járműsport

Versenyautóként is remekel a Peugeot e-208

2020.09.18.

Precíz, megbízható és kiválóan vezethető: ezek azok az erények, amelyeknek köszönhetően a motorsportban is helyt áll a Peugeot elektromos kisautója. Mindez nem elmélet: az e-208 idén nyáron két európai autóversenyen is diadalt aratott.

„A motorsportnak, mint műfajnak csak akkor van jövője, ha elektromos.” – nyilatkozta az év elején Jean-Philippe Imparato, a Peugeot vezérigazgatója, amikor bejelentette a Peugeot Sport Engineered sporthibrid gyártásba vételét. „A villamosított utcai autók mellett hiteltelen és értelmetlen volna egy belső égésű motorral hajtott sportautó” – tette akkor hozzá, majd szavainak néhány hónappal később ismét nyomatékot adott egy interjúban, ahol a legendás múltú Peugeot GTI modellcsalád lehetséges visszatéréséről kérdezték. „Vannak piacok, ahol nagyon is erős piacra találhatna egy klasszikus ’hot hatch’. Most azon dolgozunk, hogy megalkossuk a jövő GTi-jét. Viszont egyetlen olyan modell van csupán, ahol létjogosultsága volna egy ilyen típusnak, és ez a 208-as – akár villanymotorral.” – ébresztette fel a reményt tavasszal.

Noha a Peugeot korai sporttevékenységeinek gerincét képező GTI még nem született újjá, ez nem akadályozta meg a márka európai képviseleteit abban, hogy versenyszerepet osszanak a vadonatúj Peugeot e-208 elektromos modellre. Mély tömegközéppontja, kifejezetten nyomatékos villanymotorja, egyenletes teljesítmény-kifejtése és (hétköznapi menetviszonyok mellett mért) bő 300 kilométeres hatótávolsága nem csak, hogy kiváló alapokat teremt egy esetleges versenyautó megépítéséhez, de szériakivitelében is dinamikussá, pontosan vezethetővé és kiszámíthatóvá teszik a modellt. Hogy ez nem csak elmélet, azt idén nyáron két versenysorozatban is igazolta a Peugeot e-208.

Június végén Litvániában rendezték meg a balti ország legnagyobb elektromos töltőhálózatát üzemeltető Ignitus ON nevével fémjelzett emissziómentes ralit. A 2015 óta minden évben nagy érdeklődésnek örvendő, zéró károsanyagkibocsátású közúti verseny legalább annyira szól az elektromos közlekedésről, mint az ország turisztikai, történelmi és kulturális szempontból érdekes pontjainak a megismeréséről.

 A közúti túraverseny résztvevőinek idén a fővárosból, Vilniusból kellett eljutniuk a természetvédelmi területektől övezett, népszerű fürdővárosig, Druskininkai-ig. A csapatok szabadon választhatták meg az útvonalukat, két feltétellel: géposztálytól (azaz akkumulátor-kapacitástól) függően legalább 300 vagy 500 kilométert kellett megtenniük, és legalább három kijelölt nevezetességet kellett érinteniük. Mivel a két végpont között mindössze 130 kilométer a távolság, ez a kiírás rendkívül szövevényessé és izgalmassá tette a versenyt, amelyben így az magabiztos autóvezetés mellett a megfelelő stratégiai tervezésnek is szerep jutott.

A versenyen idén Litvánia legújabb villanyautója is részt vett, és ezt szó szerint kell érteni: a Peugeot e-208 a rajt előestéjén érkezett meg hivatalosan az országba. A Team Peugeot színeiben két rutinos villanyautós: Vitoldas Milius pilóta és Aidas Bubinas navigátor indult a rali rövidebb távján. A két autós újságíró 2018-ban már részt vett egy hasonló, emissziómentes versenyen, míg Milius tavaly tavasszal döntött hatótávolság-rekordot elektromos autóval, korában pedig Észak-Norvégiából hajtott el egyenesen Dél-Spanyolországig egy hatezer kilométeres, emissziómentes expedíción.

Az Ignitus ON ralin megengedett az autók feltöltése, a szintidőbe ráadásul csak a töltés nettó ideje számít bele, a várakozás nem. A Peugeot párosa azonban megbízott az e-208 elméleti hatótávolságában (312-349 km, WLTP), és úgy döntöttek: megkísérlik egyetlen feltöltéssel megtenni a versenyt.

Ehhez a lehető legrövidebb, 305 kilométeres útvonalat terveztek maguknak, és bár lakott területen és országúton mindenhol a megengedett legnagyobb sebességgel haladtak, az útvonal rövid autópálya-szakaszán önként 100 km/órára korlátozták a tempót. A stratégia kifizetődőnek bizonyult: a Peugeot e-208 a kategória minden más résztvevőjét megelőzve, 3 óra 59 perc alatt tette meg a 305 kilométeres távot; a célba érve még 4 kilométerre elegendő energiát tárolt az autó 50 kWh kapacitású akkumulátora. „Győzelmünket nem másnak köszönhetjük, mint hogy a verseny formátumához legjobban illő autót választottuk.” – hárította át a futam után Milius a dicsőséget a Peugeot e-208-ra.

A litvániai ralinál kötöttebb keretek között zajlott júliusban a csehországi ökoautó-verseny. Az idén 47. alkalommal megrendezett Rally Bohemia keretében először három évvel ezelőtt szerveztek 1/100-as (regularity) versenyt alternatív hajtású járművek számára. Az ECO Energy betétversenyre harminc csapat nevezett, ebből huszonöt a villanyautók géposztályában – jól mutatva az elektromobilitásban rejlő lehetőségeket. A hasonló versenyeken komoly tapasztalattal bíró Jan Novotný és navigátora, Petr Jakušev (mindketten autóipari szakújságírók) a Csehországban elsőként forgalomba állított e-208-assal vágtak neki a Mladá Boleslav és Liberec környékén zajló versenynek.

Miután a nyitónapot a második helyen zárták, már csak arra kellett ügyelniük, hogy ne hibázzanak, és vasárnap nem egy, hanem három aranyérmet is átvehettek: az elektromos autók kategóriájában elért győzelem mellett az ökoautók összesített versenyét is megnyerték, ráadásul nekik köszönhetően a Peugeot diadalmaskodott a konstruktőri bajnokságban is, megelőzve hat másik, elismert villanyautó-gyártót.

Az idei verseny különösen kemény volt, rendkívüli fegyelmezettséget és pontosságot követelt meg a versenyzőktől, summázta a páros a tapasztalatokat a dobogón. A győztes csapat nem egészen 14 másodperces eltéréssel teljesítette a több mint 300 kilométeres mért távot, ami egyszerre dicséri a pilóta és navigátora összeszokottságát és rutinját, valamint a Peugeot e-208 kiegyensúlyozott, magabiztos és dinamikus természetét.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Megint autók az Aeroparkban: a Zsiguli dombvidéken felépült Volgai Autógyár termékeiből félszáz....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....