robotgyártás

A világon az első, kollaboratív robotokhoz kifejlesztett közös interfész

2018.07.31.

Az ABB és a Kawasaki Heavy Industries, két vezető vállalat az ipari automatizálás és a robotika területén bemutatták a világon az első, kollaboratív robotokhoz kifejlesztett közös interfészét a müncheni „Automatica 2018” szakkiállításon.

A közös interfész a több iparágat érintő szakemberhiány orvoslásában is segítséget jelenthet majd. Japánban, például minden 5. dolgozó egy évtizeden belül nyugdíjba vonul.

Annak köszönhetően, hogy a könnyebben kezelhető robotok új felhasználók számára is elérhetővé teszik a robotika kínálta előnyöket, a kollaboratív robotok iránti kereslet túlszárnyalta az ipari robotok gyorsan bővülő piacának növekedését. Nagy segítséget jelent a kis- és közepes vállalatok számára, hogy a kollaboratív robotok programozását és üzemeltetését speciális szaktudással nem rendelkező dolgozók is végre tudják hajtani, amellyel lerövidíthető az ipari robotoknál szokásos hosszabb betanítási folyamat.

A Tokióban megrendezett 2017. évi IREX szakvásáron együtt mutatták be az ABB YuMI® és a Kawasaki duAro kétkarú kollaboratív robotjait

A kollaboratív robotok (röviden kobotok), amelyeket szinte bármely felhasználó képes üzemeltetni, segítséget nyújthatnak a munkaerőhiány pótlása terén is. Az a tény, hogy a kobotok rugalmasan, biztonsági rácsok nélkül üzemeltethetők a gyár majdnem minden részén ideálissá teszik őket arra, hogy a vállalatok kezelni tudják a hirtelen és váratlan keresleti csúcsokat.

„A legkorszerűbb színvonalat képviselő, iparági szabvány szerinti üzemeltetési interfész tovább fokozza majd a kollaboratív robotok piacán már jelenleg is tapasztalható gyors növekedési ütemet,” – nyilatkozta Per Vegard Nerseth, az ABB Robotika ügyvezető igazgatója. „Az interfész alkalmazása számos új gyártó számára rugalmasságot és skálázhatóságot biztosít, a világ ipari dolgozói számára pedig érdekesebb, motiválóbb munkát kínál.”  

Az új interfészt a két cég 2017 novemberében bejelentett együttműködésének keretében fejlesztették ki. Az együttműködés célja az ismeretek megosztása, valamint a kollaboratív automatizálás előnyeinek népszerűsítése, különös tekintettel a kétkarú kollaboratív robotok alkalmazására. Az új fejlesztés egy egyszerűsített ember-robot interfész, intuitív, okostelefonokéhoz hasonló navigációval és ikonokkal.

Yasuhiko Hashimoto, a Precision Machinery and Robot Company, Kawasaki Heavy Industries, Ltd. elnök-vezérigazgatója így nyilatkozott: „Büszkék vagyunk rá, hogy együttműködésünk keretében az ABB-vel megtettük az első jelentős közös lépést, és bízunk benne, hogy együttműködésünk új fejezet nyit a kollaboratív automatizálás fejlesztésében. A kollaboratív robotok jelentősen hozzájárulnak majd a társadalom jólétéhez, mivel rugalmasabbá és hatékonyabbá teszik a gyártást, és a munkaerőhiány ellensúlyozásával biztosítják a gyárak működését.”

Az Automatica szakkiállításon a két cég közösen mutatta be a kollaboratív termékeit. Az érdeklődő szakemberek megtekinthették, ahogy a Kawasaki egyedülálló, innovatív kétkarú SCARA robotja, a „duAro” hogyan dolgozik együtt az ABB kétkarú YuMI® robotjával.

Az üzemeltetési interfész további fejlesztésén túl, az együttműködés keretében más témákkal is foglalkoznak, így például a biztonsági szabványokkal. A hagyományos ipari biztonságtechnikai szabványok sokéves gyakorlaton és nagyon speciális paramétereken alapulnak. A kollaboratív automatizálás területén az a cél, hogy olyan biztonságtechnikai szabványokat dolgozzanak ki, amelyek garantálják a dolgozók biztonságát, de indokolatlanul nem korlátozzák azt a lehetőséget, hogy az emberek együtt dolgozhassanak a kobotokkal, és kihasználhassák az ilyen robotok alkalmazásában rejlő számos előnyt.    

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Vannak katasztrófahelyzetek, amelyekben veszélyes és felesleges embert bevetni, mert a mentés....
2025.12.17
Fontos akadályt vett sikerrel a 2026-ban bemutatkozó F1-es Cadillac-csapat. Főnökük szerint a....
2025.12.17
Önvezető Mercedes S-osztályt fognak robottaxiként alkalmazni Abu Dhabiban. A SAE 4-es szintű....
2025.12.17
Ritkán fordul elő, hogy egy Lexus tanulmányautó mögött nem a Lexus valamelyik stúdiója, hanem egy....
2025.12.17
A Ford Mondeo neve sokáig egyet jelentett az európai középkategóriás szedánok világával, de a dicső....
2025.12.17
A síszezonban sokan akár egy hosszú hétvégére is átugranak Ausztriába, így becsukott szemmel is....
2025.12.17
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádat emelt és börtönbüntetést, valamint a....
2025.12.17
A német légitársaság 2026-ban két Boeing 747-400-as és két Boeing 747-8-as utasszállítóját vonja ki....
2025.12.17
Papíron minden adott az egységes, modern autóvásárlási élményhez, a gyakorlatban viszont továbbra....
2025.12.17
Kitüntették Markus Schafert, a Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának tagját, aki Magyarország igaz....