Egyesült Államok
Az idén májusban jelentek meg az első hírek arról, hogy a Toyota két új elektromos modell bevezetését tervezi az amerikai piacra, és mindkét modellt nem Japánban, hanem az Egyesült Államokban fogják gyártani. Egyes elemzők ezt összefüggésbe hozták Donald Trump amerikai elnök törekvésével, hogy minél több külföldi vállalat az Egyesült Államokban vigye át a gyártást, s ne csak exportálja oda a termékeit.
Most arról ír a nyugati szaksajtó, hogy a japán vállalat tervei megváltoztak, mindkét elektromos modell gyártásának kezdetét elhalasztották körülbelül egy évvel, és áttették más amerikai üzembe.

A Toyota eredetileg azt tervezte, hogy kezdetnek egy elektromos SUV-ot, illetve egy másik, ugyancsak új elektromos modellt fog gyártan az Egyesült Államokban. A háromsoros SUV gyártásindítóját 2027-re tervezték az Indiana állambeli Princetonban. A megváltozott tervek értelmében a sorozatgyártás egy évvel később kezdődik, s nem Princetonban, hanem a Kentucky állambeli Georgetownban. Hasonló a helyzet a másik modellel is.
A halasztás összefügg azzal a várakozással is, hogy az Egyesült Államokban csökken a kereslet az elektromos modellek iránt, miután a szenátus eltörölte a vásárlásukra vonatkozó adójóváírásokat. A stratégiaváltásnak köszönhetően a vállalat felpörgetheti a roppant népszerű Grand Highlander gyártását, amely csak tisztán benzines és benzines hibrid kivitelben kapható.
Annak ellenére, hogy az elektromos járművek eladásai összességében emelkedtek az Egyesült Államokban, a Toyota BEV eladásai 2024-ben elmaradtak a várakozásoktól, kevesebb mint harmincezer elektromos autót adtak el, miközben a hibrid benzin-elektromos járművek eladásai fellendültek.
A Grand Highlander különösen népszerűnek bizonyult, a Toyota csak júniusban több mint 11 500 darabot adott el belőle, és a kereskedők mindössze háromnapos készlettel rendelkeznek. David Christ, a Toyota amerikai márkaértékesítési vezetője a Toyota-paletta „leggyorsabban forgó terméknek” nevezte a Highlandert.

A vállalat továbbra is elkötelezett az „elektromos jövő” iránt, és betartva korábbi ígéretét hét elektromos járművet dob az amerikai piacra, köztük már említett két, a georgetowni üzemben gyártandó modellt. A Toyota nemrégiben jelezte, hogy hajlandó amerikai gyártmányú modelljeit Japánban is értékesíteni, hogy ezzel is elősegítse Tokió és Washington kereskedelmi tárgyalásainak sikerét.
Összességében elmondható, hogy a halasztás várható volt, mivel a Toyota képviselői már korábban arról beszéltek, hogy az elektromos járművek iránti kereslet csökkenőben van. Tavaly mindössze 18 570 darab kelt el Toyota bZ4X elektromos crossoverből. Amikor a Toyota 2022 közepén előbb Japánban és Kínában, majd csak ezután az Egyesült Államokban piacra dobta a bZ4X-et, fogadkozott, hogy az csak az első a „bZ” családba tartozó hét modell közül, amelyek eladásait globalizálni fogják. A vállalat azonban nem érte el a kitűzött célját, és elkezdett visszatáncolni az eredeti elektromosítási terveitől, hasonlóan a nagy autógyártók túlnyomó többségéhez.