járműsport

A Toyota növelte előnyét a gyártók világbajnokságában

2023.08.07.

A Toyotának mindenre volt válasza a hazai versenyének számító futamon: amikor az aktuális világbajnok, Kalle Rovanperä balesetet szenvedett pénteken, a walesi csapattárs vette át a vezetést, amelyet meg is tartott a vasárnapi befutóig.

A Toyota Gazoo Racing WRT újabb győzelmet ünnepelhetett második hazai pályáján (a ralicsapat központja a versenyközpont, Jyväskylä mellett található), a Finn-ralin Evans hibátlan teljesítményének köszönhetően. Sébastien Loeb és Ott Tänak után a walesi lett mindössze a harmadik nem finn pilóta, aki többször is megnyerte ezt a legendás, a világbajnokság leggyorsabbjának számító – több mint 120 km/h-s átlagsebességű – versenyt, mivel ő és navigátora, Scott Martin 2021-ben már diadalmaskodtak itt, szintén Toyotával. Evans élete hetedik győzelmét aratta, olyan nagy nevekhez zárkózott fel az örökranglistán, mint Sandro Munari vagy Gilles Panizzi.

Erősen kezdte a versenyt a Toyota, a helyi hős Rovanperä a péntek reggeli Laukaa nyitó gyorsaságin kapásból az élre állt, majd a délelőtt hátralévő részében három egymást követő szakaszgyőzelmet aratott – a nedves út miatt a szokásosnál kisebb hátrányban volt amiatt, mert a bajnokságot vezető pilótaként neki kellett elsőként rajtolnia. Ahogy ezen a versenyen szokás, a versenyzők közötti időkülönbségek kicsik voltak, különösen a Toyota pilótái között: Evans mindössze 3,9 másodpercre volt Rovanperätól a péntek reggeli kör után, míg Kacuta Takamoto – aki a péntek reggeli nyitó gyorsaságin, Laukaaa-ban a leggyorsabb volt – is a dobogóért küzdött.

Péntek délelőtt már több kiesés (Tänak, LoubetLappi) is jelezte, hogy a szokásosnál csúszósabb, pályákon nem lesz könnyű az idei Finn-rali, ráadásul délután az egyre erősödő eső a sok sárral és a nyomvályúkban megálló vízzel tovább nehezítette a helyzetet. Rovanperä a péntek délutáni első két szakaszon is diktálta a tempót, de a harmadikon (Myhinpää második futásán) egy balkanyarban túlságosan keresztbe állt alatta a GR Yaris, és a jobb hátsó kerék eltalált valami kemény tárgyat a fűben, amitől az autó felborult és a tetején állt meg. Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen sértetlenül mászott ki, de mivel a bukócső megsérült, a GR Yarist nem lehetett megjavítani, így eldőlt, hogy a világbajnok idén sem tud győzni a hazai futamán. Persze még csak 22 éves, lesz még rá lehetősége bőven.

Evans egész hétvégén kényelmesen érezte megát a GR Yarisban, már pénteken is szorosan követte Rovanperät, a finn kiesésekor mindössze 5,7 másodperccel állt mögötte, de a nyolcadik gyorsasági után már 10,9 másodperccel ő vezette az összetettet Thierry Neuville előtt. Igaz, az előnye péntek estére 6,9 másodpercre olvadt, de erre reagálva szombaton a nyolcból hét gyorsaságit zsinórban megnyert, amivel több mint 32 másodpercre növelte a különbséget, a vasárnapi három szakaszgyőzelemmel pedig már több mint 39 másodperccel győzött a befutónál. Evans a záró gyorsaságit, a bónusz pontokért zajló Power Stage-et is megnyerte, vagyis a maximális 30 ponttal távozhat Finnországból, így az 55 pontos hátrányát 25 pontra csökkentette a bajnokságban Rovanperä mögött. Még nem lefutott ez a csata, ugyanis a hátralévő négy versenyen összesen 120 pontot lehet gyűjteni.

Kacuta a negyedik dobogós helyezését szerezte meg a világbajnokságon, miután erős és magabiztos teljesítményt nyújtott. Persze ezen csak azok lepődtek meg, akik nem tudták, hogy ő évek óta Jyväskyläban él, és úgy ismeri a helyi utakat, mint a tenyerét. Késhelyre menő küzdelmet folytatott szombaton a Hyundai-t hajtó Teemu Suninennel a dobogó legalsó fokáért, a finn akkor tudott elé kerülni, amikor megpördült és közel 15 másodpercet vesztett. Kacuta azonban megrázta magát, és többek között egy vasárnapi szakaszgyőzelemmel vissza tudta előzni vetélytársát. A két dobogós párosnak köszönhetően a Toyota 67 pontra növelte előnyét a gyártók bajnokságában.

Szót kell még ejteni Jari-Matti Latvaláról, aki az ötödik helyen végzett egy tavalyi specifikációjú, speciális festésű GR Yarisszal. A Toyota 38 éves finn csapatfőnöke 2019 óta először vezetett a hazai versenyén, és 2020 óta először indult világbajnoki futamon. Akio Toyoda – aki erre a hétvégére átvállalta tőle a csapatfőnöki feladatokat – jutalomnak szánta a versenyzési lehetőséget Latvala számára, aki egyébként már háromszor győzött korábban Finnországban, és az idei volt a 210. futama a világbajnokság csúcskategóriájában. Valószínű, hogy Rally1-es autóval most láttuk utoljára versenyezni, de nincs kizárva, hogy a jövőre érkező Rally2-es GR Yarisszal még indul majd néhány futamon teszt jelleggel. „Mindig sokat beszélt, de ezt elnéztem neki, mert élvezte a ralit” – mondta róla Akio Toyoda, aki régen ázott el annyira pezsgőtől, mint a finn céldobogón.

Elfyn Evans:

„Ez egy nagyszerű hétvége volt számunkra, nagyon különleges érzés, hogy másodszor is megnyertük ezt a ralit. Ez az egyik kedvencem, ráadásul a csapat számára hazai versenynek számít, mivel a gyár Jyväskyläban található. Az is különleges érzés, hogy ezen a hétvégén Akióval a helyszínen győztünk, és megosztottuk a dobogót vele és Takával is. Fantasztikus volt vezetni az autót ezeken az utakon, öröm volt a volán mögött ülni. Sajnáltuk, hogy pénteken elvesztettük Kallét, de aztán szombatra tudtunk néhány apró módosítást végezni a beállításokkal, ami nagyon megerősítette az önbizalmamat. A dolgok tényleg összeálltak, a győztes szakaszidők természetesen, erőlködés nélkül jöttek. Ez egy pozitív hétvége a bajnokság szempontjából is, most egy kicsit közelebb vagyunk Kalléhoz, mint korábban.”

Végeredmény:

1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2óra33p11.3mp

2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39.1mp

3. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p36.7mp

4. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1p41.0

5. Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4p09.4mp

6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Skoda Fabia RS Rally2) +9p33.6mp

7. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Skoda Fabia RS Rally2) +10p03.7mp

8. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta Rally2) +10p37.5mp

9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Skoda Fabia RS Rally2) +11p11.5mp

10. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Skoda Fabia RS Rally2) +11p35.2mp

 

Fotó: Toyota Gazoo Racing

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..
2025.12.11
De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra....
2025.12.11
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek....
2025.12.11
Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Bosch Global Business Services – írja az economedia.ro a....