múzem

A világ egyik legjobb autómúzeumában jártunk

2017.05.14.

Kalifornia híres az autózás szeretetéről, nem véletlen, hogy Los Angelesben működik a világ egyik leghíresebb, legnagyobb értékű gyűjteményével rendelkező autómúzeuma, a Petersen Automotive Museum.


Nem lehet összetéveszteni mással az épületet

A messze földön ismert intézmény, az autózás kultúrájának panteonja Los Angeles belvárosától negyedórányi autózásra, a Fairfax Avenue és a Wilshire Boulrevard sarkán található, a város harmadik legforgalmasabb kereszteződésében. 1936-ban itt hozták létre a Los Angeles legdivatosabb bevásárlónegyedét, a Miracle Mile-t, ezen kívül a Wilshire Boulevard arról is híres, hogy itt jelentek a város első, dedikáltan balra kanyarodó forgalmi sávjai és programozott közlekedési lámpái is.


Bugatti Chiron az aulában, ide még ingyen be lehet jönni

A Petersen múzeum épületét a múlt század közepének világhírű építésze, Welton Becket tervezte meg egy japán cég, a Seibu számára, amely itt nyitotta meg első nagyáruházát az Egyesült Államokban 1962-ben. Bár a Seibu három évvel később bezárta üzletét, az épület a 80-as évek közepéig népszerű üzletközpontnak számított az olcsóbb Orbach lánc üzemeltetésében. 1986-tól 1992-ig üresen állt, aztán felkeltette a figyelmét Robert E. Petersennek, aki székházat keresett lapkiadó vállalkozása, a Petersen Publishing számára.

Robert E. Petersen, az alapító

A filmgyártásban dolgozó Petersen a 40-es években ismerte fel, hogy a virágzó kaliforniai autóépítő kultúrának nincs szaklapja, ezért 22 évesen, 1948-ban megalapította a Hot Rod Magazine-t, amely villámgyorsan népszerűvé vált Kalifornia államban, és később az országban is. Petersen évtizedek munkájával egy jól működő lapbirodalmat épített ki olyan kiadványokkal, mint a Car CraftRod & Custom, a Sports Car Graphic, a CARtoons, a Motoscycle és a Motor Trend. Utóbbi ma is az USA egyik legfontosabb autós újságjának számít. Petersen a lapkiadóját 70 évesen, 1996-ban adta el 450 millió dollárért, ő maga még 11 évig élt utána.

 

Megtetszett neki az épület, de rájött, hogy az ablakok hiánya miatt nem a legmegfelelőbb hely egy irodakomplexum számára, múzeumnak viszont kiváló lenne, mert a kiállított tárgyak védve lennének a káros ultraibolya-sugarakkal szemben. Robert és felesége, Maggie időt, pénzt és energiát nem kímélve szervezte meg az autógyűjteményük átköltöztetését a Los Angeles-i Természettudományi Múzeumból ide. Három évig tartott az előkészítés, végül 1994. június 11-én nyitotta meg az intézmény a kapuit Petersen Automotive Museum néven, és kapásból a város egyik legnépszerűbb turistalátványosságává avanzsált.


Az első automobil, az 1886-os, 0,75 lóerős Benz Patentwagen replikája

Ez az intézmény jóval több, mint szép és értékes régi autók kollekciója. Már a kezdetektől úgy választották meg a kiállítandó járműveket, hogy azokat kontextusba helyezzék, hogy valódi üzenetet és jelentést közvetítsenek a látogatóknak, akiknek így sokkal nagyobb élményt és tanulást jelent az intézmény felkeresése, mint egy szimpla autógyűjteményé. Az első emeleten volt a Streetscape, amely különböző utcaképeket próbált feleleveníteni híres építészeti alkotásokkal, a korukhoz illő, őket körülvevő autókkal. A második szinten időszakos kiállítások kaptak helyet, a harmadik szinten pedig a Discovery Centert alakították ki, ahol a gyerekek játékos formában ismerkedhettek meg a művészetekkel és a tudomány vívmányaival az autók szemszögéből nézve.


Egy 1956-os Chevy Bel Air, mögötte egy két évvel idősebb Volkswagen Transporter

2013-ig működött első formájában a Petersen Automotive Museum, aztán egy 14 hónapig tartó, 90 (!) millió dollárba kerülő, magánpénzből finanszírozott felújítás után 2015 decemberében nyitotta meg újra kapuit a nagyközönség előtt. Ekkor kapta meg az épület az ikonikus, 308 rozsdamentes acélszalagból álló külső díszítését, amely olyan érzést kelt, mint ha egy óriási, száguldó Hot Rod kavarta volna fel a levegőt a kereszteződésben. Nem csoda, hogy a múzeum 2017-ben megkapta a legrangosabb amerikai építészeti díjat, amelyet egy független zsűri ítélt oda.


400 lóerős Ford hot rod 1933-ból, alumínium karosszériával

Belül, a háromszintes, 9 ezer négyzetméteres kiállítási területen 25 tárlat található, ami már kicsit sok is a jóból, a látogató zavarba jöhet, ha nincs ideje mindet végignézni, és válogatni akar. Összesen több mint 300 felbecsülhetetlen értékű autó van az intézmény tulajdonában, de természetesen privát gyűjtők ritka autói is megfordulnak náluk, akár csak tárolás céljából is.


Ilyen sincs máshol: időszakos Bugatti-tárlat, elöl egy 1936-os Type 57SC Atlantic-kal

Egyszerre 150-160 négykerekű van kiállítva, de emellett még 291 különböző tárgy is helyet kapott a három szinten, mint például motorkerékpárok, méretarányos modellek, és az autózás kultúrájához kapcsolódó műalkotások. A felújításnál beépítettek egy több mint hat tonna teherbírású óriásliftet az épületbe, amelynek a segítségével egyszerre akár több autót is kényelmesen mozgathatnak a szintek között.


Filmes autók: Magnum Ferrarija jól megfér a "Vissza a jövőbe" DeLoreanjével

Két fő célja volt a renoválásnak: az első, hogy tartva a lépést a kor elvárásaival, interaktívabbá tegyék a múzeumot. Ezért szinte minden helységben vannak kivetítők, összesen 47 darab Panasonic projektor, 35 interaktív érintőképernyős információs tábla, 25 LED monitor, 100 tablet ls 291 darab háromdimenziós modell segíti a tanulást és a szórakozást. 


A vadonatúj Porsche 911 RSR igazi különlegeség, mert középmotoros

A másik cél az volt, hogy az emberek ne csak életükben egyszer menjenek el a Petersenbe, hanem visszatérő vendégek legyenek. Az átalakítás előtt átlagosan a látogatók 70 százaléka először volt az intézményben, ami másképpen azt is jelenti, hogy csak kevesebb mint az egyharmaduk volt visszatérő vendég. Ezen akartak változtatni.


Ezek a Porschék mind nyertek Le Mans-ban 

Amikor belép az ember az zajos utcáról a szellős és csendes aulába, rögtön tudja, hogy jó helyen jár, mivel a központi helyen egy vadonatúj Bugatti Chiron és egy középmotoros, 2017-es szezonra készített Porsche 911 RSR versenyautó fogadja, a terem szélén pedig egy szépséges Bugatti Type 57 C Atalante, egy Type 64, Rita Hayworth Ghia karosszériás Cadillac 62 Coupéja és egy híres graffitiművész által kidekorált Land Rover Defender ad ízelítőt abból, hogy mi várható a különböző szinteken. Egy tágas és jó kínálatú ajándékboltot, és egy, az 50-es évek Amerikáját megidéző büfét is kialakítottak a pénztárak közelében, egyébként egy felnőtt múzeumbelépő 15 dollárba kerül, ami nem sok ennyi látnivalóért.


Az 1914-es, kanadai Galt a világ egyik legelső hibridje. A benzinmotor csak áramot termel

Föntről lefelé kell haladni a látogatás során, a harmadik szinten kell kezdeni, ahol az autózás története áll a középpontban, különös tekintettel a dél-kaliforniai autós kultúrára. De itt található a 30-as, 40-es évek tanulmányautóit és a híres filmes autókat bemutató állandó kiállítás is, az egyik sarkot pedig úgy rendezték be, hogy bárki kedvére fotózkodhasson egy eredeti Ford T-model volánja mögött ülve, ami az egyik legnépszerűbb látványosság.


A Galamb József és Farkas Jenő által tervezett Ford T-modellbe bárki beleülhet

A második emelet a mérnöki tervezésről szól, itt vannak a dizájn és műszaki megoldások tekintetében legkülönlegesebb négykerekűek, az alternatív hajtású autók, a tuningautók, a hot rodok, a sportautók, a versenyautók és a szintén jelentős motorkerékpár-gyűjtemény is. Kialakítottak egy üvegfalú formatervező stúdiót a fiatal dizájnerek számára, egy Forza Motorsport szimulátorszobát, egy mozitermet, és egy, az autók működését interaktívan, működő alkatrészeken keresztül bemutató tantermet is.


A Nemesfém c. tárlat csak nagyon ritka ezüst sportautókat mutat be

A földszint az autózás és a művészetek szoros kapcsolatát mutatja be a legextravagánsabb négykerekűekkel, itt található az időszakos Bugatti-kiállítás és a BMW art carok szinte teljes gyűjteménye is, amelyet egyenesen Münchenből kaptak kölcsön.


A híres BMW arc car kollekció

Szerencsére 20 dollár kifizetése után azokat a különlegességeket is meg lehet tekinteni, amelyek épp nincsenek kiállítva a fenti kiállítóterekben, mert őket a szigorúan őrzött pincében, a Vaultban tárolják, ahová vezetett túrákat szerveznek naponta kétszer. Csak idegenvezető és biztonsági őr kíséretében lehet ide lejönni egy meghatározott időpontban, a helységben nem lehet szabadon járkálni a milliós értékű kocsik között, az evés és a fényképezés is szigorúan tilos. Többek között az Eisenhower és Nixon által használt 1952-es Chrysler Imperial Parade Phaeton és Fred Astaire 1923-as Rolls-Royce-a is csak itt nézhető meg.


Elnöki limuzinok és ritka sportkocsik a pincében

Aki Los Angeles-ben jár, és kicsit is érdekli az autózás, feltétlenül keresse fel a Petersen Automotive Múzeumot, már csak az épület látványa miatt is. Érdemes korán érkezni, mert akár egy napot is könnyen el lehet tölteni az intézmény falai között, utána pedig szédelegve, fájós lábban lehet hazatérni, de élményekkel és virtuális benzingőzzel telítődve.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....