Zöld autózás

Új korszak indult a Volkswagennél – ID.3 Pro teszt

2021.01.22.

Sajtónapon próbálhattuk ki első szállítmány példányait

A Volkswagen minden év októberének elején tartja éves sajtótájékoztatóját. Minden évben nagyon készülnek rá és a legtöbb alkalommal sikerül is átlépniük az újságírók amúgy elég magas ingerküszöbét. Idén nem is egy, hanem három újdonsággal készültek, de a fő attrakció az a 8 db ID.3 Pro volt, ami elsőként érkezett országba, éppen, hogy csak lepakolták őket a trélerről.

TRANSFORM 2025+ Stratégia

A VW nem csinál titkot belőle, hogy a „népautó” márkájával nem is célozza a luxus, de még a prémiumszegmenset sem, hanem a tömeggyártáson belül szeretné elérni a csúcsot. Ez azt jelenti, hogy míg a piaci megítélése a tömegmárkák felett van, addig a gyártott mennyiség igen is eléri a tömeggyártók darabszámát.

A Transform 2025+ Stratégia lényege pedig, hogy az évtized közepétől 2050-ig elérjék teljesen karbonsemleges mobilitást, ami nem csak a járművek, hanem a gyárak kibocsátására is vonatkozik.

A VW igyekszik ezt a stratégiát széles körben ismertté tenni, ehhez elsősorban a vízió, a szemlélet fogyasztókhoz való minél hatékonyabb eljuttatása a kulcsa. Ebből lesznek az érdeklődők, később a lelkes ügyfelek és autóvásárlók.

A vásárlóknak azonban elégedetteknek is kell lenniük, amelynek kulcsát a Volkswagen négy alapvető innovációs területben látja. Mindenekelőtt az intelligens mobilitás, a járművek egymással és az infrastruktúrával való hatékony kommunikációja és ezzel együtt az automatizált vezetés kerül előtérbe. Harmadik elemként az előzőkhöz kapcsolódva az összekapcsolt közösség fokozatos kialakítása, vagyis „big data” technológia felhasználásával a vezetők szokásainak megismerése, és elemzése, majd az termékek és szolgáltatások fejlesztésében ezeknek a felhasználói szokásoknak felhasználása. Végül az intuitív kezelhetőség, amelyből az ID.3, mint első letéteményes ad ízelítőt már 2020-ban.

Az ID.3

Három éve készül a márka az új, teljesen elektromos modelljének az ID.3-nak a bevezetésére. Ez idő alatt a fejlesztés nagyon sok, főleg szoftveres problémát megoldott és idén Magyarországon 80 db ID.3-as lekötésére volt lehetőség. Az előjegyzés megnyitása után 8 órával a kontingens el is fogyott, túllépve ezzel az importőri várakozáskat.

Idén ősszel már 150 db ID.3-as van Magyarországon ezek kicsivel több mint a fele az előrendelt mennyiség, a többi a kereskedői hálózatban, illetve az importőrnél van jelenleg.

Az új ID.3 a Volkswagen honlapján már konfiguálható, a márkakereskedésekben rendelhető.

Háromféle akkumulátorcsomag

Az ID.3 bevezetését a márka a középszintű, 58 kWh kapacitású akkumulátorral rendelkező és Pro fantázianevű kivitellel indítja, a sajtónapra is ezek érkeztek meg kipróbálásra. Jövő év elején érkezik a Pure változat, amely kicsit szerényebb, 45 kWh-ás akkumulátort kap, később pedig jön 77 kWh-ás változat, ezt Pro S néven lehet meg megtalálni a kínálatban

A Pure hatótávja 300, a Pro-é 420, míg a csúcs Pro S verzió 549 km-es út megtételére lesz képes egyetlen feltöltéssel.

MEB platform

A VW-nél évek óta használt MQB platform egy olyén járműgyártási technológia, amelynek segítségével könnyen és nem utolsó sorban költséghatékonyan variálható padlólemez, így különböző méretű járművek karosszériái rugalmasan változtatható.

Ugyanezen elvet követi az MEB platform, annyi változtatással, hogy az akkumulátorpakk elhelyezése is meg van oldva. Minden MEB modellnél – ilyen az ID.3 is – a nagytömegű (375 kg) akkumulátorcsomag a karosszéria legmélyebb pontján, a tengelyek között kap helyet. Ezt nagyon lehetett érezni, amikor a Driving Camp műgyantás tesztpályáján kellett végig mennünk az ID.3-mal.

Erős szériafelszereltség

Az elmúlt évek vezetést segítő, így biztonságot növelő fejlesztései eddig javarészt extraként voltak elérhetők a vásárlóknak, de ez az ID.3-al megváltozott. Szériafelszereltség lett ugyanis többek között a LED fényszóró, a sávtartó asszisztens, a fékasszisztens, de alapáron tartalmazza a mobiltelefonos integrációt (AppConenct), az első-hátsó parkolóradarokat és az automata „Air Care” klímaberendezést is.

Előre összeállított csomagok

A márkánál megszokhattuk, hogy bár voltak előre definiált felszereltségi szintek, viszonylag szabadon volt ikszelhető az extralista. A vásárlói igényeknek megfelelően az ID.3 esetében hatféle gyári kivitel van előre konfigurálva. Ezek sorrendben az alábbi neveket kapták: Life, Business, Family, Style, Tech és Max. Ezeket a tartalmuk alapján írtuk le sorrendben. Míg a Life kivitelben távolságtartó tempomat, infotainment csomag és komfortcsomag jelenti a főbb extrákat, a Max kivitelnél már minden elérhető szolgáltatás rendelkezésre áll, a komfort-, az Asszisztens, a Design és a Sport csomagok bővített (Plus) változatával.

Új színek és keréktárcsák

Egy innovatív autó legyen is feltűnő, ez már megszokott a szegmensben. A VW ennek megfelelően rajzolt teljesen új kialakítású és a légellenállást csökkentő formájú könnyűfém keréktárcsákat 18-tól egészen a 20 colos méretig.

A színválaszték ezzel szemben viszonylag szerény, vagy inkább mondanám decensen visszafogottnak. A fehér és fekete alapszínek mellett a kék egy pasztellárnyalata, egy sötét- és egy világosszürke, illetve a feltűnőbb árnyalatok kedvelőinek a Makena-zöldre keresztelt különleges fényezés választható.

204 lóerő hátsó keréken

Az ID.3 villanymotorja akár 150 kW-os teljesítmény leadására is képes és a hátsó kerekeket hajtja. Hogy mindez mire elég, elvileg tudjuk a 200 lóerős autókkal megtett útjaink tapasztalatából. Csakhogy a villanymotorunk 310 Nm-es nyomatéka minden pillanatban rendelkezésre áll, ezért inkább tűnik vidámparki kilövős játéknak ez az autó, mintsem simán egy erős kocsinak.

Mivel a maximális teljesítmény mellett jelentős a hőtermelés is, a 150 kW-os csúcsteljesítményt 30 másodpercig használhatjuk. De ennek csak a töredékére, 8 másodpercre van szükség ahhoz, hogy elérjük a 100 km/h-ás sebességet.

Kívül-belül újszerű

Az ID.3 a karosszériaformáját tekintve egy ferdehátú autó. Alaktényezője (Cw), ami a légellenállás mutatószáma mindössze 0,267, az autó úgy tűnik, mintha mindent ennek rendeltek volna alá, de ez egyáltalán nem válik a megjelenés hátrányára.

Eltűnt a VW modelleket mostanában meghatározó szögletesség, nem találunk éles sarkokat, helyette minden oldal-irányváltás lágyan lekerekített. Minden alkatrész nagyon harmonikusan simul bele a fő formába, ahol pedig ez nem lehetséges, például a csomagtér ajtó szélein, ott légterelőkkel oldják meg a feladatot.

Az ID.3 kapott egy egyterűeknél megszokott dupla A-oszlopot kis háromszög ablakkal. Nekem a rövid tesztút során ez zavaró volt, bár nem állítanám, hogy lehetetlen megszokni.

Belül az ID.3 egyszerre játékos és komoly. Előbbire példa a pedálokon lévő csúszásgátlók mintája, amely a gázpedálon egy lejátszás gombra, a féken egy „pillantállj” gombra hajazó formában van kialakítva.

Ha nincs beindítva, bocsánat, bekapcsolva az autó, akkor a sötét műszerfal és kormány hirtelen olyan benyomást kelt, mintha csak egy makettbe szálltunk volna be. Bekapcsolás után viszont azonnal minden életre kel. Világítanak a kormányon a gombok, a fő- és középkonzol feletti kijelző ránk zúdítja az információkat. Ha az embernek van szerencséje mindig új autót kipróbálni, akkor viszonylag könnyen befogadható, de aki egy ötös Golfból szeretne átülni ilyenbe, azt érik meglepetések.

De nem kell aggódni, az intuitív kezelhetőség nagyon jól működik. Egyedül az indulás hathat furcsának, mert a menetirányt a műszeregység jobboldalán található billenőkapcsolóval állíthatjuk be. Ez szokatlan már csak az elhelyezése miatt is, nekem pedig a parkolóhelyre való visszaálláskor okozott átmeneti kényelmetlenséget a lökdöshető-húzgálható előválasztó kar helyett a magasra emelet való kézzel tekergetés.

Az akkumulátor a nagy érték és a kockázat

Egy tisztán elektromos autó lelke az akkumulátora. Minden vásárlót az érdekel a legjobban, hogy meddig fogja bírni. Az akkumulátorpakk élettartamának növeléséért maga a használó tehet a legjobbat, ezt részletesen is bemutatjuk a Tölthető hibrid és tisztán elektromos autók töltése című sorozatunkban.

De aggódnunk egy jó ideig nem kell, ugyanis a Volkswagen az ID.3 modellek nagyfeszültségű akkumulátoraira 8 év, vagy 160.000 km garanciát vállalnak. Ez az jelenti, ennyi idő, vagy ekkora futásteljesítmény esetén az akkumulátor kapacitása nem eshet a névleges érték 70%-a alá, máskülönben kapjuk bele az újat. Egyébként az akkumulátor úgy van elhelyezve a járműben, hogy annak cseréje viszonylag egyszerűen kivitelezhető a szervizben.

Mérföldkő, vagy korszak?

Hogy az ID.3-al elindult időszak valóban lesz-e olyan meghatározó a Volkswagen életében, mint a Bogár, vagy a Golf által fémjelzett korszak egyelőre nem tudni. Annyi biztos, hogy aki ma beül egy ID.3-asba, annak még a prémiumkategóriás elektromos autó mellett sem kell szégyenkeznie, sőt.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.28
Szombaton a drivingcamp Hungary zsámbéki vezetéstechnikai tanpályáján rendezték meg az ország....
2021.09.28
A pánikszerű üzemanyag-vásárlások befejezésére kérték az autósokat hétfő esti közös közleményükben....
2021.09.28
Egy osztrák startup, az  Alveri jövőre akarja bemutatni Ausztria első elektromos autóját. Az Alveri....
2021.09.27
A német ipar az export növekedésére számít, és különösen az autóipar optimista – írja az....
2021.09.27
A Sandero és a Logan után megújult a márka zászlóshajója, a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt....
2021.09.27
Michelisz Norbert autóversenyző, Talmácsi Gábor motoros világbajnok, dr. Hanula Barna belsőégésű....
2021.09.27
Túlsúlyos karavánt intettek ki a forgalomból a Pest megyei rendőrök - írja a police.hu ..
2021.09.27
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) és Magyar Autóklub (MAK) összefog a....
2021.09.27
Bécs város összes taxijának több mint 99 százaléka nem e-taxi. Ennek hamarosan változnia kell, mert....
2021.09.27
A Budapesti Rendőr-főkapitányság fennállásának 140. évfordulója alkalmából szervezett nagyszabású....