gumiabroncs
A piacon különböző típusú autógumik vannak forgalomban, de abban egységesek, hogy mindegyiken szerepelnek számok és betűk és ezek olyanok, mint egy személyi igazolvány: a legfontosabb infókat leolvashatjuk róluk.
Lássunk egy példát!
Ha a gumiabroncson a 255/55 R 18 109 V felirat szerepel:
Terhelhetőségi index
Sebességindex
A gumiabroncs jelölése további információkat is tartalmazhat.
Az M+S nevében ugyan benne van a ”hó” (Mud+Snow = Sár+Hó), de vigyázat, ez a jelzés szerepelhet négyévszakos gumikon is, ám ha nincs mellette hópihe jel, akkor az ugyan elég jól megbirkózik a sárral és a hóval, de nem téli gumi! Erre érdemes figyelni külföldi utazáskor, hogy a célhelyen mit fogadnak el téli guminak és mit nem.
Az alpesi 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake = 3 Hegycsúcs Hópehely) jelzés, a hegyeket szimbolizáló hópelyhes piktogram azt jelenti, hogy a gumiabroncsot tesztelték, és képes szélsőséges téli időjárási körülmények között is kiválóan teljesíteni.
Létezik még az NCS (Noise Cancelling System = Zajszűrő Rendszer) jelzés, ami arra utal, hogy a Pirelli innovációjának köszönhetően a speciális abroncsok használatával mintegy felére csökken az utastérben érzékelhető, gumiabroncsok keltette menetzaj.
NCS -sel komfortosabb az utazás
A gyártási dátum is leolvasható a gumiabroncsról. Ez az ún. DOT (Department Of Transportation = Közlekedési Minisztérium, USA) szám, az első kettő a hetet, a második kettő az évet jelöli. Például a 4712 azt jelenti, hogy a 2012-es év 47. hetében gyártották.
Mindezek a paraméterek kulcsfontosságúak, le kell tudni olvasni ahhoz, hogy szakértelemmel választhassunk megfelelő gumiabroncsot az autónkra.
És ezek az ismeretek hamarosan aktuálisak is lesznek, nemcsak azok számára, akik éppen a kopott gumikat cserélik, hanem minden felelős sofőrnek, aki a zord idő beállta előtt komolyan veszi a bűvös hetes ajánlását a téli gumira való átállásról.