MGE

Új autó eladások: a DataHouse augusztusi adatai

2013.09.02.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2013. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról augusztusban és időarányos összehasonlításban.

A tények a DataHouse Kft. adatai alapján:

                                                                                                       Tárgyhó               Időarányos

                                                                                                                      2012 évhez viszonyítva

                                         db/%                       db/%

Személygépjármű forgalomba helyezések:                       4167 /   17,8%          36372 /    1,6%

Kishaszon jármű forgalomba helyezések:                          1001 /      8,8%.           6549 /   -9,5%

Motorkerékpár forgalomba helyezések:                               157 /  -17,3%.           1587 /    8,7%

Nagyhaszon jármű forgalomba helyezések:                         268 /    -3,1%.           2683 /   -4,9%

 

A személygépjármű forgalomba helyezés Egyesületünk ez évre a tavalyihoz képest kb. 10% növekedést prognosztizált. Az év eleji – 2012-höz képest – jelentős visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott augusztusban is, vagyis éves összehasonlításban a piac augusztusban már jelentős növekedést mutat (egy nagyon gyenge tavaly augusztushoz képest) és várhatóan az év végére az előre jelzett kismértékű növekedés meg fog valósulni. Az összehasonlítás alapja a tavalyi év azonos időszaka azonos bázison, azaz a forgalomba helyezési darabszámok alapján. Tehát a szerény növekedést minden mutató figyelembe vételével is reálisnak látjuk. Óvatosan érdemes kezelni a százalékos hónap-hónap összehasonlításokat, ahol kétszámjegyű változások mutatkoznak, mivel olyan alacsony darabszám mellett jönnek ki ezek a százalékos értékek, amelyek szinte lehetetlenné teszik a havi érdemi értékelést. Továbbra is azt gondoljuk ezért, hogy a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához ez az értékesítési volumen nem elegendő. Tovább rontja a képet az értékesítés szerkezete, vagyis az, hogy az értékesítés döntő többsége – minimum 70%-a - jogi személyek felé történik.

Örülünk annak a trendnek, amely a piac fejlődését jelzi, de a teljes konszolidációig még jó pár évnek el kell telnie és jelentős szerkezet (vissza) változáson kell átesnie az értékesítésnek. Ez az elhúzódó, immáron öt éve tartó súlyos válság tovább veszélyezteti a márkakereskedések és szervizek működését és félő, hogy további vállalkozások kényszerülnek tevékenységük befejezésére.

A kishaszon járművek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményünk szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés folytatódott egészen augusztusig, amikor némi növekedés látszik. A kishaszon járművek területén az átlagosan havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minőségi színvonalát fenn tudná tartani, ettől is igen messze és egyre messzebb vagyunk.

A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely az eddigi jelentősebb növekedés után májusban jelentősen kompenzált. A korábbi előrejelzésünknek megfelelően mostanra 4,9%-os csökkenést mutat a piac és ez az év végére még tovább romolhat.

A motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok 2012 tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, az ettől várt, és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Az első félév tekintetében a tavalyi drámaian alacsony számokkal összehasonlítva mutatható ki mintegy 9% növekedés. Ez azonban olyan alacsony darabszám mellett történik, amely nyilvánvalóvá teszi ennek az ágazatnak a súlyos válságát. A 200 db körüli átlagos havi értékesítési darabszám országosan a rendszámos motorok esetében konszolidált piaci viszonyok között egy-két közepes kereskedő értékesítési darabszámának felelne meg.

Általánosságban: ahhoz, hogy a szakma megfelelő területi eloszlásban tudja az elvárt szolgáltatási színvonalat biztosítani, legalább havi 7000 új személyautó és 1200 kishaszon jármű forgalomba helyezése szükséges. A 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű (a céges piac jelentősen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelent a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt, miközben a legális szakma folyamatos visszaesést és súlyos pénzügyi problémákat él meg. Ez a folyamat a foglalkoztatásra és a szolgáltatás területi ellátottságára egyaránt jelentős negatív hatással van és jelentősen rombolja az adózási morált.

A jelenlegi és a prognosztizált növekedési előrejelzések valóra válása esetén is még évekre elhúzódó értékesítési válság várható, amely jelentős mértékben befolyásolhatja a szerviz és javítói szakma működését.

MGE törekvései: jelentős erőfeszítéseket tettünk és teszünk annak érdekében, hogy a legális kereskedelmi és javítói szakma az ügyfelek, a környezet védelme és a balesetbiztonság érdekében fennmaradjon és fejlődjön, a feketegazdaság visszaszoruljon. E munkában együttműködünk az Autós Nagykoalícióval.

Fő célunk, hogy a márkaszervizek és más legális javítók kihasználtságát növeljük, ennek megfelelően készítünk elő javaslatokat a döntéshozók részére. A szerviz ágazat esetében a fő gond a feketegazdaság fokozódó elburjánzása, amely ellen hatékonyan kívánunk fellépni és a hatóságokat is ebbe az irányba motiválni.

A mobilitással kapcsolatosan tudomásul kell venni, hogy a járművek beszerzése, fenntartása és használata a szabadság és felelősség kettősség mentén pénzbe kerül, így azok a megoldások, amelyeket sokan a feketegazdaság fokozottabb használatában látnak üdvözítőnek teljes tévutat jelentenek.

Erdélyi Péter

ügyvezető elnök

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....