támogatás

Világszínvonalú labor a Bosch és a Műegyetem együttműködéséből

2023.04.19.

Hazánk a fejlett országok közé akar tartozni, ehhez a legmodernebb technikát uraló szakemberekre van szükség. Éppen ezt szolgálja a villanyautók új generációs hajtásláncának kutató-fejlesztő laborja, a Budapesti Műszaki Egyetemen, a Bosch erőteljes részvételével megvalósított Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ.

Az új járműipari tesztlabor célja az e-mobilitáshoz kapcsolódó kutatás-fejlesztés. Tehát nemcsak az egyetemi hallgatók magas színvonalú oktatását szolgálja, hanem az oktatók szakmai fejlesztését és az iparban gyakorlatilag felhasználható innovációk kidolgozását is. Tökéletesen illeszkedik a nagy célba, hogy ne csak szolgai gyártómunkára legyen alkalmas Magyarország, hanem tudásközpontként is ott legyen a világ élvonalában.

Az új Kompetencia Központ átadásán Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója elmondta: a Bosch szeretne aktívan hozzájárulni az új mérnökgenerációk képzéséhez, hogy közösen még hatékonyabban tudjunk előrelépni a jövő ipari kihívásainak megoldásában. Itt érezhető a szándék, hogy saját szakembergárdájuk utánpótlására is gondol – biztos egzisztencia várja a végzősöket. Dr. Zöldy Máté a világ legjobb egyetemei közé sorolt Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Járműmérnök Szakbizottságának vezetője hozzátette, hogy az aktív és sokszintű együttműködés technológiavezető iparvállalatokkal, a valódi kihívásokat megoldani tudó mérnökök képzésének egyik kulcsa. A kormány támogatásával – a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI) Alap 019-1.3.1-KK-2019-00004 projekt keretében – létrehozott Központ átadásán részt vett Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára.

A Bosch céggel 15 éve együttműködő BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán adták át az egész épületet elfoglaló, a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező impozáns Központot, új mérföldkőként a partnerek közös útján. Eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. Segítségükkel a hallgatók az elmélet mellett naprakész gyakorlati tudásra tehetnek szert, illeszkedve a hazai és nemzetközi iparági trendekhez, igényekhez. A Műegyetem kampuszán megvalósult fejlesztés – a BME KJK képzéseihez kapcsolódóan – évente 60-80 egyetemi hallgató mellett a kar oktatói számára is korszerű teret biztosít szakmai munkájuk támogatásához.

Az új Kompetencia Központ célja olyan kutatás-fejlesztési projektek megvalósítása, melyek az elektromobilitás jövőjét szolgálják és az ipari gyakorlatba is átültethetők. A Bosch hosszú távú stratégiájának része a felsőoktatás és az ipari kutatásfejlesztés kapcsolatának erősítése egy egyedülálló innovációs ökoszisztéma kiépítésével. Fontosnak tartjuk, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk az innovációs iparág formálásában, és aktív partnerként hozzájáruljunk az új mérnökgenerációk képzéséhez. Hiszünk benne, hogy közösen még hatékonyabban tudunk előrelépni a jövő kihívásainak megoldásában – fogalmazott az átadó ünnepségen Kemler András.

Az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ tevékenysége elektromos járművek hajtásláncának fejlesztésére fókuszál. A BME és a Bosch szakemberei olyan szimulációs és tesztelési környezetben dolgozhatnak, ahol az elektromos hajtáslánc, illetve részegységeinek működését az eddigieknél pontosabban tudják modellezni, és a közös kutatás-fejlesztési munka eredményeként az elektromos járművek működését jobban tudják tökéletesíteni. Céljuk javítani az elektromos hajtás hatásfokát, növelni a hatótávot, pontosabban előre jelezni a rendelkezésre álló akkukapacitást és az energiafogyasztást. Ezáltal tervezhetőbbé, kiszámíthatóbbá válhat a villanyautók töltési igénye és a célba érése. Az ipari kutatási megbízások teljesítésében az egyetemi oktatók a hallgatókkal és a mérnökökkel közösen vesznek részt a kutatási kérdések megválaszolásában és első kézből megszerzett tapasztalat kerül a leendő mérnökök kezébe.

A Bosch és a BME közötti együttműködés keretében egy új, mintegy 350 négyzetméteres, az oktatási-kutatási munkát szolgáló, modern szemléletben megálmodott irodateret is kiépítettek a Kompetencia Központ részeként. A korszerű kollaboratív teret a Bosch által bevezetett New Way of Working koncepció jegyében alakították ki. Open office elrendezést, „ház a házban” tárgyalókat, elmélyülést támogató, hangszigetelt könyvtárszobát, valamint közösségi, étkezési és együttműködési térként egyaránt funkcionáló „work cafét” hoztak létre, hogy az egyéni és a csoportos munka hatékonyságát növelő, az együttműködést támogató, inspiratív munkakörnyezet és térszervezés jöjjön létre.

Kézzelfogható eredményként kiállították az új Kompetencia Központ különleges projektét, az oldtimer-stílusú tesztautót, benne a mai kor legkorszerűbb technológiáival. Elektromos hajtásláncának összetevői modulárisan cserélhetők és valós működés közben tesztelhetők, paramétereik, például a melegedés, pontosan mérhetők, ami a hatótáv optimalizálásának előfeltétele. A tesztjárművel digitális adatgyűjtésre nemcsak az új Kompetencia Központ tesztlaborjának görgős tesztpadján, hanem valós körülmények között a ZalaZone tesztpályán, sőt a világ egyik legismertebb korhű nemzetközi autóversenyén is sor kerül majd. A futamok során a régi-új autócsoda folyamatos mérési adatokkal járul majd hozzá a jövő elektromos autózásának fejlődéséhez, valamint a Bosch részegységek és rendszerek optimalizálásához. Ott volt egy modern kombi is, felszerelése, kamerarendszere, mozgását nagy pontossággal rögzítő GPS-berendezése vélhetően jóval értékesebb az alap gépkocsinál, akkor is regisztrál, ha – például alagútban – megszűnik a műholdas kapcsolat.

Egyetemi oktatók, hallgatók, kezetekben az eszköz, éljetek vele, mutassátok meg, hogy nemcsak Csonka János, a karburátor feltalálja volt képes korszakalkotó innovációra, hanem ma, és a jövőben is ott lehetünk az innováció élvonalában!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....