Formula Student Symposium
Kolossváry Tamás, a Formula Student Symposium projektvezetője
Közel félezer hallgató és 28 külföldi csapat vett részt a győri Széchenyi István Egyetem által megrendezett VI. Formula Student Symposiumon, amely mutatja a járműmérnök képzésben élen járó intézmény nemzetközi kapcsolatainak erősségét. Neves Forma–1-es mérnökök is tartottak előadásokat a magyarok mellett többek között egyesült államokbeli, kanadai, német, spanyol, belga és francia egyetemistáknak.
Kezdjük a túlélő cellával, nemzetközi szóval a Monocoque-kal.
A biztonság nem csak a Forma 1-ben, a Formula Studentben is kiemelkedően fontos. Az FS-ben is terjed a Monocoque-k, főleg az élcsapatok körében.
Magyarul talán utascellának tudnám fordítani, ebbe ül a bele a pilóta. Csőváz helyett egy optimalizált geometriai formát használnak, ami gyakorlatilag egy alkatrész. A közelmúltban történt szörnyű balesetben, amelynek Grosjean volt a szenvedő alanya a Forma 1-es Bahreini Nagydíjon, többek között egy ilyen Monocoque-k védte meg, amely jellemzően karbon kompozit. Nem véletlen, hogy túlélő cellának is hívják.
Az előadók sorában Luca Marmorini, a Ferrari Forma 1-es csapatának egykori motorfejlesztési vezetője is ott volt. Tévedek, ha feltételezem, hogy a legnagyobb figyelem rá irányult?
Valóban ő volt a legnagyobb név. 2014-ig volt a Ferrari csapatnál a mootorfejlesztés vezetője. Azóta saját céget alapított, s dolgozik a Moto GP-ben is. Az előadásában azt vázolta fel, hogy a Forma 1-ben és a Moto GP-ben milyen döntéseket hoznak meg a mérnökök a koncepcionális tervezés időszakában és ez alapján hogyan alakítanak ki egy hajtásláncot.
Tudnak ebből hasznosítani valamit a Formula Studentben?
Nem csak a szimpózium, a versenyek is online térbe vonultak idén.
Nagyon is. Az elvek hasonlóak. Akár a hajtásláncnak az autó egyensúlyára gyakorolt hatására gondolok, vagy a karosszériamerevségben játszott szerepére. Elvi szinten egyezik a Formula Student és a Forma 1, a belső égésű motor mindkét versenyben teherviselő elem. Elsősorban persze az a feladata, hogy hajtsa az autót, másodsorban azonban fontos, hogy megfelelő merevséget biztosítson a motorblokk a vázba beépítve. De az is érdekes volt, hogy mennyi a közös pont a Formula Student, a Forma 1 és a Moto GP között. Az FS-ben nagyon sok csapat motorkerékpár motorját építi be az autóba, hiába a két kerék és a négy kerék, számos ponton összefutnak a szálak.
Az elektromobilitás is szóba került. Volt prognózis, hogy mikor tűnik el a belső égésű motor és mikor arat teljes diadalt a villamos meghajtás?
Konkrét prognózis nem hangzott el. Az viszont igen, hogy a Formula Student a hibrid technológiákat átugrotta. Elektromos kategória évek óta van, a hibrid azonban kimaradt. Az e-mobilitás nálunk is nagyon terjed, egyre több csapat jön létre. A tervek szerint a belső égésű kategóriát is innoválni akarják, még pedig hibrid megoldással, amivel megmenthető lenne a belső égésű kategória. A német verseny szervezői eldöntötték, hogy 2021-2022-től csak önvezető kategóriában teljesíthető több versenyszám is. Ennek azért van jelentősége, mert az önvezető autók döntő többsége elektromos motorral működik, de azért van egy két belsőégésű is, mert a szabályzat engedi. Az oka az, hogy sokkal jobban lehet irányítani és kontrolálni az e-motoros autót.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!