Toyota Yaris

Új Toyota Yaris: Kompakt élmények hibridje

2020.09.05.

Praktikum, biztonság, vezetési élmény. E három fő vonás határozza meg a már idehaza is rendelhető, a márkakereskedésekbe ősszel megérkező vadonatúj Toyota Yarist. A modell gyártása júliusban kezdődött meg a Franciaországban, a Toyota Valenciennes-i üzemében.

Elsőként a korlátozott darabszámban elérhető egyedi Premiere Edition modellek gördülnek le majd a gyártósorról. A magyarországi Toyota Yaris roadshow alkalmával is egy ilyet tekinthettek meg az érdeklődők. A márkakereskedésekbe szeptember második felében érkező első ügyfélautók várhatóan október elején lesznek majd átvehetőek.

Az új Yaris induló ára az 1 literes benzinmotorral 4.800.000 Ft, az 1,5 literes benzinmotorral 5.240.000 Ft, míg a vadonatúj öntöltő hibrid elektromos rendszerrel 6.290.000 Ft.

Az idehaza is igazi slágermodellnek számító, szegmensén belül Magyarországon a legnépszerűbb jelenlegi generáció Yaris Classic néven egyelőre továbbra is a kínálatban marad, de a Toyota a vadonatúj Yarissal még magasabbra emeli a tétet.

Kiterjesztett valóság

Újdonság akad bőven: a Toyota az új Yarishoz vadonatúj padlólemezt fejlesztett, amely minden korábbinál stílusosabb megjelenést, praktikumot, vezetési élményt és fokozott biztonságot kínál. A japán autógyártó célja az volt, hogy új Yaris a világ legbiztonságosabb kisautója legyen, amelyhez a fejlett vezetőtámogató rendszerek a kategóriában egyedülálló szintje is hozzá járul. Ha ez nem lenne elég, a modellhez fejlesztett vadonatúj 1,5 literes Hybrid Dynamic Force hajtáslánc a kiemelkedő takarékosságot továbbfejlesztett gázreakcióval kombinálja. Így az ultra alacsony fogyasztású és károsanyag-kibocsátású kisautó dinamikus vezetési élményt kínál.

A vadonatúj Toyota Yarist úgy tervezték, hogy megfeleljen a mindennapi városi élet egyre szigorúbb elvárásainak. Napjaink európai kisautó-vásárlói a legigényesebbek közé tartoznak. Mozgalmas napjaikat rendszerint sűrű forgalommal terhelt, nagyvárosi környezetben élik, s ez napról napra egyre komolyabb kihívások elé állítja az autóvezetőket. Olyan autót szeretnének, amely egyszerre stílusos és praktikus. Legyen könnyen parkolható, mozogjon dinamikusan a városban, ugyanakkor hosszabb utazások alkalmával is biztosítson kényelmet.

Kiemelkedő biztonsági színvonalat várnak el, a lehető legcsekélyebb üzemben tartási költségek mellett. A vásárlókat minden eddiginél jobban foglalkoztatja a környezet védelme: erre a problémára olyan megoldásokat keresnek, amelyek összeegyeztethetők zsúfolt időbeosztásukkal és környezetükkel. Végezetül pedig, magától értetődő módon, mindezt megfizethető áron szeretnék megkapni.

A TNGA GA-B platform stílust, magával ragadó formatervet, praktikumot, élvezetes vezethetőséget, tovább javított menettulajdonságokat és biztonságot kölcsönöz az Európában legnépszerűbb Toyota-modell negyedik generációjának.

Hogy megfelelhessen az elvárásoknak, az új Yaris elsőként alkalmazta a Toyota New Global Architecture (TNGA) használatát egy kompakt autóban. Az új Yaris ezért elsőként kapta meg az új fejlesztésű GA-B platformot, és elsőként használhatja a TNGA új, háromhengeres, negyedik generációs hibrid hajtásláncát. Ehhez a szemlélethez olyan, az aktív és passzív biztonság terén elért fejlesztések társulnak, amelyek együttesen a világ legbiztonságosabb kisautójává teszik az új Yarist.

Kívül kicsi, belül nagy

A Toyota Yaris a Toyota európai sikertörténetének egyik főszereplője. Népszerűsége töretlen, és a szakadatlan újításoknak köszönhetően az autó megítélése kiváló; nem véletlen, hogy 2019-ben a Yaris tette ki a Toyota európai értékesítésének 20 százalékát (224.368 eladott példány). Akárcsak az első modellgenerációt, az új Yarist is Európában tervezték, és itt is gyártják.

A karosszéria arányai „indulásra kész” karaktert sugallnak. A „kívül kicsi, belül nagy” kialakításnak köszönhetően az utastér a kompakt külső méret ellenére tágas. Ez ugyanúgy a TNGA GA-B platform használatának köszönhető, mint a magas színvonalú menetdinamika.

A negyedik generációs EV rendszerrel hosszabb utat lehet megtenni elektromos hajtással, így a jelenlegi generációhoz képest a CO₂-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás több mint 20%-kal javult*, mégpedig úgy, hogy az autó vezethetősége is élvezetesebbé vált.

Ezt a Yarist úgy tervezték, hogy a világ legbiztonságosabb kompakt autója legyen, ezért kategóriaelső aktív és passzív biztonsági rendszerekkel szerelték fel. Ezek közé tartozik a Toyota Safety Sense (TSS) elnevezésű, aktív biztonsági technológiákat tartalmazó csomag, amelynek rendszerei megelőzik az ütközéseket, vagy csökkentik azok hatásait számos közlekedési szituációban. Szintén a felszereltség része a kompakt kategóriában világelsőként bevezetett központi légzsák.

A GA-B platform stílusos formatervet és intelligens helykihasználást tesz lehetővé

Az új Yaris külső formája kompakt és dinamikus. Az optimalizált külső méretek különlegessé teszik az új modellt abban a szegmensben, ahol a modellek jellemzően minden egyes generációváltás során egyre nagyobbak lesznek. Ehelyett a Toyota 5 mm-rel csökkentette a Yaris karosszériájának hosszúságát, ugyanakkor 50 mm-rel megnyújtotta a tengelytávot. Ez dinamikussá, könnyen irányíthatóvá teszi a városi forgalomban és a parkolások során, miközben a belső tér tágas és kényelmes marad - megtestesítve a modell „kicsi nagy” karakterét.

A GA-B platformnak köszönhetően a mérnökök 40 mm-rel csökkenthették az autó magasságát, mivel azonban a vezető és utasai alacsonyabban ülnek, a változás nem szűkítette a fejteret.

A szélvédő alsó kerete mélyebben húzódik, jobb kilátást biztosítva a vezető számára. Az autó szélességének 50 mm-es növelése az első és a hátsó üléssoron egyaránt tágasabb térérzetet eredményezett, míg a szélesebb első és hátsó nyomtáv kihangsúlyozza az új Yaris mélyebben ülő, szélesebb kiállását.

A külső imázs az autó oldalfalán végigfutó, erőteljes karaktervonalakkal teszi még erőteljesebbé a sűrített arányok hatását. Ezek a karaktervonalak előre irányuló mozgás érzését keltik. Az erőteljes első és hátsó kerékdobok még feszesebbé és egységesebbé teszik az autó megjelenését; a plasztikusan megformált ajtópanelekkel együtt híven tükrözik a Yaris „ugrásra kész” karakterét.

Az orrkialakítás központi stíluselemei a nagyméretű hűtőmaszk és a középen elhelyezett Toyota embléma. A tervezők hátrébb helyezték az A-oszlop tövét, és megnövelték a motorházfedél hosszát, ami további dinamikai elemmel bővíti az autó megjelenését.

Az új lámpatestek LED-es technológiát alkalmaznak, az irányjelzők használaton kívül nappali világításként szolgálnak. Erőteljes formai megoldásként a fényszórókat elnyújtották az első kerekek irányába,

Utastér: a kevesebb több

Az utastér kialakítása során a dizájnerek a „kevesebb több” elvét követve nyitott, tágas teret hoztak létre a vezető és az első utas körül, kiváló minőségű anyagokat alkalmazva. Az ajtópanel innovatív módon filcborítást kapott, a műszerfalpanel pedig (a Yaris történetében először) puha tapintású, még barátságosabbá téve a környezetet. Az érzékelhető minőség a beltér minden pontján elsőbbséget élvez, legyen szó tapintásáról, a funkciókat kísérő hangról, a színekről, a megvilágításról, a formákról, a mintázatokról és grafikai részletekről.

A vezetői környezetet a 'kéz a kormányon, tekintet az úton' elvet követve alakították ki. A három, egymással összeköttetésben álló forrásból (központi Toyota érintőképernyő, TFT multi-információs kijelző a műszeregységben, illetve 10 colos head-up kijelző) származó információk egyértelműen, tisztán leolvasható formában jelennek meg a vezető előtt. A nagyobb head-up kijelzőnek köszönhetően a vezető a lehető legcsekélyebb figyelemeltereléssel összpontosíthat a vezetésre. A rendszer a létfontosságú adatokat, valamint különböző figyelmeztetéseket - például navigációs utasításokat vagy sebességkorlátozásokat - jelenít meg a szélvédőn, a vezető látómezejében.

Az új Yaris egy sor további ultramodern kényelmi funkcióval is felszerelhető. Ilyen a vezeték nélküli okostelefon-töltő rendszer, amely nagy méretének köszönhetően a legújabb generációs okostelefonokat is képes kezelni; a fűthető kormánykerék, vagy a vezetői környezet különleges hangulatvilágítása. Az ergonomikus kialakításnak köszönhetően minden kezelőszerv ösztönösen megtalálható és működtethető, míg maga a műszerfal nem csak keskenyebb, de mélyebben is húzódik, míg a padlókonzol szélesebb lett és magasabbra került.

A műszeregység két digitális műszerből áll; ezek között helyezkedik el az TFT multi-információs kijelző. Ezeket mindössze egy keskeny árnyékoló fogja egységbe. Végül, de nem utolsósorban csökkentették a kormánykerék méretét. Így javult a kilátás, összhangban a 'kéz a kormányon, tekintet az úton' szemlélettel.

A GA-B platform a vezetési élményt is sosem látott szintre emeli

A Toyota TNGA alapú platformjai korszakváltást eredményeztek a márka új generációs típusainak vezethetősége, rugózási komfortja és formavilága terén. Az elsőként bemutatott, középkategóriás GA-C platform felelős az új generációs Prius, a C-HR és a frissen forgalomba hozott Corolla kiemelkedő vezethetőségéért és tetszetős stílusáért. A TNGA filozófia rendkívül rugalmas alkalmazkodó képességének bizonyítéka, hogy nagyobb szedánok és szabadidőjárművek is sikerrel alkalmazzák: a GA-K platformra épül az új Camry és az új RAV4 is. Az új Yaris fejlesztése során pedig a Toyota első ízben a kisautók szegmensében is érvényesíti a TNGA előnyeit.

Az új GA-B platform alapvető szerepet játszik az új Yaris által kínált, kiemelkedő vezetési élményben, a modell magabiztos és természetes vezethetőségében. A jármű fokozott stabilitása megnyugtatóan hat a pilótára, míg a kormány- és gázparancsokra adott természetes, precíz válaszok fokozottan dinamikussá teszik az autó vezetését. A kompakt, mélyen ülő, ám széles karosszéria, a GA-B platform eredendő dinamizmusa, valamint a negyedik generációs hibrid hajtáslánc teljesítménye olyan magával ragadó, dinamikus karaktert eredményez, amely alapvetően meghatározza az új Yaris vonzerejét.

Városban közvetlen reakciókkal vezethető. Ugyanakkor a motorteljesítmény és a vezethetőség olyan kifinomult, pihentető vezetési élményt biztosít, hogy akár hosszabb autópálya-szakaszokon vagy országúton autózva is kényelmessé, élvezetessé teszik az autót.

Ahogy már a TNGA alapú modelleknél, a kormánykerék mögött elfoglalt vezetői üléshelyzet itt is fokozott irányíthatóságot és a jármű, valamint a sofőr közötti, kétirányú kapcsolatot eredményez. A GA-B platformnak köszönhetően a vezetőülés mélyebben és hátrébb (az elődmodellhez képest 60 mm-rel), az autó középpontjához közelebb helyezkedik el. Ezzel mélyebbre került a jármű tömegközéppontja. Ugyanezek a változások kiváló vezetői üléshelyzetet, kedvezőbb ergonómiát és nagyobb állíthatósági tartományt eredményeztek. A kormánykerék közelebb került a vezetőhöz, dőlésszöge 6 fokkal megnőtt.

Mind minden TNGA alapú modell esetében, az új Yaris mély - a jelenlegi modellnél 15 mm-rel mélyebb - tömegközépponttal büszkélkedhet, ami kedvezően érinti a jármű tehetetlenségét. A tömegeloszlás is kiegyensúlyozottabb, az első és hátsó tengely viszonylatában éppúgy, mint bal és jobb oldalon. Ez mérsékli az oldaldőlési hajlamot, javítja a fékstabilitást és csökkenti a féktávolságot.

A karosszéria jobb torziós szilárdsága dinamikussá és stabillá teszi az autó vezetését. Az új első MacPherson rugóstagok és a csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztés kialakítása során csökkentett belső súrlódású első gólyalábakat és lágyabb rugókat alkalmaztak, valamint jelentős mértékben (320 helyet 580 Nm/fok) megnövelték a hátsó kanyarstabilizátor feszességét. Így kanyarban csökken az oldaldőlés és javul a dinamizmus, ami még magával ragadóbbá teszi az új Yaris vezethetőségét.

A GA-B platform alkalmazásával jelentős mértékben nőtt a karosszéria merevsége, ami egyszerre teszi stabilabbá és kényelmesebbé az autót, továbbá csökkenti a menetzajok és rezgések szintjét. A platform architektúráját, valamint a karosszéria felső részét optimalizálták. Stratégiai pontokon erősítették meg a szélvédő alsó keretét, a hátsó tetőoszlopot, a padlóalagutat, a hátsó vázszerkezetet és a hátsó kerékdobokat. Emellett merevebb műszerfal kereszttartót építettek be.

Vadonatúj 1.5 Hybrid Dynamic Force hajtáslánc: környezetbarát, takarékos, és mégis robbanékony

A Toyota elismerten vezető szerepet tölt be az öntöltő hibrid technológia terén; a vállalat több mint húszévnyi tapasztalatnak köszönheti szakértelmét. A Toyota hibridjei a mai napig több milliárd kilométert tettek meg a világ útjain, így minőségük, tartósságuk és megbízhatóságuk is megkérdőjelezhetetlen.

Becslések szerint a Toyota hibrid járművei világszerte összesen több mint 500 millió kilométert tesznek meg minden egyes nap. Az első Prius 1997-es bevezetése óta a Toyota Motor Corporation több mint 14 millió hibrid járművet értékesített világszerte (ebből 2,5 milliót Európában), miközben folyamatosan tökéletesíti a technológiát, és a legkülönfélébb piaci szegmensekben vezet be új hibrid modelljeit.

A Yaris Hybrid, a világ első B-szegmensbeli hibrid modelljeként 2012-ben jelent meg a piacon. Azóta több mint 500 000 példányban talált gazdára Európában, így nagymértékben hozzájárult a Toyota hibrid technológiáinak és azok előnyeinek népszerűsítéséhez. A negyedik generációs Hybrid rendszert különböző európai városokban tesztelték, Rómától Párizson át Darmstadtig. A tesztek rávilágítottak, hogy a hajtáslánc városi forgalomban a menetidő csaknem 80 százalékát tisztán elektromos üzemben teszi meg.

Ezeket a kiemelkedő eredményeket a Toyota Hybrid rendszer architektúrája tett lehetővé, amely a villanyautók gyakorlatilag összes elsődleges alkotóelemét (a nagyteljesítményű villanymotoroktól a nagyfeszültségű elektromos hálózatig) alkalmazza, méghozzá egy rendkívül takarékos, Atkinson-ciklusú belső égésű erőforrással párhuzamosan.

A Toyota negyedik generációs hibrid technológiája az új Yaris első számú hajtásláncaként ünnepli világpremierjét. Az 1,5 literes Hybrid Dynamic Force rendszer közvetlen leszármazottja azoknak a nagyobb, 2,0 és 2,5 literes rendszereknek, amelyeket az új Corolla, RAV4 és Camry modellek is alkalmaznak; az új hajtáslánc fejlesztése szerint ugyanúgy ügyeltek az alkotóelemek méretének és tömegének a minimalizálására, hogy minél kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást érhessenek el.

A hibrid rendszer az új 1,5 literes Dynamic Force háromhengeres, Atkinson-ciklusú, változó szelepvezérlésű benzinmotort alkalmazza. Ahogy 2,0 és 2,5 literes, négyhengeres rokonai, a háromhengeres motor is számos olyan megoldást vonultathat fel, amelyek kifejezetten a belső súrlódás és a mechanikus veszteségek kiküszöbölését, az égési teljesítmény optimalizálását szolgálják. Olyannyira, hogy a motor a világ legmagasabb égési sebességével büszkélkedhet, ami kis fordulatszámon is nagy forgatónyomatékot, valamint takarékos üzemet eredményez. A rezgéseket és a motorzajt beépített kiegyensúlyozó modul segít korlátozni.

Mindezek eredményeként a motor termikus hatásfoka eléri a 40 százalékot (azaz még az átlagos dízelmotorokénál is jobb), ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Yaris üzemanyag-fogyasztása és CO₂-kibocsátása több mint 20 százalékkal csökkent. Ugyanakkor 15 százalékkal nőtt a rendszer teljesítménye, a kifinomultabb teljesítménykifejtés pedig magabiztos, természetes vezetési érzetet eredményez.

A hibrid hajtásláncot teljesen átdolgozták. Az új kéttengelyes felépítés 9 százalékkal kompaktabbá teszi a rendszert. Az így kapott, csekély energiaveszteségű hajtáslánc szerényebb befoglaló méretek mellett jobb teljesítményt nyújt, és könnyedén beépíthető az új Yaris GA-B platformjába. A rendszer új lítium-ion hibrid akkumulátort alkalmaz, amelynek megnövelt teljesítménye dinamikusabb gyorsítóképességgel ruházza fel a járművet.

Az új akkumulátor nem csak nagyobb teljesítményű, de 27 százalékkal könnyebb is, mint a korábban alkalmazott nikkel-metál hidrid egység. Az új Yaris egyes piacokon 1,5 és 1,0 literes, háromhengeres benzinmotorokkal is megvásárolható lesz. A hajtásláncok részletes leírását a későbbiekben közöljük.

A fejlett vezetőtámogató rendszerek új szintje a kisautó kategóriában

Az új Yaris a világ legbiztonságosabb kisautója kíván lenni, és ezzel összhangban jelentős mértékben továbbfejlesztett aktív és passzív biztonsági rendszereivel kategóriaelső biztonsági teljesítményt kínál. Az új, előremutató technológiák bevezetésének köszönhetően az új Yaris maximális védelmet biztosít az ügyfeleknek a mindennapi közlekedés során.

A fejlett vezetőtámogató rendszerek között megtalálható az a teljes sebességtartományban aktív, intelligens adaptív sebességtartó automatika és sávkövető asszisztens, amellyel először a közelmúltban bevezetett új Toyota modelleken, például a Corollán találkozhattunk. Ráadásul ezek a funkciók az új Yaris összes kivitelénél az alapfelszerelés részét képezik.

Az új Yarist úgy tervezték, hogy a hamarosan bevezetendő, minden eddiginél szigorúbb, 2020-as biztonsági normák szerint is a létező legjobb utasvédelmi eredményt érje el. Az új Yaris például a kisautók körében elsőként kínál olyan központi oldallégzsákot, amely oldalirányú ütközés esetén biztosít hatékonyabb utasvédelmet.

Toyota Yaris: innováció-alapú európai sikertörténet

A Yaris a Toyota európai sikertörténetének a főszereplője: egy olyan modell, amely tartós népszerűségnek örvendett, és folyamatos innovációval kiváló hírnevet vívott ki magának. Az első generációs Yaris egy csapásra meghódította a piacot. 2000-ben megválasztották az Év Európai Autójának, míg úttörő jelentőségű egyliteres benzinmotorja az Év Motorja díjat nyerte el.

A Yaris volt az első olyan Toyota, amelyet kifejezetten Európa számára terveztek. Sőt, itt is gyártották, a franciaországi Valenciennes-ben működő üzemben (2001-től.) A második generációs Yaris 2005-ben a kisautók közül elsőként ért el ötcsillagos eredményt a független Euro NCAP tesztprogramon, illetve a kategóriában elsőként kapott vezető oldali térdlégzsákot.

A 2012-ben bemutatott, harmadik generációs Yaris a kategóriában elsőként kapott öntöltő full hybrid hajtásláncot, ezzel új mércét állítva az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén. A Toyota 2017-ben visszatért a rali világbajnokságba, versenyautójuk, a Yaris WRC pedig ihletadóként szolgált a nagyteljesítményű, közúti sportmodell, a Yaris GRMN fejlesztése során.

A TOYOTA GAZOO Racing motorsportban elért sikereiből közvetlenül táplálkozó, korlátozott példányszámban gyártott Yaris – a globális GRMN modellcsalád első tagja – iránt rendkívüli érdeklődést mutatott a piac, a modell gyakorlatilag azonnal elfogyott.

A Yaris innovációinak hosszú hagyománya generációról generációra tökéletesebbé tette a modellt, amelyből Európában a mai napig több mint négymillió darabot adtak el, ebből több mint 500 ezret hibridként. Az új, negyedik generációs Yarissal együtt ünnepli világpremierjét a Toyota új, globális architektúrájának (TNGA) GA-B platformja, amelyet kisméretű Toyota járművek generációi, illetve azok leszármazottai fognak használni. Ez a platform biztosítja a fokozott menetdinamika, a jobb rugózási komfort, a tökéletesített vezethetőség, a hatékonyabb biztonság és a magával ragadó dizájn alapjait.

A modell emellett az új 1.5 Hybrid Dynamic Force rendszert: a Toyota világelső öntöltő hibrid technológiájának negyedik generációját is megkapja, amely minden eddiginél takarékosabb üzemet és szerényebb károsanyag-kibocsátást társít jobb vezetési élményt biztosító, fokozott teljesítménnyel és robbanékonysággal. Az új Yaris szintén Európában készül majd. A Toyota Motor Manufacturing France több mint 300 millió eurós beruházással készült fel a GA-B alapú jármű gyártására.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....