kamionforgalom

Újraindul a gördülő országút

2014.06.25.

Akár már heteken belül újraindulhat hazánkban a kamionok vasúti fuvarozása. A Ro-La várhatóan nem a hazai, hanem főként az unión kívülről érkező, elsősorban török fuvarozóknak lehet vonzó ajánlat.

Rollende Landstrasse, magyarul gördülő országút - valahol az Alpokban

Előrehaladott tárgyalások zajlanak a magyarországi Ro-La – vagyis a vasúti kamionszállítás – felélesztése érdekében – tudta meg lapunk. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) vezérigazgatója kérdésünkre megerősítette a hírt, azt ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy a szolgáltatás pontosan mikor indul újra a Szeged melletti Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között. A szolgáltatás akkor ért véget, amikor a 2011-ben a magyar, majd 2012-ben az osztrák állami támogatás is megszűnt. Az idei év elejétől előkészítő tárgyalások kezdődtek a GYSEV, a CER magyarországi magánvasút és a szegedi ROLA Kombi Hungary Kft. között. A megbeszélésekbe a MÁV is bekapcsolódott később, és árkedvezményt ígért a résztvevőknek. Úgy tudjuk, később a CER kiszállt, és a RCH lépett a helyére.

A felkínált előnyök ellenére továbbra is csak az unión kívüli országokból érkező tranzitforgalomnak vonzó alternatíva a Ro-La. Vagyis leginkább a török kamionosok veszik majd igénybe a szolgáltatást, mert a kombinált fuvarozás felmentést jelent nekik az államközi megállapodásokkal szabályozott belépési kvóta előírásai alól. A Ro-La (Rollende Landstrasse, magyarul gördülő országút) lényege, hogy a közúti fuvarozásban használt kamionok rakományként kerülnek fel a vasúti szállítójárműre. Nincsenek dugók, a fuvart nem befolyásolja a sofőr törvény szerint engedélyezett műszakja, és jóval ritkábbak a balesetek. Mivel ez a szállítási mód kevésbé környezetszennyező, és a közutak terhelését is jelentősen csökkenti, ezért – elvben – az Európai Unió is támogatja. A gördülő országút valójában Európa-szerte egyre kevesebb helyen működik, és hazánkban is jelentősen visszaszorult.

Egy évtizede, 2002-ben még több mint 100 ezer kamion vonatozott át Magyarországon. Hazánk EU-csatlakozásával ez a szám 80 ezerre, míg Bulgária és Románia integrálásával 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával ezekben az országokban megszűnt a kamionosok belépésére vonatkozó engedélyeztetési kötelezettség. Pedig a Ro-La előnyeit senki sem vitatja: egyetlen villamos mozdony 27 kamion kipufogógázától és zajától mentesíti a környezetet, miközben két és fél millió személygépkocsinak megfelelő terheléstől kíméli az útburkolatot.

A közúti áruforgalom öt-tíz százalékának vasútra terelésével az állami útfenntartási kiadások évi 78 milliárd forinttal csökkennének, és 8,3 millió tonna plusz megbízással nőne a vasúttársaságok forgalma – fogalmazta meg álláspontját a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége. Szerintük ennek alapfeltétele a kiszámíthatóság, illetve a vasúti infrastruktúra fejlesztése.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. június 24-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.27
A Saic Motorhoz tartozó Maxus egy erős, takarékos és meglepően tágas utastérrel rendelkező....
2025.12.27
Nagyon fontos, hogy előre kell majd megvenni az e-matricát és feltölteni a HU-GO egyenleget! ..
2025.12.27
Karácsony első napján országszerte 137 tűzoltói beavatkozásra volt szükség, 35 alkalommal tűzhöz,....
2025.12.27
Akik klasszikus luxuslimuzinokra gondolnak, nem csak olyan márkákról álmodoznak, mint a Duesenberg....
2025.12.26
Tizenegy gépkocsi ütközött pénteken Romániában, a Craiova és Pitesti közötti gyorsforgalmi úton. A....
2025.12.26
Szépségkirálynő és sztárfocista reklámozta, de hiába. ..
2025.12.26
Akadálymentes peron épül a budapesti Keleti pályaudvaron - közölte Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport....
2025.12.26
Egy tanulmány szerint a szülők 73%-a menetiránynak megfelelően fordítja gyermeke autósülését,....
2025.12.26
A rangos AUTOBEST az autóipar legfontosabb idei innovációit, kimagasló teljesítményeit és....
2025.12.26
Bár egy versenyt ki kellett hagynia, mégis sikerült megismételnie a bravúrt: Gilyén Krisztián  (....