HTA

Vigyázzunk magunkra és az abroncsokra a koronavírus idején is

2020.05.01.

Közlekedni a koronavírus idején is kell. Az abroncscserével kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról a közelmúltban számoltunk be: https://hta.org.hu/hogyan-valasszunk-szervizt-az-abroncscserehez-koronavirus-idejen/. Ezúttal az abroncsok tárolására vonatkozóan gyűjtöttünk össze néhány fontos tudnivalót - írja a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA).

Ha rendszeresen közlekedünk autóval, az abroncscsere már nem halasztható!

A téli abroncsok mintázata, anyagösszetétele a hideg évszakra optimalizált. A fizika törvényeit még nagyon óvatos vezetési stílus mellett sem tudjuk felülírni: a melegben a téli abroncsok fékútja akár több tíz méterrel is megnőhet egy nyári abronccsal közlekedő autóéval összehasonlítva. Képzeljük el, hogy egy zebra előtt, vagy az autópályán, egy hirtelen megtorpanás esetén ennek milyen következményei lehetnek. És még az új téli abroncsokra is igaz: a melegben sokkal gyorsabban kopnak, mint a normál téli használat mellett. Egy kivétel van: ha biztosan tudjuk, hogy őszig nem, vagy csak néhány kilométert megtéve fogunk közlekedni – mert például a koronavírus miatt home office-ban dolgozunk –, fent hagyhatjuk a téli abroncsokat. Lásd lentebb.

Emlékeztetőül az abroncscserével kapcsolatos legfontosabb tudnivaló: Kerüljük a közvetlen érintkezést!

Illusztráció: Bridgestone

Ha időpontra érkezünk a gumiabroncsszerelő műhelybe, elkerülhetjük a felesleges várakozást, és a másokkal történő kontaktust. A kerekeket sem kell nekünk kiszedni a csomagtartóból, ezt is nyugodtan rábízhatjuk a gumis szakemberre. Egy pár kesztyű mindenesetre mind a pakolásból eredő szennyeződésektől, mind a vírusoktól megvédi a kezünket. A várakozási időt lehetőség szerint a szabadban töltsük, ahol ugyanúgy kerüljük mások közelségét, mint minden egyéb esetben.

Mielőtt eltűntetnénk az abroncsokat a kamra mélyén

A gumiabroncs veszélyes hulladéknak minősül, ezért ha kiderül, hogy a téliek cserére érettek, gondoskodnunk kell a kopott abroncsok megfelelő helyre történő elszállításáról. A gumiabroncs értékesítők, szervizek térítés nélkül visszaveszik a kopott darabokat, ha náluk vesszük meg az új abroncsokat. A régieket elvihetjük autóbontókba, lakossági hulladékudvarokba is, lakóhelyünkhöz közel nagy valószínűséggel találunk olyan pontokat, ahol (ingyenesen vagy térítés ellenében) átveszik a lefutott gumiabroncsokat. Semmi esetre se próbáljuk meg a nyakunkon maradt abroncsokat magunk megsemmisíteni, hiszen komoly büntetést kockáztatunk azzal, ha illegális lerakóba, erdőbe, elhagyott területre visszük a hasznavehetetlen darabokat.

Álljunk pozitívan az évszaknak megfelelő új szett beszerzéséhez: az őszi abroncscsere időpontjáig bőven van még időnk kiválasztani a számunkra legmegfelelőbb típust és anyagilag is van időnk felkészülni a beszerzésére.

A gumiabroncsok megfelelő tárolása

Ma már széles körben elterjedt a gumiabroncs kereskedőknél és szervizeknél az úgynevezett hotelszolgáltatás: a következő abroncscsere idejéig megőrzik és szakszerűen, ideális körülmények között tárolják a leszerelt garnitúrát, néhány ezer forintos díjért cserébe. Ha inkább otthon tárolnánk, figyeljünk néhány szempontra: mielőtt eltennénk a most lecserélt téli gumiabroncsokat a következő szezonra, gondosan ellenőrizzük, hogy vannak-e idegen testek és sérülések a futófelületeken és az oldalfalakon. A sérült abroncs a továbbiakban közúti közlekedésre nem alkalmas. Amennyiben a felnin rozsdafoltok vannak, akkor tárolásuk előtt kezeljük őket, hogy az érintett területek ne terjedjenek tovább. Mérjük meg a profilmélységet; ha a futófelület minimális mélysége 1,6 mm vagy ettől kevesebb, akkor a gumiabroncsok a továbbiakban nem használhatók. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter. A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedésgátló ellenére öregszenek. Szakszerű tárolás által azonban az öregedés minimálisra csökkenthető. A gumiabroncsokat sötét, száraz helyen és hűvös hőmérsékleten kell tartani. A közvetlen napfény felgyorsítja a gumi öregedési folyamatát. A gumiabroncsok tárolására szolgáló helyiségnek mentesnek kell lennie az oldószerektől, zsíroktól, olajtól és hasonló szennyeződésektől. Gumiabroncsok tárolása állítva és időnként forgatva (hathetente negyedével), de a vízszintes tárolás is megfelelő 4 darab abroncs esetében. A lényeg, hogy a torony ne legyen kb. 2 méternél magasabb.  Felnire szerelt kerekek tárolása: nem állítva, hanem felfüggesztve vagy egymásra rakva (a padlón vagy tartókonzolon.) Ha helyesen tároljuk a gumiabroncsokat, akkor azok megtartják a gyárilag meghatározott tulajdonságaikat, és ezzel egyidejűleg megnöveljük az élettartamukat.

Csökkentsük a gumiabroncsok nyomását!

A felnire szerelt abroncsok nyomását 1 barra kell csökkenteni a pihentetés időszakában.

Jelöljük meg a kerekeket!

Ha a szerelő elmulasztotta, jelöljük meg mi az abroncsok oldalát annak érdekében, hogy a következő szezonban megcserélhessük őket, megakadályozva a profilok egyenetlen kopását. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.

Koronavírus idején: Mi a helyzet a tartósan nem használt autónk abroncsaival?

Ha egy járművet hosszú ideig nem mozgatnak, az károsíthatja a gumiabroncsokat. Hogyan előzzük meg a károkat? Ha az autó mindig ugyanabban a változatlan helyzetben áll, az autó tömege folyamatosan ugyanazt a képeslapnyi részt nyomja, így óhatatlan, hogy az abroncsunk deformálódni fog. Természetesen minél nehezebb egy jármű, annál intenzívebb a gumiabroncsok nyomása. Magától értetődik, hogy a lakóautó gumiabroncsa teljesen más terhelésnek van kitéve, mint egy moped gumiabroncsa, de még a kerékpárokkal foglalkozó szaklapok is azt ajánlják, hogy időről időre pörgessük meg a bicikli kerekét. Egy kerékpár 20 kg, míg személyautót nemigen találunk 1 tonna alatt.

Ha az abroncs a tartós állás alatt deformálódott, akkor már sosem lesz a „régi”; hajlamosabb lesz a további sérülésekre. A gumiabroncs visszafordíthatatlanul megsérült. Ilyen esetben haladéktalanul forduljunk szerelőhöz!

Ha tudjuk, hogy járművünk hosszabb ideig nem fog mozogni, megakadályozhatjuk a károkat. A csak nyáron üzemeltetett kabriók, motorkerékpárok, mobilházak és pótkocsik tulajdonosai előtt régóta ismert ennek mikéntje. A koronavírus idején sokan home office-ban dolgoznak, és akár hetekig nem kell használniuk az autójukat: nekik sem árt tisztában lenni azzal, hogy a legegyszerűbb óvintézkedés az, ha a régi (például csereérett téli) gumiabroncsokat egyszerűen fent hagyjuk az autón, és leparkolunk vele egy száraz felületen. Fű, talaj, bármi olyan felület, ami párologtathatja a reggeli párát mindenképpen kerülendő; ellenkező esetben az autónk nem, de az alvázunk rozsdásodása mindenképpen magasabb fokozatba kapcsol. A kerekek alatt ne legyen kavics, és a padka sem nyomja. Télen-nyáron egyaránt érvényes a régi szabály: ha tartósan leállítjuk az autót, ne egy fa alá álljunk. A rápotyogó termést, madárürüléket nem lesz örömteli a későbbiekben eltávolítani és a fényezésben is kárt tehetnek.  

A tartósan leállított járművek abroncsnyomását növeljük meg 3-3,5 barra. Szerencsés, ha időről időre meg tudjuk járatni az autót, ami egyébként nem csak az abroncsoknak, de az autó egészének is jót tesz, elkerülve az akkumulátor lemerülését is. Már egy kis helyzetváltoztatás is elegendő ahhoz, hogy a nyomás – az ismételt leállítás után – a gumiabroncs egy másik részére koncentrálódjon.

Bakoljunk vagy sem?

Tartós bakolással történő tároláskor a futóművet bakoljuk alá, hogy ne legyen kényszererő rajta, és ezt mindenképpen síkfelületen – lehetőség szerint aszfalton vagy betonon – tegyük. Léteznek felfújható abroncstartó párnák, amelyek a deformálást hivatottak megelőzni. Ezek használata tulajdonképpen egyszerű: rágurulunk, majd felfújjuk őket. A nyomást rendszeresen ellenőrizni kell, különösen nagy hőmérsékletváltozás esetén. Léteznek habbal töltött változatok is; autószalonokban – elkerülendő az abroncsok károsodását – szintén ilyen abroncspárnákon vagy abroncscipőkön állnak az autók, akár hosszú hónapokon keresztül, anélkül, hogy az abroncsok károsodnának. Nem olcsó módszer, fontoljuk meg, milyen megoldás mellett döntünk.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....