Jelzőtáblák itthon és Európában
Itthon és külföldön is akadnak friss közlekedési jelzések, amiket érdemes megismerni, de a régieket sem szabad figyelmen kívül hagyni. Sőt, a közlekedésbiztonság és a pénztárcánk érdekében is ajánlott betartani a szabályokat.
Egyre több konfliktus tapasztalható és balesetek is okolhatók a népszerű okos-eszközök felelőtlen használata miatt. Buta alkalmazók nem csak az autósoknál, négy keréken, hanem két lábon, két keréken is:akadnak bőven.
A figyelmetlen gyalogosok, futók, kerékpárosok megmentésére egyre több magyarországi településen festettek fel erre utaló piktogramokat, amik arra figyelmeztetnek, hogy az úttesten történő áthaladáskor ne csak a zenére figyeljenek, mobilozzanak.
Több nagyvárosi példa után Kispesten négy kritikus helyre is felfestették az új jelzéseket: a telefonozás és zenehallgatás veszélyeire figyelmeztetnek a wekerlei iskolánál és az Üllői úton áruházaknál. A járdára festett ábrák egyértelműek és hogy azok is maradjanak, kopásukat figyelik, ha kell felújítják.
Külföldi utazáskor is érdemes figyelni, mert egyre több az új tiltó és tájékoztató jelzés az utakon és nem mindig tiltó rendelkezéssel. Jónéhány európai közúton láthatók olyan táblák, melyekre sokan veszélyre, vagy korlátozásra asszociálnak, de tévednek, mert ezek tájékoztatáskánt mutatják az alternatív, vagyis kevésbé zsúfolt útvonalakat. A piros pont alatti fekete nyíl pontosan azt az irányt mutatja, amellyel vissza lehet térni a gyorsforgalmi útra.
Vagyis a segítségnek szánt jelzésekkel elkerülhetők a legnagyobb torlódások, amivel időt és üzemanyagot nyerhetünk. Ezeket a táblákat általában olyan helyekre telepítették, ahol a nyári szabadságolások idején rendszeresek a dugók, sávelzárások. Szóval érdemes követni a fekete nyíl-piros pont táblák által kijelölt kerülőutat.
Ezzel aktívan hozzájárulhatunk az egyenletesebb forgalomeloszláshoz, csökkenthetjük az utazási időt és stresszt, ráadásul a környezetvédelmet is szolgáljuk, ahogy ezt olykor a waze és más mobilos navigációs appok is megteszik azzal, hogy elkerülik a zsúfolt szakaszokat.
Más: az Egyesült Királyság és Franciaország útjain is megjelent új táblák nem a maximális, hanem az ajánlott sebességről tájékoztatnak. Ezek célja, hogy a járművezetőket felelősségteljesebb vezetésre ösztönözzék, különösen olyan területeken, ahol gyalogosok, kerékpárosok vagy más közlekedők nagy számban fordulnak elő.
Kemény bírságra számíthatnak azok az autósok, akik figyelmen kívül hagyják a francia utakon kihelyezett „voie réservée” jelzést: a kék alapú fehér rombuszt ábrázoló táblák nem újdonságok, hiszen már ötödik éve szolgálnak Grenoble, Strasbourg autópályáin, Rennes és Nantes településeken. A tábla arra figyelmeztet, hogy egyes sávokat csak a helyi tömegközlekedési járművek, taxik, alacsony károsanyag-kibocsátású, „Crit’Air 0” környezetvédelmi besorolásra utaló matricás autók használhatnak, olyanok, amikben legalább ketten ülnek. Az ötlet az amerikai utakon már évtizede működik és kijátszása is elterjedt a felfújható bábukkal. Ne próbálkozzunk a kamu utasos trükkel, mert a francia utakon a szabályszegőket 135 eurós bírsággal sújtják.
És persze vannak a hagyományos büntetések, a tilosban parkolás, a kijelölt rakodóhelyek szabálytalan elfoglalása, vagy a fizetés elbliccelése a szabályos parkolóhelyeken, amit a felfestések színével is jeleznek.
Az olaszoknál a kék a bárki által használhatót, a sárga festés a rakodóhelyeket jelzik, de külön figyelmeztetnek a buszok, mozgáskorlátozottak és mentőjárművek megállóhelyére is.
A szokásoknál ajánlatosabb komolyabban venni Nyugat-Európában a megállásra, várakozásra vonatkozó időkorlátozásokat, vagyis „csak néhány pillanatig” se álljunk kocsibejáró elé, mert gyorsan hívják a hatóságot és a büntetés mellett a járművet is elszállítják.
És akkor végül a négy nyelvű tábla intelme, immár nem a közúton, mert pihenés közben is ajánlatos figyelni a jelzésekre: sok más üdülőterülethez hasonlóan az olasz tengerparton is sok helyen tiltott a bringázás, kutyasétáltatás és labdázás, de az is büntethető, ha illegális árustól vásárolunk napszemüveget, törölközőt, vagy a strandágyon elfogadjuk az igencsak erőszakos távol-keleti mesterek masszázsajánlatát.
Büntetik, ha kiürül a tank
Veszélyes, ezért közigazgatási szabálysértésként büntetik, ha a német autópályán azért áll meg a jármű, mert kifogyott az üzemanyag. Amennyiben három percnél rövidebb az indokolatlan megállás a leállósávban, akkor 35 eurós a bírság, ha hosszabb az már tilos parkolásnak minősül, amiért 70 eurót kell fizetni. De ez még mindig olcsóbb, mintha üzemanyaghiány miatt az útpályán megálló autó balesetet okoz, ami a törvény szerint súlyos gondatlanság és akár a jogosítvány bevonását jelentheti.
Fotók: ADAC, Boros Jenő, LSB
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!