Bosch

A Volkswagen után a Bosch került a jogászok célkeresztjébe

2016.07.01.

Az autógyártó után az autóipari beszállítótól is kártérítést követelnek az amerikai ügyvédek - számolt be pénteken a német Die Welt napilap.

A Volkswagen dízelügyben érintett tizenegy millió autójának többségéhez a Bosch szállította a dízelmotorok emissziós értékekeit szabályozó szoftvert, amely tény mellett a Volkswagennel kötött kártérítési megállapodás után az amerikai ügyvédek a jelek szerint nem tudnak szó nélkül elmenni.

"Tettestársnak tekintjük az emissziós mérést leállító szoftvert a Volkswagen számára kifejlesztő Boscht a világszerte tizenegy és fél millió ügyfél félrevezetésében és tartós környezeti károkozásban" - tájékoztatta a lapot Christopher Rother, az amerikai Michael Hausfeld ügyvédi iroda németországi képviseletének a vezetője. 

A gyanú szerint a Bosch tudatában volt annak, hogy a Volkswagen mire kívánja felhasználni az általa kifejlesztett szoftvert. Sőt, a szoftver kifejezetten úgy készült a Bosch közreműködésével, hogy a motor károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében felismerje, mikor áll az autó mérőpadon. 

Az amerikai törvények szerint szándékos esetben a tényleges kár háromszorosát is meg lehet ítélni kártérítésként. Az okozott kár a számítások szerint tízmilliárd dollár, a kártérítési igény tehát akár harmincmilliárd dollár is lehet. Ebből azonban le kell vonni a Volkswagen által a 15 milliárd dolláros megállapodás keretében az autók tulajdonosainak a visszavásárlásra vagy javításra szánt 10 milliárd dollárt. 

A Welt információi szerint ez a visszavásárlási összeg a VW modelleknél 12-32 ezer dollár, illetve az Audi modellek esetében 44 ezer dollár is lehet. Kártérítésként a visszavásárlási összeg felett az autó értékének 20 százalékát, plusz 3 ezer dollárt kapnak a tulajdonosok, ami legfeljebb 10 ezer dollár lehet.

A 10 milliárd dollár levonásával tehát a Bosch kártérítési kötelezettsége akár 20 milliárd dollár is lehet - legalábbis elméletben. Ezt az összeget azonban még maguk a leendő felperesek is "abszurd magasnak" tartják. Az viszont már eldöntött ténynek tűnik, hogy milliárdos követeléssel lépnek fel a Bosch ellen. 

Első lépésben az amerikaiak peren kívül kívánnak megállapodásra jutni. "Ha a Bosch nem áll kötélnek, akkor perelünk" - jelentette ki Christopher Rother. 

A dolog szépséghibája azonban az, hogy a leendő felperesek még nem tudták bizonyítékokkal alátámasztani álltásaikat, miszerint a Bosch egyrészt részese volt az emissziós értékek megváltoztatásának, másrészt tudatában is volt a Volkswagen "hátsó szándékainak". 

"A Bosch nagyon komolyan veszi a dízelmotorok vezérlő szoftverének manipulálására vonatkozó vádakat. Mint beszállító, a Volkswagen elleni vádak ismertté válásakor azonnal belső vizsgálatot indítottunk. A vizsgálat jelenleg is zajlik, és folyamatosan kapcsolatban vagyunk a hatóságokkal" - közölte a Bosch. 

A cég áprilisban 650 millió euró céltartalékot képzett jogi eljárásokkal kapcsolatban esetleg felmerülő kiadások fedezésére. Azt, hogy ebből az összegből mennyit szán a dízelbotrány esetleges költségeinek finanszírozására fordítani, nem közölték.

A stuttgarti ügyészség már hónapok óta nyomoz annak gyanújával, hogy a Bosch egyes alkalmazottai is érintettek lehetnek a Volkswagen dízelügyében.

Ahhoz, hogy a Bosch elleni kereset sikerrel járjon, az amerikai vádlóknak be kell bizonyítania, hogy a beszállító és a Volkswagen "egy csónakban evezett", azaz közös ügyről van szó. Ehhez két dolgot kell tisztázni: képes volt-e egyáltalán a Volkswagen a Bosch közreműködése nélkül a szoftvert úgy módosítani, hogy az alkalmas legyen az emissziós értékek manipulálására, és ha igen, akkor lehetséges volt-e egyáltalán, hogy a változtatások észrevétlenek maradjanak. 

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....