e-mobilitás
Legutóbb Győr és Zalaegerszeg önkormányzata döntött úgy, hogy november elsejétől megvonják a zöldrendszámos, tisztán elektromos vagy hibrid hajtású járművek díjmentes parkolási lehetőségét, s így hovatovább lassan minden magyar városban vége az ilyen kivételességnek. Néhány helyen, például Miskolcon, vagy Veszprémben az e-autók díjmentes parkolását előzetes regisztrációhoz kötik, vagy csak a kevésbe forgalmas, úgynevezett zöld, vagy sárga zónákban engedélyezik azt.
A zöld parkolás településeiről nem létezik pontos, naprakész adatbázis, mivel ennek szabályozása önkormányzati hatáskör, a parkolási előírásokat helyi rendeletek útján hozzák nyilvánosságra, magyarán a lista napról napra változhat.
A zöld plakettes parkolások visszavonását döntően költségnövekedéssel indokolják az önkormányzatok és nem mellékesen a gazdálkodási feltételek romlásával magyarázzák a hagyományos autók parkolási díjtételeinek emelését is. Mindemellett „ahány ház, annyi szokás”: egyes településeken, például Hajdúszoboszlón szokásjog él, a parkolást helyi rendelet nem szabályozza.
Akadnak „hibrid” megoldások is. Mosonmagyaróvár, Szolnok, Pécs vagy Miskolc esetében a zöldrendszámos hibridek (vagyis a szabályok szerint a benzin-elektromos hibridek közül azok jogosultak zöldalapú rendszámra, amelyek e-hajtással legalább 25 kilométeres távolság megtételére képesek) már nem tartoznak a kedvezményezettek körébe.
Viszont e helyeken a tisztán villanyosok tulajdonosainak regisztrálniuk kell járgányaikat, hogy a parkoló ellenőr eldönthesse a díjmentesség jogosságát. Az általános drágulás közepette némi vigasz, hogy Budapesten a Fővárosi Önkormányzat egyelőre nem tervezi az ilyen zöld kedvezmények megszüntetését, csakúgy, mint Székesfehérváron, ahol az elektromobilitás önkormányzati programjának részeként továbbra is fenntartják a zöldrendszámos parkolás ingyenességét.
Szerző: Heimer György