plug-in
A plug-in hibridek első megjelenésekor a gyártók és a politika is nagy reményekkel tekintett a technológiára. Az utóbbi időben viszont egyre több elemzés készült ezekről a modellekről és egyre többen vonják kétségbe, hogy valóban környezetbarátnak nevezhetők-e.
Az új európai zöld pénzügyi szabályzat tervezete megtiltaná a gyártók számára, hogy 2025 után "fenntartható befektetésekként" jelöljék őket, ami potenciálisan visszatarthatja a befektetőket. Eközben a szén-dioxidon túli szennyező anyagok, például a nitrogén-oxid kibocsátásának tervezett szabályozásai megnövelhetik ezen autók gyártásának költségeit.
Az ilyen reformok célja a teljesen elektromos járművekre történő átállás felgyorsítása és a klímacélok teljesítése. A tervezett szabályozások eltérnek az eddigi EU-s szabályozásoktól, amelyek a hibrideket szinte egyformán kezelték a teljesen elektromos autókkal, és bátorították az autóipart abban, hogy több tízmilliárd eurót fektessenek be a technológiába.
Számos gyártó még legalább tíz éven át tervezett plug-in hibrid autókat gyártani, egyfajta hídként tekintettek rájuk a belső-égésű motorral hajtott és az elektromos autók között. Az AutoForecast Solutions által a Reuters számára készített elemzés 2028-ra csak 28 PHEV modellt jelez előre a piacon, szemben a 86 elektromos modellel. Ez egy jelentős fordulat egy olyan iparág számára, ahol a piacon lévő tölthető hibrid modellek száma 2015 óta minden évben meghaladja a BEV modellekét, gyakran jelentősen.
Egyes autógyártók attól tartanak, hogy az EU idő előtt megszakíthatja ezt az átmenetet. Nyilatkozataikban elsősorban arra hívjál fel a figyelmet, hogy a közelgő szabályok megnehezíthetik az ilyen hibird modellek eladását az európai piacokon néhány év múlva, annak ellenére, hogy a fogyasztók aggódnak a teljesen elektromos autók választéka és a töltési infrastruktúra hiánya miatt.
"Ez őrület, ha ezt 2025-re megtesszük, gyakorlatilag már ma elpusztítjuk a keresletet" - mondta Adrian Hallmark, a Bentley brit luxusautógyártó vezérigazgatója. "A legtöbb ember számára az akkumulátoros elektromos autó még nem praktikus" - mondta a Reuters hírügynökségnek.
A Reuters beszámolója szerint az Európai Bizottság egyik tisztviselője nem akarta konkrétan kommentálni a zöld pénzügyi szabályokat, de kijelentette, hogy politikájuk "technológia-semleges". Hozzátette, hogy a PHEV "átmeneti technológia a kibocsátás nélküli mobilitás felé". Ahhoz, hogy 2050-ben elérjék az átfogó éghajlat-semlegességi célt, az utakon szinte minden autónak nulla kibocsátásúnak kell lennie addigra - tette hozzá a Bizottság.
A hibridek iránti keresletet nagyban befolyásolja az állami ösztönzők megléte, és már ezekben is látni némi elmozdulást. Míg sok ország továbbra is támogatja a PHEV-ket, Hollandia 2016-ban visszafogta számukra az adókedvezményeket. 2020-ban az országban nyolcszor annyi BEV-t értékesítettek, mint a PHEV-et, szemben a négy évvel korábbi PHEV-ek oldalára négyszeresen billenő mérleggel. Más országok, mint például Németország továbbra is támogatja a plug-in hibridek vásárlását, ahogy Magyarországon is számos előnnyel jár egy ilyen modell használata, de ez a közeljövőben megváltozhat - legalábbis bizonyos szinten - a hírek szerint.
Hogy ez a siettetett átmenet valóban hasznos és racionális-e, egyelőre kérdéses, de ha a dolgok a jelenlegi irányba mennek tovább, néhány év múlva a sok szakértő által legpraktikusabb választásnak tartott plug-in hibrid autók is kikophatnak az autószalonokból.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!