Top Gear
Vannak élethelyzetek és munkák, például a thaiföldi káposztatermelőké, ahol nagyon sok múlik egy megbízható autón. Az ezen a linken (https://www.youtube.com/watch?v=USM4u2osw1c
) megnézhető videóból jól látszik, hogy a káposztatermesztés a távol-keleten sem leányálom. Magasan járunk egy meredek hegyoldalon – ez jól látható abból is, hogy a mindössze háromperces film a felhőalap felett készült. Helyszínünk egy káposztaföld, ahol a helyi gazda és emberei két pick-upot nyúznak.

A két munkagépnek meg kell birkóznia a nagy tengerszint feletti magassággal, ahol kicsit már ritkább az oxigén, ezért csökken a motor teljesítménye, továbbá a meredek emelkedővel, ahova káposztával megpakolva kell felkaptatniuk.
Helyi gazdánk egyszerre él két világban. Egyfelől nem veti meg a sok évezredes múltra visszatekintő kézi munkavégzést, másrészt már legalább a szállítást gépesítette, harmadrészt pedig online tartalomkészítő is – őstermelő, fuvaros és influenszer egy személyben.
A megfilmesített viadalt két haszonjármű vívja. Emberünk bejelenti az első versenyzőt, egy Isuzu pick-upot. A gyakorlati tapasztalatok alapján nyilván a helyiek is tudják, hogy ő az underdog, az esélytelen, ezért megkönnyítik a dolgát. Ketten is felülnek a géptetőre, hogy az emelkedőn felfelé is tapadjanak valamennyire az első kerekek, illetve mind a négy kerékre hóláncot szereltek, mert ez is javítja az Isuzu mászóképességét a bokáig érő dagonyában. A derék japán gép keményen küzd, mint lusta diák a matekérettségin, és néhány megtorpanás, próbálkozás után végül csak sikerül neki.
Ezután következik a nap sztárja, a szumóbajnok. A Hiluxot ennek megfelelően fel is konferálják: Lö Toyotá! Hogy a terep mennyire nehéz, azt jól mutatja az is, hogy még a Hilux hátsó kerekei is kaptak hóláncot, ám az elsőkre nem került, és a motorháztetőre sem ül föl senki. A hegymenet így is meggyőző: a Hilux nem torpan meg, nem kell vele visszagurulni, majd újra nekilendülni, hanem egyenletes tempóban felmászik a hegytetőre. Az autó mozgásából az érződik, hogy maradt még benne tartalék. Ennyit tesz a Toyota több évtizedes tapasztalata a Land Cruiser különböző generációival, illetve magával a Hiluxszal.
Nyilvánvaló, hogy aki hegyoldalon műveli a káposztaföldjét, alaposan végiggondolja, hogy milyen célszerszámot választ munkavégzésre – helyi kistermelőnk járműparkjában nyilván ezért van egy jó Isuzu és a legjobb pickup, a Toyota Hilux. A praktikus gondolkodás bizonyítéka még az egyetlen utólagos dizájnelem, ami felkerült a Toyotára. A hűtőmaszk és a vadrács között ugyanis van egy pár gumicsizma, amire ilyen vidéken bármikor szükség lehet - ez a stílus és a túlélés tökéletes kombinációja. Sőt, mérnöki előrelátásnak is tanúi lehetünk: azért tették be talppal felfelé, hogy ne essen bele az eső.
A fenti videót látva teljesen érthető a Hilux népszerűsége Thaiföldön, és maga a Toyota is nagyot megy. A Toyota piaci részesedése az országban tavaly 40% volt, s minden harmadik eladott Toyota egy Hilux volt. Tavaly egyenesen a Hilux volt a legkelendőbb modell az egész országban. Ennek megfelelően arrafelé nem egyetlen Hilux létezik. Kapható a Revo is, amely a Hilux prémiumváltozata, míg a Champ a kispénzű vásárlókra vár. A motorpaletta is meglepően széles: a mifelénk kedvelt, 2,8 literes dízel (204 lóerő) mellett elérhető egy olcsóbb 2,4 literes is 150 lóerővel és van két négyhengeres benzines is. A 2,7-es gép 166 lovas, míg az alapmodellbe 2,0 literes kerül 137 lóerővel.
Fotók: Wheelsage.org, YouTube