taxizás

100 éves a Főtaxi - a Fővárosi Autótaxi Vállalat (Főtaxi) megalakulása

2015.09.30.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

1947-ben, az államosítás után, a részvénytársaság vezetőjét, Burián Gézát hamarosan leváltották. Helyére – valószínűleg már március végén – a MOGÜRT egyik igazgatóját, Fónagy Ernőt nevezték ki. Galambos Lajos műszaki tanácsos a vállalatnál maradt.

        

Ekkor némi jogi aggály merült felt a MOGÜRT megalapításával kapcsolatban. Az rt. 1948 januárjában jelezte a Közlekedésügyi Minisztériumnak, hogy a közhasznú közlekedési vállalatokra vonatkozó 1930-as XVI. tc. 7. §-a megtiltja, hogy az ilyen vállatok igazgatóságában, felügyelő-bizottságában a felügyeletet gyakorló minisztérium, jelen esetben a Közlekedésügyi Minisztérium részt vegyen. Miután a MOGÜRT, ezen keresztül a magyar állam részvénytulajdonosa volt az Autótaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt.-nek, a Budapest-vidéki Autóbusz Közlekedési Rt.-nek, és az Általános Gépkocsi Közlekedési Rt.-nek is, kérték az Igazságügyi Minisztériumot, hogy az adott jogszabályt változtassa meg, ami hamarosan meg is történt.

Közben méltatlanul elbántak az Autótaxi korábbi vezetőjével, Haltenberger Samuval. A postai szolgálatban eltöltött másfél évtizede után járó nyugdíjának a folyósítását 1946 decemberében beszüntették. 1948 augusztusában Haltenberger a posta vezérigazgatójához fordult és kérte, hogy nyugdíját ismét folyósítsák. Leírta, hogy a tulajdonában lévő Autótaxi vállalatot 1947. február 1-től a MOGÜRT átvette, és tulajdonrésze ellenértékéül életjáradék folyósításában állapodtak meg, azonban azt 1948. június 1-től beszüntették. Haltenberger a Közlekedésügyi Minisztériumból kapott választ, ebben arról tájékoztatták, hogy nyugdíja folyósítását nem azért szüntették be, mert a MOGÜRT életjáradékot állapított meg neki, hanem mert a 6800/1946. ME. rendelet alapján alakult bizottság a nyugdíja megvonását rendelte el, így annak újbóli folyósításra sem tarthat igényt. A MOGÜRT által megállapított életjáradékát pedig a magántulajdonban lévő, száz főnél több dolgozót foglalkoztató cégek államosításra vonatkozó 1948. évi XXV. tc. 14. § alapján szüntették be 1948. június 1-jével. A jogszabály kimondta, hogy ha az állam, vagy a megbízásából eljáró szerv olyan vállalatrészt vett meg korábban, amely a törvény alapján állami tulajdonba kerülne, a vételárra vonatkozó igényt csak kártalanítási eljárás során lehetett volna érvényesíteni. Különösen méltányos esetben, ha az állami tulajdonba vétel a volt tulajdonos megélhetését, vagy hozzátartozóinak tartását veszélyeztette, a Gazdasági Főtanács előleg folyósítását engedélyezhette volna. A törvény 47 budapesti vállalatot sorolt fel: Haltenberger esetét nem találták méltánylandónak. 1948 decemberében Haltenberger Samu még egy kísérletet tett járandóságának visszaszerzésére. A miniszterelnökhöz fordult és részletesen leírta kálváriáját. A nyugdíját megszüntető rendelet ellen jogorvoslattal nem élhetett, ám miután a Népbíróságon az ellene folytatott ügy számára kedvezően fejeződött be, kérte ügye felülvizsgálatát. Haltenbergert egyébként éppen azzal vádolták (amerikai típusok beszerzése, és hogy a Yellow Cab amerikai taxivállalatnak akarta átjátszani az Autótaxi tulajdonjogát), amivel a MOGÜRT is foglalkozott. Végül hetvennégy évesen, betegen mindenféle ellátás nélkül maradt, s valószínűleg „kényelmetlen” ügyei miatt 1950-ben kitelepítették. Lányai Budapesten maradhattak, ők azonban már nem kérték a Teleki téri garázs visszaadását, amit korábban szerződésben megígértek nekik.

        

Az Autótaxi az állami kézben lévő MOGÜRT tulajdonában volt, így tulajdonképpen nem volt szükség külön az államosítására. A kormány az 1949. február 4-én 73/1949.sz. alatt hozott minisztertanácsi rendelettel egyszerűen megalapította az Autótaxi Nemzeti Vállalatot mint a MOGÜRT, az Autótaxi Rt. és az Autóbusz Közlekedési Rt. jogutódját. Az Általános Gépkocsi Közlekedési Rt.
a Teleki téri épületével együtt a belügyminisztérium kezelésbe került. Az új cég tevékenységeként „a közterületről, vagy telephelyről való géperejű fuvarozást” jelölte meg Nagy-Budapesten és az ország nagyobb városaiban, illetve környékükön. A határozatlan időtartamra létrehozott új vállalat felügyeletét közvetlenül a közlekedésügyi miniszter gyakorolta.

Budapest felszabadulása után szinte azonnal megkezdték a fuvarozást a magántaxisok, a kéktaxisok is. 1947-ben már 450 kocsijuk közlekedett; csaknem annyi járta az utcákat, mint szürketaxi. A háborúból hazatért engedélytulajdonosok, ha gépkocsijuk megfelelő állapotban maradt, hamarosan munkába álltak, miközben nem is alaptalanul, aggódva figyelték az ipari üzemek államosítását. 1949 januárjában Budapest polgármestere értesítette a kéktaxisokat, hogy engedélyüket bevonja, egyben felszólította őket, hogy gépkocsijaikat február 2-ig vonják ki a forgalomból;
a MOGÜRT autóbontó telepe felvásárolta őket. Akinek jobb állapotú járműve volt, vagy megtartotta magának, vagy civileknek igyekezett eladni. Sokan kivártak, abban reménykedve, hogy az Autótaxi alkalmazásába állhatnak. A magántaxisok nagy részét egybefogó Budapesti Géperejű Bérkocsi Társulat 1949. március 9-én hívta össze utolsó közgyűlését, ahol bejelentették a társaság feloszlását. Az ingó és ingatlan vagyont, a készpénzt leltározták, júliusban pedig a belügyminiszter a közlekedés- és postaügyi miniszterrel egyetértésben azt az összes jogokkal és kötelezettségekkel együtt az Autótaxi Nemzeti Vállalatnak juttatta, a társaság tulajdonában lévő részjegyeket és a VIII. Tűzoltó utca 29. sz. alatti garázst pedig a Garázsipari Nemzeti Vállalat kezelésébe adta.

Az Autótaxi Nemzeti Vállalat 1949. július 31-én a kéktaxisoktól összesen 82 kocsit vett át. Arra vonatkozóan, viszont, hogy velük együtt a tulajdonosok is az Autótaxi állományába kerültek-e, eddig nem került elő adat. Megszűnt az Autótaxi-fuvarozók Szövetkezete, a másik magántaxisokat tömörítő társaság is, így szeptember 4-én az Autótaxi 13 939 forintért alkatrészeket vett át annak lényegesen nagyobb értéken nyilvántartott raktárkészletéből, amire nem volt szükség, azt a MOGÜRT civileknek értékesítette.

Érdekes, hogy az Autótaxi közületektől és magánszemélyektől is vásárolt használt gépkocsikat. 1948. június 26-án például Fehér Mátyás szegedi magánvállalkozótól egy öttonnás Renault tehergépkocsit vásárolt 43 500 forintért. 1949-ben a MOGÜRT-Taxibuszként feltüntetett vállalat több állami hivataltól vett Renault Juvaquatre személykocsikat: az Államvédelmi Osztálytól négy-öt darabot, 4 200-8 000 forint közötti áron, az Áttelepítési Kormánybizottságtól Jeepet 4 415 forintért és Renault-kat.

       

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.08.31
A toplistát teljes egészében német prémiummárkák uralják, megközelítőleg 39 és 60 millió forint....
2024.08.31
Bringázás jogokkal, kötelességekkel, esetleg büntetéssel. ..
2024.08.31
Egy baleset miatt kidőlt fa ráesett egy nőre és lányára szombat délután Budapest 14. kerületében, a....
2024.08.31
A második generációs Ford GT és számos más Ford modell megálmodója, Todd Willing lesz az amerikai....
2024.08.31
Az első futamot a pole pozícióból rajtolva megnyerte, majd a második viadalon harmadik lett a....
2024.08.31
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Olasz Nagydíj szombati....
2024.08.31
Az új verzió lesz a francia márka kínálatának csúcsán - míg a C5 X-et sem cserélik le.  ..
2024.08.31
A BMW M Visionary Materials Seat elnevezésű sportülés-koncepció ökológiai lábnyoma 90 százalékkal....
2024.08.31
A baleset a Nyíregyháza felé vezető oldalon, Kál térségében történt – írta az Országos....
2024.08.31
Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt pénteken a Forma-1-es Olasz Nagydíj második....