), javított a Mitsubishi (-33,33 százalék, 134 autó), továbbra is mélyrepülésben a Tesla (-82,26 százalék, 11 autó), kevesen vesznek Smartot (-55 százalék, 9 autó), gyengén teljesít a Maserati (-42,86 százalék, 4 autó).
A magyar személyautó-piacon a B kategóriás SUV-ok vannak az élen (22,49 százalék részesedéssel) (bestseller az Év Magyar Autója 2021 díjat elnyerő Suzuki Vitara 5452 autóval), ezután jönnek a kompaktok (21,16 százalék a részesedése ennek a szegmensnek). Ezek közül a legkelendőbb az Év Magyar Autója 2020 díjas Suzuki SX-4 S-Cross 3775 autóval. A harmadik legnépszerűbb kategória C-SUV-oké 16,02 százalékos részesedéssel (bestseller a Kia Sportage 1544 autóval. A legnépszerűbb egyterű a Dacia Lodgy (962 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Volkswagen Passat (792 autó), a kisautók között a Suzuki Swift vezet (1651 autó), a minik között a Fiat 500 (3030 autó) az első, a nagyautók között vezet a Mercedes-Benz E-osztály/T/AMG (268 autó), az E kategóriás szabadidő-autók között a Mercedes GLE viszi a pálmát (365 autó), az F kategóriás SUV-ok között az Audi Q7/SQ7 (133 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Ford Mustang (99 autó), a luxusautók tart a Mercedes-Benz S-osztály/AMG/Maybach (164 autó) lendülete, a B kategóriás egyterűk között a Toyota Proace City Verso (890 autó), a D kategóriás szabadidő-autók között pedig az Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Skoda Kodiaq (782 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Ford Transit (1217 jármű), a kishaszonjárművek között a Dacia Dokker Van (545 jármű), a legmenőbb pickup a Magyar Év Autója 2021 díjas Ford Ranger (1885 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (1788 jármű).
Januártól augusztusig sok különlegesség kapott magyar rendszámot: egy-egy Aston Martin DBX, Toyota Mirai, Caterham Seven CSR, Alpine A110, Mercedes S Maybach, Bentley Bentayga, Lotus Exige, Toyota Mirai, Lexus LC500h, Ferrari Portofino, Tesla Model S, Ferrari 812 Superfast, Ferrari GTC4 Lusso és Ferrari F8 Tributo, két Bentley Flying Spur, két Lexus RC F, két Jaguar F-Type, két Aston Martin DBS, két Ferrari SF90, két Ferrari 488, három Audi e-tron GT, 3 Audi S8, három Ferrari F8 Spider, 3 Bentley Continental, három Ferrari 812 GTS, négy Nissan GT-R, négy Ferrari Roma, 5 Lamborghini Urus, öt BMW X7 M, hat Lexus LC500/LC500h, hat Jaguar I-Pace, 7 Audi RS 7 Sportback 8 Mercedes GLS-AMG Maybach, nyolc Audi e-tron, 10 Audi RS 6 Avant, 16 Audi SQ8, 22 Mercedes-Benz EQC, 23 Porsche Taycan, 26 BMW X6 M, 29 BMW M5 (M Performance modellekkel együtt), 32 BMW iX3, 35 Porsche Panamera, 37 Porsche 911, 37 BMW X5 M, 39 Range Rover, 46 Mercedes AMG GT, 50 Porsche Cayenne, 54 Mercedes-Benz G AMG.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (91,4 százalékos piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (összesen 2731-et, 60,5 százalékos növekedés). Megugrott a buszértékesítés, 511 ilyen járművet – mintegy 45 százalékuk hazai gyártmány - vettek január és augusztus között Magyarországon (38,9 százalékos növekedés).
Top 50 új autó Magyarországon 2021-ben (személyautó és kishaszonjármű, I-VII. hónap)
1. Suzuki Vitara 5452
2. Suzuki SX4 S-Cross 3775
3. Dacia Duster 3433
4. Fiat 500 modell 3030
5. Skoda Octavia 2338
6. Kia Ceed 2241
7. Jeep Renegade 1898
8. Ford Ranger 1885
9. Toyota Corolla 1817
10. Ford Tourneo Custom 1788
11. Suzuki Swift 1651
12. Kia Sportage 1544
13. Toyota Yaris/Yaris Hybrid 1396
14. Hyundai Tucson 1356
15. Ford Puma 1345
16. Toyota RAV4 - 1291
17. Ford Transit 1217
18. Fiat Ducato 1041
19. Renault Master 1002
20. Dacia Lodgy 962
21. Toyota C-HR 932
22. Toyota Proace City Verso 890
23. Toyota Hilux 876
24. Ford Focus 812
25. Volkswagen Passat 792
26. Skoda Kodiaq 782
27. Hyundai i30 - 737
28. Nissan Qashqai 707
29. Volkswagen T-Roc 698
30. Skoda Scala 628
31. Opel Crossland 616
32. Dacia Sandero 606
33. Peugeot Boxer 568
34. Volkswagen Golf 567
35. Ford Transit Custom 559
36. Hyundai Kona 558
37. Dacia Dokker Van 545
38. Citroen Jumper 542
39. Skoda Superb 541
40. Ford Kuga 532
41. Volkswagen T-Cross 516
42. Volvo XC40 - 497
43. Kia Niro 481
43. Volkswagen Tiguan 481
45. Volvo XC60 - 466
46. Toyota Aygo 463
47. Ford Ecosport 445
48. Ssangyong Korando 447
49. Hyundai i20 – 430
50. Opel Combo Cargo 429
(forrás: Datahouse)