Mesél a szakértő – Első teendők a használt autó vásárlás után | Autoszektor

használt autók

Mesél a szakértő – Első teendők a használt autó vásárlás után

2016.11.26.

Mit muszáj és mit ajánlott megtenni a megvásárolt kocsival?

A Mesél a szakértő rovatban általában arról van szó, hogyan járjunk el mielőtt megvennénk a kocsit. Sokszor leírtuk már, hogy mielőtt pénzt adnánk egy autóért, alaposan vizsgáltassuk át, mert a használt kocsik ezer és egy kockázati tényezőt hordozhatnak, a rossz kettőstömegű lendítőkeréktől egészen a korábban csúnyán összetört és akár két külön járműből összetákolt verdákig.

Ha tudjuk, mi a helyzet

Aki eső előtt szerzi be a köpönyeget, annak kicsit könnyebb dolga van, mert az előzetes teljes körű járművizsgálatok ma már a legtöbb hibát felfedezik, és ezt tudatják is ügyfeleikkel. Így nagyjából előre tudható, hogy mennyi pénzbe fog kerülni a hibák javítása.

Később észrevenni nem lesz kellemes

Ilyenkor nincs más dolgunk, mint egy jól bevált, vagy jó referenciákkal rendelkező szervizbe elmenni és elvégezteti az előzetes a vizsgáló szakértő által javasolt javításokat. Ha nincs ismerős, megbízható szervizünk, akkor javasoljuk, hogy az autó gyártmánynak megfelelő márkaszervizt keressünk fel, mert ezek a javítók magas színvonalon látják majd el autónkat. Lehet, hogy drágább, mint a Jóska bácsi szereldéje, de legalább biztosan értenek ahhoz, amit csinálnak.

Ha nem tudjuk, mit vettünk

Bármennyire is szajkózzák a szakértők, illetve a média, hogy mindenképpen vizsgáltassuk át a kocsit, vagy legalább kérdezzük le a központi adatokat, még mindig nagyon sokan gondolják, hogy erre semmi szükség, illetve felesleges pénzkidobás, mert ők úgyis értenek a kocsikhoz. Sajnos a hazai használt autó kínálatot ismerve kijelenthető, hogy ők rendre pórul járnak, mert hagyják magukat rábeszélni bármire.

Szinte kötelező azonnal olajcserére menni

Mindenképpen szükséges

Ha nincs ezer 100%-os bizonyítékunk arra, hogy a motorban mikor cseréltek olajat utoljára, akkor elsőként ezzel, mármint az olajcserével kell kalkulálni. Érdemes tudni, hogy autóink motorolaj cseréje együtt jár a motorolaj szűrőjének és a levegőszűrőnek a cseréjével. Benzines autóknál érdemes megvizsgálni a gyújtógyertyákat is, és ha elöregedtek, akkor azokat is újra cserélni. Dízel kocsiknál erősen ajánlott a gázolajszűrő cseréje, mert a korszerű dízel motorok az üzemanyagban lévő szennyeződésekre nagyon érzékenyek.

Fékrendszer

A fék a járművek legfontosabb része! Ezt sokan elfelejtik, mint ahogyan elfelejtik megnézni autóvásárláskor a féktárcsák és –betétek állapotát. Az általunk vizsgálat autók 60%-nak van erősen megkopva a féktárcsája. Általánosan igaz az, hogy ha egyszer egy tárcsacsere miatt úgyis szét kell szedni a féket, akkor már érdemes a fékbetéteket is kicserélni, hiszen ez a kisebb tétel.

Nem jó, ha elkerüli a figyelmünket a kopott féktárcsa

Sokan nem is tudják, hogy a hidraulikus fékrendszerek folyadékát kétévente cserélni kell. Nagyon egyszerűen fogalmazva megöregedik a folyadék és légbuborékok képződnek benne. A levegő meg – mint az közismert – összenyomható. Így aztán időben egyre mélyebbre kell nyomnunk a fékpedált, hogy ugyanolyan fékhatást érjünk el. Ez persze mindaddig nem fog feltűnni, amíg nincs baj és nem kell igazán vehemenst fékeznünk, de akkor már lehet, hogy késő.

A fék nem játék!

Folyadékszintek és minőségek

A motorolajról már volt szó, de az autókban rengetek más folyékony halmazállapotú anyag is van. Korábban már volt egy kétrészes (1. rész; 2. rész) írásunk ezekről, de azért fussunk át rajtuk még egyszer!

A hűtőfolyadék szerepe az, hogy a motortömbben és a hengerfejben felvett hőt a kocsi elejében lévő radiátor leadja. Ha nincs elég vizünk, könnyen felforrhat a motor, ami hamar tönkreteszi az erőforrást. Ellenőrizzük a szintjét rendszeresen, így megtudhatjuk azt is, hogy esetleg van-e szivárgás, vagy egyéb okból fogy-e a hűtővíz. Nyakunkon a tél, úgyhogy aki most vesz autót, annak kötelező megmérni, vagy méretni a hűtővíz fagyáspontját, mert ha a nagy mínuszok közepette a motorban fagy meg a cucc, akkor már késő lesz...

Szemle közben felforrt hűtővíz egy Rover 75-ösben

Kicsit öregebb autókban megszokott még a hidraulikus szervokormány. A nevében is benne van, hogy folyadékkal működik. Általában nincs vele baj, de a szintjét ennek is érdemes ellenőrizni.

Olaj még máshol is van a kocsikban. A váltók közül különösen az automata váltók és a duplakuplungos váltók érzékenyek az olajcserére. Aki ilyet vett, az számoljon a váltóolaj cseréjének költségével is. Hiába mondják, hogy a gyári olaj kitart a kocsi élettartama alatt, ez egészen egyszerűen nem igaz. Ha már az erőátviteli rendszereknél tartunk, terepjáróknál, vagy más összkerék meghajtású kocsiknál a hajtáslánc osztóműveinek ellenőrzése is indokolt, hiszen ezek is olajban végzik a munkájukat.

Futómű

Alapvetően, ha menet közben nem érezzük, hogy a kocsi oldalirányban elhúz, vagyis nem jó az egyenes futása, vagy ha nincs zúgás-búgás, akkor a futómű beállításaival nincs dolgunk. Érdemes vetni még egy pillantást a gumiabroncsokra. Nem csak azért mert ezek is a futómű részei, hanem mert a kopottságából sok mindenre következtethetünk. Legfontosabb, hogy ne legyen a kopása aszimmetrikus, a többi dolgot itt kell elolvasni.

Költséges lehet a futómű javítása is

A nyári gumiabroncsok 1,6; a téliek 4 mm mintaárok mélységig használhatóak. A 6 évesnél idősebb gumiabroncsok öregnek számítanak, ezekkel már ne nagyon közlekedjünk, ha nem muszáj.

Kb. ennyi

Sok-sok ellenőrizendő dolgot lehetne még írni az ablaktörlő lapátok állapotától, az akkumulátor állapotáig, de aki a fentieket elvégezteti frissen vásárolt autóján, azt túl nagy meglepetések már nem érhetik. Mégis azt mondom: ezeket az ellenőrzéseket inkább a vásárlás előtt végeztessük el, hiszen az utólag felszínre kerülő hiányosságok és felmerülő költségek komoly kihívások elő állíthatják az autóvásárlás miatt amúgy is erősen kongó családi kasszát. Aki kíváncsi, hogyan zajlik egy előzetes járművizsgálat, látogasson el ide.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.08.20
Mottó: "A közlekedés moslékai". Egy internetre feltöltött videóból tudjuk, hogy mi történt, de....
2017.08.20
A Forma-1 szabályai folyamatosan változnak, de mégis mindig ugyanazok a kritikák érkeznek, véli a....
2017.08.20
Repültek és törtek a vadonatúj Volkswagenek, miután kisiklott egy autókat szállító tehervonat....
2017.08.20
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Gyorsan el a városból, mert nem leszek....
2017.08.20
A jó hangulatú statikus versenynapok és a hétközi kánikula után az időjárás kissé megviccelte a....
2017.08.20
A Magna Steyr Thondorf-ban levő gyárában készül 2018-tól a BMW Z4 - írja a Kleine Zeitung. ..
2017.08.20
Michel Roman Franciországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.08.20
Augusztus vége felé járva érkezik el országunk egyik legfontosabb ünnepe, az államalapítás....
2017.08.20
Az M-Sport észt versenyzője jó úton van első aszfaltos győzelme felé, a vb-pontversenyben vezető....
2017.08.20
A megnövekedett forgalom miatt torlódnak a személygépjárművek a hegyeshalmi határátlépési pont....