taxi

100 éves a Főtaxi - Az alapító: Haltenberger Samu

2014.12.22.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

Haltenbergert 1902. június 13-án nevezte ki a miniszter végleges minőségű posta- és távírdafőtisztté 2 200 korona éves fizetéssel és lakpénzzel. A posta jelentős fejlesztési szándékát mutatta, hogy a fiatal mérnököt rendszeresen külföldi tanulmányutakra küldték. 1903 februárjában Németországba, Svédországba, Norvégiába és Dániába, hogy megismerje az ottani telefonszolgálat műszaki és kezelési berendezéseit, a kísérleti állomások és javítóműhelyek megszervezését, a drót nélküli táviratozást.

        

1905. július 5-én a kereskedelemügyi miniszter megbízta Haltenbergert és Kolossváry Endre távirda-igazgatót, készítsenek szakszerű tanulmányt az Amerikai Egyesült Államok távíró és távbeszélő berendezéseiről. A munkának fel kellett ölelnie a berendezések működésének, közigazgatási szolgálatának a vizsgálatát, ez utóbbi tekintetében különösen a távbeszélő berendezések „tarifális intézkedéseit”. A tanulmányút több mint nyolcvan napig tartott, a költségek fedezésére a miniszter 7000 korona átalányt biztosított.

1907-ben Haltenbergert bízták meg a székesfővárosi postaüzem részére készülő gépkocsik gyártás közbeni ellenőrzésével. Az autókat Csonka János 1905-ben elkészült terveinek átdolgozása után, a Győri Magyar Waggon és Gépgyárban, valamint Röck István budapesti gépgyárában állították elő.

A következő év végén a Párizsban december 24-én megnyíló teherautomobil kiállításra küldték, az újítások és azok gyakorlati kivitelezésének és használhatóságának tanulmányozására. „Figyelme különösen a posta szolgálatába jöhető összes típus tanulmányozására terjedjen ki, a községek városok között, esetleg személyszállítással egybekötött forgalom lebonyolításánál alkalmazható típusokra, továbbá a helyi forgalom céljaira alkalmas szerkezetekre, ezek között is az egészen könnyű automobilok szerkezetére, mely járművek arra volnának hivatottak, hogy a levélgyűjtési szolgálat ellátására jelenleg használatban lévő tricikliket helyettesítenék”. Egyes típusok árairól is tájékozódnia kellett. Egyben megbízták a modern párizsi „garage-ok” tanulmányozásával is. Hat  napot kapott.

1910 februárjában dr. Fábry Mihály titkárral együtt a bajor postaigazgatóság automobil-üzemének tanulmányozására küldték ki.

A cél a személyszállítással egybekötött távolsági postaautomobil-üzem forgalmi és műszaki szervezetének, valamint az egyes vonalakon az üzem szakszerű vitelének a tanulmányozása volt. A tíznapos tanulmányúton Münchenben a szervezést, a Regensburg-Passau vonalakon magát az üzemet, a műhelyberendezéseket és a forgalmi szolgálatot ismerték meg. Március 23-án az osztrák belügyminisztériumban tartandó „a gépkocsi ügy szabályozása” tárgyú értekezletre küldték jelentéstételi kötelezettséggel. Május 1-jén − 1910−12-re − a Magyar Királyi Belügyminiszter ajánlásával megválasztották a gépjárművezetők és a gépjárművek vizsgáztatására létrehozott szakértői bizottság rendes tagjává. 1910-ben a posta a történelmi Magyarország peremterületein, a Felvidéken, Erdélyben és a Délvidéken megindította a postai szállításokkal kombinált autóbusz-közlekedést. A járatokhoz a gépkocsikat Csonka János tervei alapján a Magyar Automobil Rt  előző évben átadott aradi gyárában szerelték. Aradon 1908-ban a város vezetőségének indítványára vetődött fel az autógyár létesítésének gondolata, és a következő év őszén már meg is kezdődött a termelés. Az amerikai Westinghouse autógyár franciaországi Le Havre-i részlegével, az ottani magyar szakemberek közreműködésével folytak a tárgyalások. Az első megrendelés tíz buszra szólt, amelyek Arad város saját tulajdonú közlekedési vállalatánál álltak munkába.

A posta is kért teherautó- és autóbuszalvázakra ajánlatot. Az autóbuszokat hamarosan átadták. Az aradiak részt vettek a székesfőváros tanácsa által 1910. december 23-án 78 531/V. számon kihirdetett pályázaton, amelyet a fővárosnak szállítandó kocsik gyártására hirdettek meg. 1911. március 16-án a székesfőváros automobil szakbizottsága részéről Haltenberger Samu és Krisztinkovics Béla főmérnökök és Szabó Lajos ipari felügyelő Aradon vizsgálta meg a felajánlott alvázakat és azokat mindenben megfelelőnek találta. A gyár termelt, de a kereskedelem nem megfelelő kiépítése miatt 1911 nyarára a pénzügyi helyzet megrendült. A vállalat a Pesti Magyar Kereskedelmi Bankhoz fordult segítségül, de hitelt nem kapott.

A nehéz helyzetben a budapesti Magyar Ruggyantagyár vezetőségével kezdtek tárgyalásokat. A gyár hajlandó volt finanszírozni. A Ruggyantagyár alapvető érdeke volt az autógyár működése, mert így saját termékeinek is piacot biztosított. Rechnitz Béla, a Ruggyantagyár vezérigazgatója
a postától és a székesfőváros automobil szakértői bizottságától kért információkat az aradi gyártól, és hamarosan megvásárolta a francia vállalat részvényeit, átvállalta a hiteleit.

Az 1912. június 14-én tartott közgyűlés beszámolt a vállalat átszervezéséről. Vezérigazgatójának Haltenberger Samut kérték fel. Ő hozta a posta megrendeléseit, amelyek hamarosan 175 autóbuszalvázra szóltak. A gyárban a személyautó-gyártás fellendítését is tervezték. A taxiengedély megszerzésével rövid idő alatt 200 személygépkocsi gyártását kellett megvalósítani.

1913 novemberében a Budapesti Automobil Közlekedési Rt. megalapításával Haltenberger elhagyta az aradi gyárat. Az új pozíció teljes embert igényelt. Több mint harminc évet töltött a taxivállalat élén. Az 1930-as évek közepén egészségi állapota megromlott. Komoly ízületi gyulladások kínozták, olyannyira, hogy hosszabb utakat önállóan már nem tudott megtenni. A lakásán kívüli közlekedésére egy tricikli szolgált, a taxi mérnökei szerkesztették neki úgy, hogy össze lehetett hajtani és elfért egy gépkocsi csomagtartójában. Egészségügyi problémái ellenére tovább vezette a taxivállalatot.

A második világháború után rendkívül méltatlanul bántak Haltenberger Samuval, egészsége megromlott, többször műtötték szürkehályoggal, súlyos izületi bántalmai is kínozták. 1947-ben, kényszerhelyzetben, eladta a taxivállalat tulajdonjogát, magának mindenkori igazgatói, feleségének és lányainak cégvezetői életjáradékért. A járadékot nem sokáig élvezhette, alig egy évvel később az államosítással minden jövedelmét elvesztette, a postától járó nyugdíját sem kapta meg. Államosították a tulajdonában lévő VIII. Rákóczi úton lévő négy bérházát, valamint Fejér megyei földbirtokát is.

1951 nyarán a 76 éves Haltenberger Samut és feleségét kitelepítették, 48 óra alatt el kellett hagyniuk lakásukat. Családtagjai két nap, két éjszaka csomagolták a lakásban lévő berendezési tárgyakat, amelyeket rokonoknak, barátoknak, ismerősöknek és idegeneknek adtak. Legszükségesebb holmijaikat néhány bőröndbe csomagolták. A Nyíregyházától ötven kilométerre lévő Kék községbe telepítették ki őket, egy parasztházban kaptak szobát.

A község olyan távol volt Budapesttől, és a közlekedés olyan rossz volt, hogy az utat oda-vissza egy nap alatt nem lehetett megtenni. 1953-ban megengedték, hogy visszaköltözzenek Pest megyébe, de Budapestre nem. Először Szadán, majd Budakeszin, végül Leányfalun kaptak szobát. 1956-ban Haltenberger súlyosan megbetegedett, a volt Postás Szanatóriumban − ahol kezelőorvosa dolgozott − kapott helyet. Ott is hunyt el, három hónappal a felesége halála után.

Közben az államosított vállalatnál a volt vezérigazgató érdemeit minden lehetséges módon próbálták kisebbíteni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....