kilométeróra

Vizsgálja a járműnyilvántartás kibővítését az NFM

2014.09.11.

– A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) vizsgálja a központi járműnyilvántartás adatainak bővítési lehetőségét, a fejlesztésről azonban csak a költség-haszon elemzés alapján dönt, legkorábban jövőre, mivel egy ilyen rendszer működtetésének költség- és időigénye az így nyerhető információk hasznosságához képest aránytalanul nagy lehet – válaszolta a tárca az MTI kérdésére.

Hazai autós szervezetek a tavaly bevezetett kilométeróra-nyilvántartási rendszer továbbfejlesztését, egy egységes központi járműtörténeti adatbázis bevezetését szorgalmazzák. Javaslatuk célja, hogy a használt járműveket vásárlók számára referencia adatbázis álljon rendelkezésre, amelyből lekérdezhetők a gépjárművek jellemző adatai. A fejlesztési tárca felidézte: a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) által vezetett járműnyilvántartás 2013. január 1-jétől tartalmazza a gépjárművek időszakos vizsgálata során rögzített kilométeróra-állásokat.


Mivel az időszakos vizsgálatot általában kétévente kell elvégeztetni, sok autónak még egyetlen ilyen adata sincs a rendszerben, és nagyon kevés gépkocsiról érhető el több, a tényleges futásteljesítmény alakulását visszakövethetővé tevő adat. A törvényi szabályozás alapján végzett adatrögzítés akkor tudja betölteni a funkcióját, ha az információk hosszabb időszakra hozzáférhetőek lesznek, akár a jármű teljes életét végigkísérik majd – hangsúlyozta az NFM.

A vevők számára mindenképpen hasznos, ha egy adásvétel előtt hiteles információhoz juthatnak a gépkocsi előéletéről. Tájékoztatásukat szolgálja első lépésként a kilométeróra-állás rendszeres rögzítése a járműnyilvántartásban, amelyet a későbbiekben a biztosítási események és az érdemi javítások dokumentálása követhet – írta válaszában az NFM.

Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra is a tárca, hogy a minden üzemeltetési körülményre kiterjedő járműtörténeti nyilvántartás létrehozásának, működtetésének költség- és időigénye az így nyerhető információk hasznosságához képest aránytalanul nagy lehet. A további fejlesztések tartalmáról tehát csak minden részletre kiterjedő költség-haszon elemzés alapján lehet megalapozottan dönteni. A fejlesztési tárca vizsgálja a jogszabályok módosításának szóba jöhető lehetőségeit. Az NFM legkorábban az idei év végén befejeződő munka eredményeként teheti majd meg javaslatát a kormánynak – áll a minisztérium MTI-nek adott írásos válaszában. +

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 12. 17.....
2025.12.16
Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók....
2025.12.16
Pár hete minden média felületen találkozhattunk a szomorú hírrel, hogy milyen komoly baleset....
2025.12.16
Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar....
2025.12.16
Az ukrán hadsereg folyamatosan fejleszti védelmi- és támadó képességeit, és ezzel összefüggésben....
2025.12.16
A vadonatúj Mazda CX-5 új korszakot nyit a márka életében: az első modell, amely megkapja a Mazda E....
2025.12.16
Egy új brit–kínai kutatás szerint a fedélzeti hangasszisztensek aktív használata jelentősen....
2025.12.16
Visszakerül a Forma-1-es versenynaptárba a Portugál Nagydíj. ..
2025.12.16
A négy kontinensen készülő BMW 3-as sorozat az elmúlt fél évszázad során a BMW Group nemzetközi....
2025.12.16
Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség december 8....