vezetőtámogató rendszerek
ADAS
Az autók belső biztonsági rendszeréhez hozzá tartozik a sávtartó, amely az autó előtti területet kémleli. A sávtartó segít a sofőrnek a forgalmi sávon belül tartani járművét. Létezik aktív és passzív sávtartó is.
Az aktív sávtartó azt autó sávban tartásra törekszik azaz, képes magát visszakormányozni az oldalsó sávoktól. Ennek a rendszernek az alapja, hogy csak akkor működik, ha a vezető a kormányon tartja a kezét. Ellenkező esetben ugyanis önmagukat felügyelet nélkül vezető autónak minősülnének, melyeknek nem engedélyezett a forgalomban való közlekedés.
A passzív sávtartó figyelmeztet, mikor hagyjuk el az adott sávunkat. Ez a rendszer a forgalmi sáv két szélét jelző szaggatott vagy megszakítás nélküli fehér felfestéseket folyamatosan figyeli, hogy a jármű hossztengelye párhuzamos-e a sáv határaival. Ahogy észleli, hogy az autó valamelyik irányban elhagyni készül a sávot – anélkül, hogy a vezető erre reagálna – hangjelzéssel és/vagy a kormány vagy az ülés rezegtetésével figyelmezteti a gépjármű sofőrjét.
A legújabb Volvo V60-osokban alkalmazott technológia Driver Alert System rendszerének egyik funkciója a sávtartó vagyis Lane Keeping Aid néven is neves. A funkció autópályákon és hasonló főbb utakon történő használatra szolgál, hogy csökkentse a sáv véletlen elhagyásának kockázatát bizonyos helyzetekben. A Volvo két rendszert is kiépített a fentiekben ismertetett alapján:
LDW – Lane Departure Warning, amely figyelmezteti a vezetőt az első generációs V60-osokban
LKA – Sávtartó asszisztens
A kamera észleli az út és/vagy a sáv festett oldalvonalait. Ha az autó egy másik sávba tart és közelíti az egyik oldalvonalat, akkor a sávtartó rendszer enyhe nyomatékot alkalmazva, visszakormányozza a saját sávba az autót. Ha az autó keresztezi az oldalvonalat, akkor a sávtartó segéd figyelmezteti is a vezetőt a kormánykerék rezgetésével. Nyílván az LKA egy vezetői segéd és ezért fontos tudni, hogy nem minden vezetési technikában és helyzetben vagy közlekedési, időjárási és útviszonyok mellett működik. Mindig a járművezető viseli a végső felelősséget a jármű biztonságos vezetéséért és az érvényben lévő törvények valamint közlekedési szabályok betartásáért.
Kamera rendszerek
A video érzékelő CMOS-rendszerű kamera. A Bosch változat hatótávolsága 80 m vízszintes látószöge ±22˚. A kamerába van beszerelve az azt vezérlő elektronika és a nagy sebességű képfeldolgozó chip is. Egy adapterrel szerelik az első szélvédőre. A video érzékelők a felbontás, az érzékenység, a fényerő dinamikája szempontjából az emberi szem teljesítőképességétől még elmaradnak, de a dinamikus kép érzékelők és a nagy sebességű képfeldolgozás alkalmassá tesz a vezetőt segítő asszisztens rendszereknél történő alkalmazásra. Az előre figyelő kamera jól alkalmazható a forgalmi sáv felismerésére, illetve a sáv elhagyásakor figyelmeztető jelzés kiadására, vagy akár a KRESZ táblák felismerésére. Alkalmazzák az ACC rendszer kiegészítő érzékelőjeként is. A távolság mérésen kívül támogatja az objektum felismerést is.
Okosfényszóró
A LED fényszórók fejlődésével a kameráknak újabb feladatot adott, hiszen a Mátrix-LED fényszórók esetén a szembejövő forgalom figyelését is a szélvédő belsejére szerelt kamera látja el.
Mi történik a szélvédő cseréjekor?
A szélvédőre szerelt kamerák pozícióját a szélvédő határozza meg. Egy szélvédőcsere alkalmával a ragasztó vastagsága, esetleg az üveg pozíciója is eltérhet a korábbitól, és akár az oldalirányú dőlésszög is változhat. Ezt utólagos kalibrációval korrigálni kell, hiszen a kamerától függő beavatkozók működését is befolyásolja, ha csak pár °-kal valamelyik irányba csal a kamera.
A kalibráció többféleképp is végbemehet. Vannak olyan autók, melyeknél csak vezetni kell, és kb. 30-50 km alatt megtanulja az autó az új helyzetet, de lehet, hogy statikus kalibrációt kell végezni, amihez már speciális műszer szükséges.
A műszer ára miatt ne lepődjenek meg az ilyen autóval rendelkező tulajdonosok, hogy a szélvédőcsere extra költségekkel jár.