fejlesztés
Szorosan a Porsche Macan mögött, a második helyen végzett az Euro NCAP fejlett vezetőtámogató rendszereket értékelő tesztsorozatábana Toyota bZ4X, amely így a leghatékonyabb elektronikus védvonalat kínáló tömegpiaci személyautó ma Európában. Ezzel független szakértők is megerősítették annak a konzervatív stratégiának a helyességét, amellyel a japán gyártó a kezdetektől megközelíti a vezetőtámogató rendszerek kérdését: a Toyota véleménye szerint az autó vezetése az ember feladata, a technológiáé pedig, hogy minél egyszerűbbé és hatékonyabbá tegye a vezető dolgát ezen a téren.
Kevés fejlesztés nyert olyan gyorsan, olyan széles körben teret az autóiparban, mint a modern elektronikus vezetőtámogató rendszerek (ADAS). Alig húsz év telt el az első, relatíve megbízhatóan működő autonóm vészfékrendszer megjelenése óta, és ma már ott tartunk, hogy az Európai Unióban újonnan forgalomba helyezett összes személyautót, azaz a legkisebb, legolcsóbb járműveket is kötelező felszerelni egy sor fejlett szenzoralapú technológiával.
Olyan előírt megoldásokról beszélünk, mint az intelligens (azaz a táblával jelzett sebességkorlátozásokat felismerő, azokról a vezetőt tájékoztató, a jármű sebességét potenciálisan azokhoz igazító) sebességszabályozó rendszer, az autonóm vészfékező rendszer, a sávelhagyást gátló rendszer, a tolatástámogatás (kamera vagy radar), a vezető éberségére vagy figyelemelvesztésére ügyelő rendszer, az adatrögzítő, a vészfékezésre figyelmeztető jelzés, valamint egy sor kiberbiztonsági (adatvédelmi) óvintézkedés. Az általános biztonsági előírások felülvizsgálata (GSR2) kiemelt feladatként kezeli a közlekedés különösen veszélyeztetett résztvevőinek, azaz a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak a védelmét.
Az új autók biztonsági teljesítményét kiértékelő, független szervezet, az Euro NCAP szokásához híven megelőzte a jogalkotókat, tesztprogramja és követelményrendszerei a törvényi előírások előtt járnak, hiszen csak így lehet hiteles képet alkotni arról, hogy mely autógyártók érték be a minimális követelmények teljesítésével, és melyek azok, amelyek ténylegesen az autón belül és kívül tartózkodók minél magasabb színvonalú védelmére összpontosítottak.
A szervezet 2018 óta (azaz a GSR2 törvénytervezetet négy évvel megelőzve) elkezdte vizsgálni ezeknek a vezetőtámogató rendszereknek a hatékonyságát, és kritériumaikat folyamatosan szigorítva jutottak el oda, hogy a legutóbbi felmérésen kilenc vizsgált járműből mindössze négy kapta meg az adható legmagasabb (nagyon jó) minősítést, két típus teljesítményét jónak, háromét pedig mérsékeltnek ítélte meg az Euro NCAP. Ironikus módon az utóbbi kategóriába került az az amerikai típus is, amelyhez 2015 óta kínál „robotpilótát” gyártója.
Az Euro NCAP két szinten elemzi az autók képességeit. Az egyik a támogatási kompetencia, amely a vezetővel történő interakció és a tényleges támogató folyamatok egyensúlyát vizsgálja. Nem elég, ha a fedélzeti rendszerek magabiztosan végzik a dolgukat: ugyanilyen fontos, hogy a vezető mindvégig ura maradjon a helyzetnek: beavatkozhasson, ha szükséges, illetve ne adhassa át túlzott mértékben az irányítást a járműnek. A másik a vészhelyzeti teljesítmény, azaz, hogy amennyiben az elkerülő manőverek sikertelenek voltak, milyen mértékben képes enyhíteni az ütközés súlyosságát, a sérülésveszélyt a rendszer.
A Toyota bZ4X pont annak köszönheti a sikerét, hogy mindkét területen magas szinten teljesít. A rendszer elnevezése (Toyota Safety Sense, kb. Toyota biztonságérzet) és leírása pontos képet rajzol a technológia képességeiről és korlátairól, az értesítések azonnal értelmezhető módon és helyen, a vezető szeme előtt jelennek meg, és az autó határozottan szankcionálja, ha a sofőr megpróbálja kivonni magát a vezetés felelőssége alól. A sávelhagyásra figyelmeztető funkció és az aktív sávban tartó asszisztens kiegyensúlyozottan osztja meg a feladatokat.
A sebességkorlátozásokat térképadatbázis és kameraalapú helyzetfelismerés alapján azonosítja, a menetsebességet képes a kanyarokhoz igazítani. Az adaptív tempomat hatásosan kerüli el vagy enyhíti az ütközést, a sávban tartó funkció támogatja a kikerülő manővereket (jávorszarvasteszt), a bZ4X segíti a biztonságos sávváltást, és önállóan lehúzódik vezetőjének rosszulléte esetén. Nem elhanyagolható, hogy a Toyota figyelmeztet, ha a vezetőtámogató rendszereket kiszolgáló szenzorok (kamera, radar) működését szennyeződés akadályozza.
Ne feledjük, hogy az ADAS-teszten nyújtott kiváló teljesítménye mellett a bZ4X a hagyományos utas- és gyalogosvédelmi vizsgálatokon is brillírozott, 2022-ben maximális, ötcsillagos eredménnyel teljesítette a töréstesztekből és ütközéselkerülő gyakorlatokból álló felmérést.
Euro NCAP vezetőtámogató rendszerek komplex tesztje, 2025
Modell |
Minősítés |
támogatási kompetencia |
vészhelyzeti teljesítmény |
Átlagos teljesítmény |
Porsche Macan |
Nagyon jó |
85% |
92% |
89% |
Toyota bZ4X |
Nagyon jó |
83% |
89% |
86% |
Renault 5 |
Nagyon jó |
73% |
92% |
83% |
Kia EV3 |
Nagyon jó |
74% |
88% |
81% |
MAZDA CX-80 |
Jó |
62% |
79% |
71% |
XPENG G9 |
Jó |
71% |
71% |
71% |
Volvo EX30 |
Mérsékelt |
62% |
72% |
67% |
MG ZS |
Mérsékelt |
65% |
62% |
64% |
Tesla Model S |
Mérsékelt |
30% |
94% |
62% |
Fotó: Toyota