űrhajósok
Az 1961-ben meghirdetett Apollo-program indulásától évtizedeken át ugyanazt a két járművet használták az amerikai űrhajósok földi szállítóeszközeként. A NASA akkor népszerű lakóautókat választott, mert tágasak voltak és elfért bennük az öltöző, meg illemhely. Némileg azért át kellett alakítani, hogy az űrruhák hátmoduljaival is elférjenek a padokon az űrhajósok.
A programban sokáig fontos szempont volt a steril környezet és a kényelem, ma már csak az utóbbira kell figyelni.
A korai években a legénységi szállástól a Saturn V rakéta 39A kilövőállomásig egy átalakított Clerk Cortez lakóautóban nagyjából 25 kilométert kocsikáztak szkafanderben az űrhajósok Az asztrobuszban négy asztronauta fért el, de többnyire csak hárman használták egyszerre.
A földet érés utáni napokat az asztronauták mozgó karanténban (Mobile Quarantine Facility – MQF), egy átalakított Airstream lakóbuszban töltötték. Ez megszűrte a ki- és beáramló levegőt, majd repülővel vitték Houstonba, ahol 21 napot töltöttek elszigetelten a Holdfogadó laboratóriumban. Az Apollo 15-től az MQF lakóbuszt leselejtezték.
Most új fejezet, méghozzá elektromos hajtású kezdődött a NASA történetében, szolgálatba állt a személyautós kényelmű és lezser megjelenésű mikrobusz, mely pickup is egyben, a neve pedig Canoo.
Az Astrovan buszok több évtized alatt 26 500 mérföldet (42 675 km) tettek meg, hiszen csak a Kennedy Űrközpont főépülete és a kilövőplatform közötti 9 mérföldes (14,5 km) távot kellett megtenniük a tesztek és a tényleges rakétaindítások idején.
A NASA 2011 óta nem indított amerikai űrhajóst az USA területéről, ám a Holdra való visszatérést célzó Artemis-programhoz újra felmerült az igény űrhajós-szállítóautóra. A meghirdetett pályázati előírások között szerepelt a tágas belső és lokálisan nulla emissziós működés. Mivel egyéb speciális megkötések nem szerepeltek a tenderen, ezért akár széria modellel is lehetett jelentkezni.
Végül az elektromos pickupjával sikeres Canoo lett a befutó: a NASA kisbusz a 2023-as Lifestyle Vehicle módosított változata, mely a vezető mellett négy asztronautának, három kísérőnek, öt málhazsáknak, négy személyi hűtőegységnek és egy speciális szállítóbőröndnek nyújt helyet.
Az új márka moduláris szerkezeti elemi jól variálhatók, platformja természetesen elektromos. A teherrészre utólag is gyorsan felszerelhető, a lakómodul négy személynek biztosít kényelmes és légkondicionált hálóhelyet.
Nincs hagyományos jelvénye, mert világító rajzolatáról is fel lehet ismerni, a fülke hátsó szélvédőkeretébe épített LED-es fények a rakfelületet világítják meg, a platón van egy sor konnektor, melyekről szerszámgépek tölthetők, működtethetők.
Az orr részen a klasszikus hűtőmaszk helyén tárolórekesz van, a fényszórókat és a szélvédőt domborodó felületek védik, lökhárítókba vonószemeket, fenékvédő lemezeket és ködfényeket integráltak.
A Canoo Lifestyle Vehicle a polgári piacon három felszereltségi szinten kapható, a 300 lóerős, 450 Nm nyomatékú villanymotoros változat ára 34 750 dolláros (13,2 millió Ft). Van mikrobusz és pickup modell.
A Canoo sorozatgyártása 2023-ban indult, villanymotorjának teljesítmény 600 lóerő, forgatónyomaték 745 Nm. A hasznos terhelhetőség 800 kg.
A 2,85 méteres tengelytávú és alaphelyzetben 4,7 méteres jármű a plató kihúzásával 5,4 méteresre hosszabbítható, közel két méter széles és magas, így normál parkolóházakba is behajthat.
Platója alaphelyzetben 1,6 méter széles és 1,8 méter hosszú, utóbbi 2,6 méteresre növelhető.
Akkupakkja egy töltéssel 320 kilométeres útra elég, és autonóm is képes közlekedni.
Az ingatag helyzetű startupnak jól jött a NASA-megrendelés, de az inkább csak reklámot, mint pénzügyi mentőövet jelent a csőd szélén bukdácsoló cégnek.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!