Volvo Trucks

A Volvo FH sorozat technikai újdonságai

2015.02.09.

A közúti haszongépjárművek, teherautók és autóbuszok műszaki fejlesztése vetekszik a személygépjárművek fejlesztésével. Addig, amíg az utóbbiak sok esetben „csak” az egyéni vásárlói igények, szerelmek, hiúságok, státusz szimbólum kielégítését, elérését szolgálják, addig a haszongépjárműveknek, mint a név is mutatja, tulajdonosaiknak hasznot kell hoznia. Minden műszaki fejlesztés közvetlenül vagy közvetetten ennek van alárendelve. E mellett azonban teljesülnie kell általánosabb céloknak, például a környezetvédelemnek, de ha ez a gazdaságosságot negatívan befolyásolja, minden erőfeszítésnek arra kell irányulnia, hogy ezt kompenzálják.

A járműüzem folyamatossága, hiszen termelőgépről van szóló, alapvetően fontos, minden állás veszteség. A műszaki hibák, a szervizek, a forgalmi akadályok, a rakodási nehézségek elkerülendők, minimalizálandók. A világcégek ennek érdekében, most példánkban a Volvo szakemberei, számos műszaki újdonsággal szolgálják ezt az igényt. Az egyedi, szükség szerinti karbantartás, a távfelügyelet, a segélyhívó-rendszer mind, mind az állásidők lerövidítését szolgálják.

VAS segélyhívó rendszer

Alapfelszerelés az új Volvo FH-nál ez az intelligens új technológia, amely fokozza a járművezető biztonságát és csökkenti az állásidőt az üzemeltető számára. Bajban, például meghibásodás, gumidefekt vagy szélvédőtörés esetén az autó VAS jelű gombját csak megnyomja a vezető és azonnali segítséget kap saját nyelvén, egész Európában.
„Nincs értelme tagadni – a meghibásodások nem küszöbölhetők ki teljesen. De azt megtehetjük, hogy a lehető legkönnyebbé tesszük a segítséghez jutást, ha bekövetkeznek. Erről szól a Volvo Action Service On Call. Nyomja meg a VAS gombot, és már úton is van a segítség” – mondja Christian Gustavsson, a Volvo Trucks szolgáltatás vezetője. Amikor a járművezető megnyomja a gombot, automatikusan befut a hívás a Volvo Action Service telefonközpontjába, ahol a járművezető nyelvét beszélő operátor jelentkezik. Az operátor azonnali információkat kap arról, hogy melyik teherautóról érkezett és hívás, és az éppen hol található. A járművezető így arra koncentrálhat, hogy elmagyarázza a történteket. Ez a magyarázat a teherautótól érkező hibakódokkal együtt segít a szerviznek a probléma késlekedés nélküli felismerésében. A leállások drágák – az üzemidő létfontosságú kérdés a jövedelmezőséghez.

A Volvo Action Service a nap 24 órájában, az év minden napján nyitva van. Hálózata több mint 1100 szervizt tartalmaz Európában. A Volvo Action Service mindenki számára elérhető, aki Volvo FH-t vezet.

Távdiagnosztika

Az új Volvo FH fedélzeti kommunikációs technikája, a Telematics Gateway lehetővé teszi a szerviz számára a teherautó létfontosságú alkatrészeinek út közbeni átvizsgálását. Ez azt jelenti, hogy a karbantartás annak valós szükségessége szerint tervezhető. Tehát a valós igényeken alapuló karbantartáshoz jelentést küld a szerviznek, így a szerelő láthatja a létfontosságú alkatrészek, például a fékbetétek, a tengelykapcsoló, az akkumulátor és a légszárító állapotát. 

Teherautóra szabott karbantartás

Ez az új az ún. Volvo Arany szerződés részeként teszi lehetővé az ügyfelek számára, hogy elfelejtsék a szerviztervet és hagyják, hogy a szerviz gondoskodjon arról. A szerelő nyomon követi a teherautó futásteljesítményét, illetve az alkatrészek kopásának sebességét, és annak megfelelően alakítja ki a szerviztervet – és akkor lesz műhelybeállás, amikor a teherautónak valóban szüksége van rá.

„A kopás távoli megfigyelésének lehetősége azt jelenti, hogy nem kell túlságosan gyakran ellátogatnia a szervizbe – és még azelőtt elvégzik a karbantartást, mielőtt túl késő lenne” – mondja Christian Gustavsson.

A haszongépjárművek tüzelőanyafogyasztást, nagy tömegük miatt nagyban meghatározzák a terepviszonyok, az út vonalvezetése, különösen a dimbes-dombos szakaszok. Előrelátó vezetéssel lehet csökkenteni a fogyasztást, akár 5%-kal is. Használni kell az intelligens sebességtartó automatikát.

I-See. Most minden útra érdemes emlékezni.

Az I-See rendszer kombinálja az I-Shiftet és a GPS-t egy intelligens sebességtartó automatikával. Ez egy egyedülálló rendszer, amely megtanulja az út domborzati viszonyait, és eltárolja azokat egy központi adatbázisban. Tudását menet közben automatikusan hasznosítja, hogy üzemanyagot takarítson meg, ha az I-Cruse egész idő alatt be van kapcsolva.

Az I-See konstruktőrei nem bíznak a térképekben. Mivel a valóság sokkal pontosabb, inkább eltárolják a konkrét emelkedőket. Emellett ma már nem kell megtennie egy útvonalat, hogy elkezdhessen azon üzemanyagot megtakarítani, mert segítenek a többiek. Az I-See új változata minden emelkedőt eltárol egy adatbázisban, amelyet bármely teherautó ingyenesen használhat. Ha valaki korábban már megtette az adott útvonalat, az I-See letöltheti az adatokat és haladéktalanul elkezdheti az üzemanyag-megtakarítást. Így már egy új Volvo FH a legelső útján is megtakarítást érhet el.

Az I-See kiszámítja, hogy miként hozhatja ki a legtöbbet a mozgási energiából hegyvidéken, és ezt továbbítja az I-Shift intelligens sebességváltó felé. Mindent egybevetve hat különböző műveletet végez az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséért. Például időben gyorsít, hogy minél jobban kihasználja a lendületét – elkerülve a motor szükségtelen használatát.  „Ezt a képzett járművezetők is megteszik. De ha nyolc órán keresztül vezet egy teherautót, már nem valószínű, hogy ugyanilyen módon teszi meg. Mivel az I-See gondoskodik a dombokról, Ön a vezetés más területeire összpontosíthat” – mondja Anders Eriksson.

Így működik

1. Az emelkedők előtt: nekirugaszkodás. 
Ha az I-See tudja, hogy emelkedő közeleg, hagyja, hogy a sebesség a felső sebességhatár megközelítéséig növekedjen és a jármű lendületet szerezzen. A teherautó tovább maradhat magasabb sebességi fokozatban.

2. Az emelkedőkön: tartózkodás a visszakapcsolástól.
Kapaszkodás közben az I-See eltárolt tudását felhasználva elkerüli a szükségtelen visszaváltásokat a csúcs felé haladva. Egyenletesen haladhat a csúcs felé anélkül, hogy alacsonyabb sebességi fokozatban üzemanyagot pazarolna.

3. A csúcson: nyugalom.
Lejtőhöz közeledve az I-See távol tartja a teherautót a szükségtelen gyorsítástól.

4. A lejtő előtt: átgurulás.
Közvetlenül a lejtő előtt a hajtáslánc átmenetileg szétold, lehetővé téve a teherautó gurulását. Ez energiát takarít meg, és minimálisra csökkenti a fékezési igényt.

5. A lejtőkön: fékezés időben.
Az I-See tudja, mikor ér véget a lejtő. Így a lejtőn sebességet nyerve már jó időben működésbe hozhatja a motorféket – ahelyett, hogy hirtelen a lejtő végén tenné – és felkészül a következő domborzati elemre.

6. A völgyekben: egy kis plusz lendület.
Ha egy lejtőt közvetlenül emelkedő követ, az I-See igazán elemében érzi magát. Hagyja gurulni a teherautót, sebességet és lendületet szerezve az emelkedő könnyebb megmászásához.

Ha az új Volvo FH egy emelkedőhöz közeledik, az I-See lekéri a meredekségre vonatkozó információkat, hogy maximális hatékonysággal határozza meg a sebességet és a fokozatváltásokat. Ez a technológia jelentős áttörést hozott a fuvarfeladati teljes megtakarításban.

Használja ki minden hegy előnyeit

Adj tanácsot a gépkocsivezetőnek!

Folytassa a megtakarítást segítségével

A megtakarítások maximalizálása érdekében a Volvo járművezető-továbbképzési programja, a Fuel Advice, minden szinten javítja a járművezetők tüzelőanyag-megtakarítási technikáját. De a megtakarítások tartós fenntartásában semmi nem vetekedhet a folyamatos nyomon követéssel, és egy személyi tanácsadó támogatásával. Jarkko Aine, a szállítási megoldások igazgatója körvonalazza az új Fuel Advice szolgáltatást: „A hosszú távú megtakarítás kulcsa a rendszeres nyomon követésben rejlik. A Fuel Advice a teherautótól érkező adatok révén lehetővé teszi az olyan vezetési technikák értékelését, mint a sebesség megválasztása és a fokozatok kihasználása. Előfizetéses formában addig vehető igénybe, ameddig csak szüksége van rá. Az egyes elemzések után a járművezető jelentést kap arról, hogy milyen lépéseket kell tennie. Kérdés esetén pedig kapcsolatba léphet a jelentést elkészítő üzemanyag-tanácsadóval.”

Az egyes elemzések után a járművezető jelentést kap arról, hogy milyen lépéseket kell tennie. A kimutatásokat készítő üzemanyag-tanácsadó pedig felkereshető, ha kérdések merülnének fel. A Fuel Advice segít akár 5 százalék gázolajat megtakarítani.

A Volvo FH új műszaki megoldási

A világ első vészkijárat tetőablaka alapfelszerelés. A teherautó-balesetek fele a jármű felborulásával végződik. Az ajtón keresztüli menekülés rendkívül nehéz lehet, ha a jármű az oldalán fekszik. A szélvédő kirúgására pedig már nincs lehetőség, mivel azt ragasztással illesztik a helyére. A megoldás egy vészkijárat a tetőn. „Ha a szélvédő a helyére van ragasztva, lennie kell más menekülési útnak a járművezető számára. Ez alapvető elvárás volt” – mondja Ulf Torgilsman, baleseti szakértő.

Ezért valamennyi Volvo FH üvegtetővel készül, amely egyben vészkijáratként is funkcionál. Mérete 500x700 mm, ami még az átlagosnál nagyobb termetű járművezetők számára is lehetővé teszi az egyszerű kimászást. Az üvegtető mindemellett a gyúlékony árut, például benzint vagy egyéb anyagokat szállító teherautók vészkijáratra vonatkozó követelményeinek is megfelel. További kényelmi tényező a bőséges fény, amely az üvegtetőn keresztül a fülkébe jut. Ez javítja a járművezető közérzetét és csökkenti az elektromos világítás szükségességét.

IFS – független elsőkerék felfüggesztés

A Volvo FH sorozat két világújdonsága a független elsőkerék felfüggesztés és a fogasléces kormánymű. Az IFS az előfeltétele egy másik világújdonságnak a nehéz teherautók kategóriájában – a fogasléces kormányműnek. Ez a személyautó-iparban domináns technológia javítja a kormányozhatóságot és az útfelülettel fennálló kapcsolat érzését. A kormánykerék elfordításakor egy fogasléces kormányművel szerelt jármű esetében a kerekek azonnal reagálnak. Valamennyi új Volvo FH-nak javult a stabilitása és a kezelhetőségi pontossága Jobb oldaldőlési stabilitású fülke, és gondosan kiegyensúlyozott lengéscsillapítás a fülke és az alváz számára egyaránt. A fülke jobb stabilitása az első és a hátsó felfüggesztés új kialakításával és geometriájával együtt jobb iránytartási stabilitást is biztosít az új teherautó számára Ezek a fő tényezők állnak a dőlési stabilitás 50 százalékos javulása mögött, amely valamennyi új FH fülkében megtapasztalható. „Jó példa erre a fülke hátuljánál található felfüggesztő rugók. Ezeket 25 centiméterrel távolabb kerültek egymástól, ami jelentősen javítja a fülke dőlési stabilitását” – mondja Stefan Axelsson.

I-Shift Dual Clutch

Az I-Shift Dual Clutch egy olyan új sebességváltó, amely a teherautó-iparban eddig soha nem látott jellemzőkkel bír. A kettős tengelykapcsoló révén a nyomaték- és a teljesítmény-leadás megszakadása nélküli fokozatváltást tesz lehetővé.

Az I-Shift Dual Clutch a 460, 500 és 540 lóerős teljesítményszintű D13K motorokkal rendelhető.

Az I-Shift Dual Clutch teljesen új, 2009-óta több millió kilométeren keresztül tesztelték mindennapi használatban. Az innovatív platformkialakításnak köszönhetően az jelenlegi I-Shift funkciók, mint a mellékhajtás és a retarder az I-Shift Dual Clutch-ra is felszerelhetők.

A két száraz tengelykapcsoló a sebességváltó elejénél található. Normál üzemben az egyik tengelykapcsoló üresjáratban, míg a másik összekapcsolt állapotban van. A tengelykapcsolókat és a fokozatváltásokat egy pneumatikus rendszer szabályozza, a jól ismert I-Shifthez hasonlóan.

A kettős tengelykapcsolós sebességváltó alapvetően képes az adott fokozatban haladva előre kiválasztani a következő fokozatot. Fokozatváltáskor az éppen összezárt tengelykapcsoló kiold, ezzel egy időben pedig a korábban üresjáratban lévő tengelykapcsoló összezár. Ez azt jelenti, hogy a kapcsolás a teljesítmény-leadás megszakadása nélkül megy végbe.

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

az Autótechnika főszerkesztője

(Az Autótechnika folyóiratban foglalkozik a haszongépjárművek technikájával is. Legyen Ön is az Autótechnika előfizetője 2015-ben! További információ http://autotechnika.hu )

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....