motorgyár

A Škoda 11 millió motort gyártott napjainkig

2013.07.12.

Elkészült a Škoda történelmének 11 milliomodik motorja, egy EA211 típuscsaládból származó 1.4 TSI. Mladá Boleslavban 1899 óta készülnek motorok, kezdetben motorkerékpárok számára, 1905-től pedig már automobiloknak is. Jelenleg az EA211 és EA111 típuscsalád 1.2, illetve 1.4 literes motorjai készülnek a Škoda központi üzemének szerelősorain.

Minden nap nagyjából 3600 alkalmazott 4400 darab erőforrást készít. A cseh autógyár motorfejlesztés és gyártás területén szerzett tudása és tapasztalata folyamatosan bővül.
"A Škoda az egyik legnagyobb múlttal rendelkező motorfejlesztő és autógyártó vállalat" – nyilatkozta a Škoda igazgatótanácsának elnöke, Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. "Az 1899 óta legyártott tizenegymillió motor hűen szemlélteti a cseh mérnökök 114 év alatt összegyűjtött tapasztalatát a fejlesztés és a gyártás területén. Mi tovább erősítjük ezt a tudásbázist a Škoda Növekedési Stratégiájának révén."

A jubileumi motor az EA211 típuscsaládból származó 1.4 TSI. A cseh gyárban 2012 vége óta gyártják a típuscsalád modern 1.2 és 1.4 TSI motorjait, amelyeket a Volkswagen Csoport használ. A korszerű közvetlen befecskendezéses benzinmotorokat a Škoda, Audi, SEAT és VW modellekbe építik. "Az EA211 típusjelű motorok gyártása mutatja a Škoda jelentős szerepét a Volkswagen Csoporton belül és erősíti csehországi üzemünk pozícióját." – mondta Michael Oeljeklaus az igazgatótanács gyártás és logisztika területekért felelős tagja. A négyszelepes és négyhengeres TSI motor új mércét állít az energiahatékonyság, a könnyűszerkezetes építésmód és a motortelejesítmény terén. A cseh üzemben továbbra is gyártják az EA111 típuscsaládot is.

A vállalat növelni szeretné hatékonyságát a motorgyártás területén a Škoda Növekedési Stratégiájának keretein belül.

A cél megvalósításának érdekében építenek fel egy új erőátviteli központot a Škoda Fejlesztési Központban Česanában, nem messze a márka székhelyétől, Mladá Boleslavtól.

Az autógyártó több mint 34 millió eurót fektet a beruházásba, amely az eddigi legnagyobb befektetés a fejlesztés területén a vállalatnál, a Cseh Köztársaságon belül. Az új központban több mint 15 motorteszt-állomást alakítanak ki, egyenként 250 és 400 kW közötti teljesítménnyel. A globálisan alkalmazandó motorokkal kapcsolatban egyre szigorúbbak az elvárások. Erre való tekintettel ebben a központban az erőforrásokat a legkülönbözőbb piacokra tudják fejleszteni.

A cseh autógyártó 1899-ben – négy évvel a kerékpárgyár megalakulása után – kezdett motorokat gyártani. Václav Laurin és Václav Klement először segédmotort szerelt egy kerékpárra, ami a "Motocyclette" nevet kapta. Az egyhengeres motorral hajtott kétkerekű 1,25 és 1,75 lóerős változatokban készült. A jármű 50 km/h-nál is nagyobb sebességet ért el. Ezzel léptek a motorgyártás útjára Mladá Boleslavban, a cég székhelyén.
Ma már elmondható, hogy a motorizáció alapkövének lerakásával a világ egyik legelimertebb vállalatát hozták létre. A Laurin & Klement 1905-ben fejlesztette ki a vállalat első automobilját a "Voiturette A"- t, amit egy kéthengeres ,vízhűtéses 1100 köbcentiméteres, hétlóerős motor hajtott. Ezt az erőt változattól függően lánc vagy kardántengely juttatta a hátsó kerekekhez. A korai évek másik mérföldköve, a világ egyik elsőként elkészített V8-as motorja 1908-ban. Laurin és Klement 1924-ben már repülőgép motorokat is épített.
A motorfejlesztés azután is fontos szerepet játszott, hogy a cég egyesült a Škoda vállalattal. Az 1930-as években erőteljes versenyautóival került a reflektorfénybe a Škoda. A második világháború után a legfontosabb fejlesztés a farmotor megjelenése volt 1964-ben. Az orrmotorhoz az 1987-es esztendőben tértek vissza. A Škoda 1991-ben csatlakozott a Volkswagen Csoporthoz, ekkor indult meg a korszerű motorok fejlesztése.

A Škoda motorgyártásának mérföldkövei
1899
›A Laurin & Klement bemutatja segédmotorral felszerelt kerékpárját Motocyclette néven. A motorkerékpár végsebessége több, mint 50 km/h.
1905
›'Voiturette A' névvel mutatja be első automobilját az L&K. A motorja vízhűtéses, kéthengeres, 1100 köbcentiméter hengerűrtartalmú és hét lóerős. A motor erejét változattól függően lánc vagy kardántengely juttatja a hátsó kerekekhez. Továbbra is sikerrel építenek motorkerékpárokat. Összesen 19 változatban készülnek az egy, illetve kéthengeres erőforrások, valamint a CCCC 5HP négyhengeres öt lóerős motor. Az L&K autóversenyzőt szerződtet, hogy kéthengeres motorkerékpárjukkal versenyezzen. Václav Vondrich megnyeri a hivatalos Motorkerékpár Világbajnokság franciaországi futamát (Coupe International) Dourdanban.
1908
›Az 'FF' motor – két négyhengeres F típusból összeépítve – a világ egyik első nyolchengeres motorja. Hengerűrtartalma 4900 cm3.
1924
›A Csehszlovák kormány kérésére az L&K repülőgép motorokat is elkezd gyártani. A 12 hengeres motor licencét a francia Lorraine-Dietrich manufaktúrától kapják.
1925
›A plzeni Škoda gyárral történő egyesülés után létrejön az akkori legnagyobb cseh vállalat.
1931
›A Škoda elkészíti 633-as típusát, amely a korszak egyik legjobb kis hathengeres motorját kapja.
1933
›Motorsport: három darab hathengeres Škoda versenyautó indul a Csehszlovák "Mille Miglia" versenyen. Az autók meggyőző sebességgel és megbízhatósággal teljesítik a futamot.
1936
›A Škoda a Monte Carlo Rally második helyén végez a Popular Sport 'Monte Carlo' típussal.
1964
›Debütál a farmotor: az egyliteres erőforrás, amely kiemelkedő a kategóriájában, az 1000 MB típusba kerül. A motor szabadalmaztatott eljárással, alumínium öntvényből készül.
1987
›A farmotorok korszakának vége. Az új Škoda Favorit egy modern kompaktautó, orrmotorral.
1991
›Egyesülés a Volkswagen Csoporttal.
1997
›A Škoda leszállítja az első motort a Volkswagen Csoportnak, egy 1.0 literes 37 kW teljesítményű benzinmotort.
2001
›Az 1.2 HTP motor (EA111) gyártásának kezdete.
2009
›Az 1.2 TSI motor (EA111) gyártásának kezdete.
2012
›A Česanában épülő új motorteszt-központ alapkő-letétele.
›Elkezdődik az új 1.2 TSI és 1.4 TSI motorok gyártása (EA211 generáció)

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.21
Ideje átgondolni, hogy mit tartunk egyáltalán automobilnak, azaz önmagától mozgó személy- és....
2021.10.21
Szeptemberben 639 051 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami a tavalyi azonos....
2021.10.21
A németországi, és ezen belül is a Baden-Württemberg tartományban működő vállalatok főszerepet....
2021.10.21
Átadták csütörtök délután az M80-as autóút Körmend-Rábafüzes között nettó 62 milliárd forintos....
2021.10.21
Nem csak Bécsben, Salzburgban is kedvelt a turisták körében a ló vonatta kocsi, a fiáker. Úgy tűnik....
2021.10.21
A padlógáz nem csupán a többi közlekedőre nézve lehet veszélyes, de sokba kerülhet annak is, aki....
2021.10.21
A hidrogén felhasználása számos területen elképzelhető Magyarországon - mondta az innovációs és....
2021.10.21
Elemzők által becsültnél nagyobb mértékben nőtt a teherautókat, buszokat, hajómotorokat és....
2021.10.21
Teljes útzár mellett tűzoltók végzik a mentést - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..
2021.10.21
Miközben a személyautó és a tehergépkocsi gumiabroncsok piaca stagnál idén a harmadik negyedévben....