utánpótlás

Várható, de nem lesz jelentős a drágulás jövőre a kgfb. piacon

2022.12.26.

Az utóbbi időszakban az élet számos területén találkozhattunk komoly áremelkedéssel. A kötelező gépjárműbiztosítások piacát sem kerülheti el a díjak emelkedése, de nem minden autósra vár ugyanolyan mértékű emelkedés. Hogy mi várható a gépjármű biztosítások piacán 2023-tól, arról Lambert Gábort a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetőjét kérdeztem.

Nem kerülhetik el a kgfb. piacot sem a kötelező biztosítások díjainak változása. Milyen tényezők emelhetik meg a tarifákat? És mekkora emelésre kell készülni a tarifákra?

Ugyanazok a tényezők, amelyek korábban is. A kárgyakoriság, illetve a javításáért kifizetett összeg, amelyre erőteljesen hat a kárinfláció. Hiszen ezek a költségek drasztikusan emelkedtek az utóbbi időszakban, mindenekelőtt a gépjárműalkatrészek valamint a szervizköltségek emelkedésének köszönhetően, mivel az autójavítók munkadíja is emelkedett.

Nem olyan régen zárult le az év végi kgfb. kampány ez milyen autósokat érintett, és milyen árakkal találkoztak?

Ez alapvetően azokat érinti, akik 2010 előtt vásárolták meg gépjárművüket. Hiszen akkor még csak ebben a kampányidőszakban lehetett kgfb. biztosítót váltani. Azóta már az a nap számít forduló időpontnak, amikor megvásároltuk a gépjárművet, tehát egyre inkább eloszlik éves szinten a szerződés megújításának időpontja, egyre kevesebben szorultak bele az év végi kampány időszakba. De még mindig a kb 5,8 millió kgfb. szerződésből 900 ezer üzembentartó érintett ebben a kampányban, közülük 450 ezer személygépkocsi üzembentartója válthat most biztosítót. Ők, ha nem voltak elégedettek a jelenlegi biztosítójuktól megkapott ajánlattal, akkor a 12 kgfb.-t kínáló társaság közül kereshettek kedvezőbb ajánlatot, és sok estben találtak is. És annak köszönhetően, hogy mivel régi gépjárművekről van szó, ezért ezeknek az átlagdíjszintje alacsonyabb, mint a teljes gépjárműállomány átlag díjszintje. Míg az utóbbiban az átlag 43-44 ezer forint, ebben a kategóriában az átlagdíjszint 32-33 ezer forint körül mozgott eddig. A médiában 10-19 százalékos emelkedést is jósoltak, ez volt a társaságok ajánlata. De hogy mi lesz a tényleges díjszint, az majd csak akkor derül ki, ha megkötik az új szerződéseket, és ebből kialakul az új díjszint. Ami attól is függ, hogy mennyien éltek azzal a lehetőséggel, hogy a piacon keressenek egy kedvezőbb ajánlatot, mint amit a saját társaságuktól kaptak.

Ha keresnek, akkor nagy eséllyel találnak is ajánlatot. Nagy a verseny a piacon, mekkora eltérések lehetnek díjszabásban?

Nagyon bonyolult a díjszámítás menete. Több, mint százféle kedvezmény társulhat a díjakhoz: gépjárműhasználat gyakorisága, nagycsaládos kedvezmény, évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, díjfizetés gyakorisága, stb. Ezért is nehéz előre megmondani, hogy alakul majd végül a tényleges díjszint, ki milyen ajánlattal élt a piacon.

Mi az az összeghatár, aminél az átlagautós már elgondolkodik a váltáson?

Én azt gondolom, hogy 5-6.000 Ft lehet a lélektani határ. Ha azt vesszük, hogy a legdurvább előrejelzések szerint is a kampányidőszakban 19%-al növekedhetnek a díjak, akkor, ahogy említettem ez a 33.000 Ft-os átlagdíj esetében évi 5-6 ezer forintot jelenthet, és ha ennyiről szól a biztosítónk új ajánlata, akkor talán már rászánunk egy kis időt, hogy megnézzük a többi társaság ajánlatát. De azt tapasztaltuk a korábbi években, hogy a kampányidőszakban csak nagyjából minden tizedik autós vált biztosítót.

Most drágábban tudunk közlekedni, hiszen eltörölték az ársapkát, így mindenen próbálunk spórolni. Vajon azok az extrák, amiket korábban megkötöttünk a kgfb mellé (casco, szélvédő, fényszórókár stb.) a jövőben már nem lesznek bepipálva?

Ha egy-egy kisebb meghibásodásra, vagy alkatrész biztosítására (szélvédő, fényszóró) kötünk biztosítást, ennek továbbra is jellemzően nagyon alacsony az éves díja. A teljes CASCO persze már nem ide tartozik, azok díja elég magas. De ahogy még a használt gépjárművek ára is folyamatosan és igen jelentősen emelkedik, és ma a kocsink többet ér, mint két-három éve, úgy ezek védelmére is többet kell költeni, hiszen a díjszabásnak arányban kell lennie a növekvő értékkel. A gépjárműtulajdonosok nagyjából 20%-a köt CASCO-t. De amikor balesetet szenvedünk, ahol mi vagyunk a károkozók és nekünk kell fedezni a kocsink megjavításának költségeit, akkor talán elgondolkodunk azon, hogy eddig éves szinten ugyan 100.000-150.000 Ft-ot megspóroltunk, de most egyszerre kell kifizetni akár egymilliót is. Így, az átkötési évfordulók idején érdemes azt is végig gondolni, hogy mennyit akarunk kockáztatni.

Köszönöm Gábor, hogy a rendelkezésünkre állt, tisztázhattuk a jövő évi előrejelzéseket. Várható volt, hogy lesz emelkedés, de azért tompítottuk a korábban megjelent lájkvadász cikkeket a „durva drágulásról”, és „drasztikus emelkedésről”

Igen, én is köszönöm a lehetőséget. Jó ezeket a dolgokat helyre tenni, mert a kgfb. piacot sem kerülheti el az áremelkedés: biztos, hogy lesz, de csak annyi, vagy annyi sem, mint az élet más területein. Továbbra is azt javaslom mindenkinek, hogy akár gépjármű, akár ingatlan kapcsán kapja meg az új évre vonatkozó biztosítási szerződését, nézzen körül a piacon, mert ha rászánja azt a kis időt, akkor lehet, hogy nem 1-2 ezer forintot tud megspórolni éves szinten, hanem akár nagyobb összeget is.

Érdekes lehet arról is beszélni, hogy a bonus-malus rendszerben is lesz módosítás, esetleg itt is várható változás?

Nem, ez egy kialakult jó rendszer, ami stabilan működik. Éppen ennek köszönhető, jelentős részben az is, hogy akik a mostani kampány időszakban érintettek, azoknak alacsonyabb az átlagdíjuk. Akik most válthattak biztosítót, azok körében 95% körüli a B10 kategória, tehát tíz éve nem okoztak balesetet az utakon, ezért a legnagyobb kedvezményt kaphatták biztosítójuktól. Egyébként, amikor a kedvezményekről beszélünk, ki kell térni arra, hogy a balesetmentes közlekedésért jár a legfontosabb kedvezmény. Igy sokkal kedvezőbb ajánlatot kaphatunk a biztosítónktól, mintha az elmúlt években mi lettünk volna egy balesetben a károkozók.

Ha én vagyok a vétkes fél a balesetben, és ezzel kisebb kárt okozok, akkor változik –romlik a bonus-malus besorolásom. Mikor kaphatom vissza a korábbi szintet?

Ha én vagyok a károkozó, akkor a bonus-malus rendszerben kettővel esek vissza, tehát mondjuk B10-ből B8-ba. Ezt követően két évnek kell eltelnie, hogy újra a B10-be kerüljek, viszont a kártörténetemben még benne marad, hogy balesetokozó voltam két évvel ezelőtt, és ez is azért hatással lehet, befolyásolhatja a díjakat. Összességében el kell telnie pár évnek, hogy kikerüljön ez a "fekete" pont a tarifámból.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.22
Saját gyártmányú humanoid robotokat használ majd a jövő évtől az üzemeiben a Tesla, kezdetben kis....
2024.07.22
Meglepően más arcát mutatta villanyosként a Hyundai Kona, mint hibridként. Szegmense legjobban....
2024.07.22
A holland környezetvédelmi és közlekedési felügyelet ellenőrei lefoglaltak 3500, Kínából importált....
2024.07.22
Csakhamar reagálnak a kínai autógyártók az EU által jóváhagyott 37,6%-os új vámra, de....
2024.07.22
Két autóbusz ütközött össze hétfő délután Miskolcon - közölte a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei....
2024.07.22
A világ legnagyobb és legdinamikusabb piacán októberben újabb, korábban sosem látott modellek....
2024.07.22
Mosonszolnok határában történt a baleset – írta az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. ..
2024.07.22
Pénteken ideiglenes menetrend szerint újraindul a Gemenci Állami Erdei Vasút. Pörböly és....
2024.07.22
Az iparág meghatározó szereplője, a RoboSense által fejlesztett, új generációs LiDAR szenzorokat....
2024.07.22
Kalle Rovanperä domináns rajt-cél győzelmet aratott a vb-naptárba első alkalommal bekerült Lett-....